|
Christa
25-05-2010, 18:12
Lena Israelsson skriver i sin bok Köksträdgården att man skall välja Gyllenbär istället för Kapkrusbär eftersom Gyllenbär kommer från Nordamerika och passar bättre för vårt klimat.
Frågan är då om de på fröpåsar och plantor skriver rätt namn? Ibland står det bara physalis och det heter ju båda.
Jag misstänker att många tror att Gyllenbär och Kapkrusbär är samma sak och att man inte kan vara säker på vad man får bara genom att gå efter vad de kallar dem.
Är det så? Har ni koll på detta? Jag köpte frön genom Odla och på den påsen står det Kapkrusbär.
Jag har 3 sådana plantor som jag tänkte sätta i kruka utomhus men de kanske inte mognar? En väninna några hus längre bort hade haft physalis och de självsådde sig i trädgården så hon tröttnade på dem till slut. Kanske var det Gyllenbär, hon visste inte.
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2010, 19:01
Det brukar slarvas rejält både på påsar och plantor. Själv har jag gyllenbäret Goldie köpt hos Runåbergs ursprungligen (man kan skörda eget frö). Gyllenbär blir mindre (även bären) och kommer betydligt snabbare fram till skörd, passar bäst att odla som ettårig, kaprusbäret passar bättre att ha som flerårig.
Jag undrar vad jag köpte då? Physalis tror jag det stod, men jag är inte säker. Det är väl i så fall kapkrusbär, eller? Läste nyss i "Handbok för köksträdgården" och där stod precis detsamma som du Christa läste i Lenas bok. (Förlåt, fick se att det var Lena Israelsson som skrivit denna handbok också, tur att det stod lika då) Nu börjar den blomma vad det nu än är...växer som bara den också... [attachment=50839:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50840:Hembakat...20100608. JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2010, 19:25
Jag tycker det ser ut som kapkrusbär.
ingrid fuxwall
08-06-2010, 20:05
Mamman till årets plantor kommer från Runåbergs och idag har jag ätit första frukt från barnbarnet - rekordtidigt för mig
Lyckost dig ingrid! Jag får nog vänta på mina ett bra tag till, men den som väntar på något gott......
Det poppar upp massa nya skott i bladvecken ser jag nu. Jag ska väl inte tjuva kapkrusbär? Har för mig att de sa i handelsträdgården att jag inte behövde göra något mer med den än att ge den gödning och vatten. Om jag kunde komma ihåg att jag ska välja gyllenbär nästa år i stället för kapkrusbär så vore det bra kanske om de ger tidigare skörd. Är rädd att mina blir mogna för sent i år. Har ju inte riktigt rätt läge för varken kapkrusbär eller tomat men de får helt enkelt nöja sig med österläget vi har. Har inte lärt mig trolla än...
NiklasTyreso
12-06-2010, 22:16
CITAT (zissi @ 08-06-2010, 22:11)  Lyckost dig ingrid! Jag får nog vänta på mina ett bra tag till, men den som väntar på något gott...... Jag väntar också! Jag platerade frön från kapkrusbär/Physalis från Willys. Den är meterhög. För tio dagar sedan planterades den ut på kollonilotten för det var ju så varmt, då. Nu regnar det och är svalt men det har inte varit frost i alla fall. Blir det en varm sommar räknar jag med att få en stor fin buske. Annars, tar jag stickling till nästa år. Nästa år köper jag nog en riktigt stor kruka att ha physalis i på balkongen eller i växthuset. /Niklas
Eva i Västerås
13-06-2010, 20:10
Man kan se skillnad på bladverket mellan kapkrusbär och gyllenbär. Gyllenbär har blad som är ca 10 cm långa, en aning ludna, mindre ludna än de flesta tomatsorter. Plantan grenar sig nästan varje dm när den växter, blir inte så hög, under metern på min soliga terrass. Men blommor och frukt kommer i "grenvecken", vid förgreningarna. Så det är ju bra att den grenar sig mycket. Bären är mer gulgröna än butikens, och mindre, lite kryddigare och godare i smaken tycker jag.
Kapkrusbär har min f.d. granne haft. Den har betydligt ludnare blad, som också är mycket större och mindre flikiga. Hela plantan är betydligt kraftigare och mycket mer högväxt, den blommar senare och hinner inte ge frukt utomhus en vanlig sommar i Mellansverige. Det är de bären man kan köpa i affären.
Gyllenbärsplantan verkar tåligare än tomatplantorna, och fröar av sig nåt enormt om man inte tar rätt på frukterna. Runåbergs har som sagt frön att starta med. Sedan är det inga problem att ta egna frön.
Lycka till med gyllenbärsodlingen!
/Eva
Christa
13-06-2010, 21:04
En väninna hade physalis för ett antal år sedan och den fröade av sig så den i princip blev perenn. Det blev så mycket plantor i hennes trädgård som hon blev less på dem. Verkar ha varit äkta Gyllenbär eftersom Eva skriver att den fröar av sig.
Då är det nog kapkrusbär jag har. Det verkar så efter Åsas tips och Evas beskrivning. Eller vad tror ni? Plantan har ludna stora blad och i varje bladveck kommer det en blomma. Växer så det knakar. Mätte den nyss, 64 cm hög. Skickar med en bild till, kanske syns lite bättre hur plantan ser ut på den. Finns det gyllenbär att köpa som liten planta på våren eller måste man köpa frö och så själv? [attachment=51001:Hembakat..._helbild.JPG]
mamamaggan
13-06-2010, 21:26
Det verkar vara en Kapkrusbär du har . Ser ut som mina. Övervintrar mina i växthusmiljö , det blir aldrig under 15 grader , och då kan jag plocka färska kapkrusbär ända fram till jul. Vet de som bara tar in dem i vanlig bostadsmiljö och då också får bär fram till jul.
CITAT (mamamaggan @ 13-06-2010, 22:26)  Det verkar vara en Kapkrusbär du har . Ser ut som mina. Övervintrar mina i växthusmiljö , det blir aldrig under 15 grader , och då kan jag plocka färska kapkrusbär ända fram till jul. Vet de som bara tar in dem i vanlig bostadsmiljö och då också får bär fram till jul. Festligt, då kanske vi skippar julgranen och flyttar in physalisen i stället. Naturligare kulor går väl inte att få? [attachment=51002:kulasmilils_i_gran.gif]
mamamaggan
13-06-2010, 21:43
CITAT (zissi @ 13-06-2010, 22:35)  Festligt, då kanske vi skippar julgranen och flyttar in physalisen i stället. Naturligare kulor går väl inte att få? [attachment=51002:kulasmilils_i_gran.gif] Nej det borde vara oslagbart !
Christa
14-06-2010, 11:52
De physalis som jag har satt är frön från Mr Fothergills som jag köpte genom Odlas erbjudande. Är det någon mer som sått dem?
Enligt det latinska namnet skall det vara kapkrusbär men de grenar sig väldigt mycket och bladen är inte ludna. Blommorna är också mer klockformade än Zissis.
Kan du fota så vi kanske då har en jämförelse?
Christa
15-06-2010, 08:40
CITAT (BeaW @ 14-06-2010, 17:46)  Kan du fota så vi kanske då har en jämförelse? Skall fixa det men batterierna är slut i kameran.
Christa
16-06-2010, 18:39
Här kommer en bild på min physalis som jag köpt från odla. Det står Kapkrusbär på påsen och även det latinska namnet stämmer på Kapkrusbär. För en stund sedan var jag dock och tittade i grannens växthus och hennes Kapkrusbär som köpts som färdig planta såg helt annorlunda ut. Mycket större och rundare blad.
[attachment=51121:Blomma.jpg][attachment=51123:Hel_planta.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2010, 07:19
CITAT (Christa @ 16-06-2010, 19:39)  Här kommer en bild på min physalis som jag köpt från odla. Det står Kapkrusbär på påsen och även det latinska namnet stämmer på Kapkrusbär. För en stund sedan var jag dock och tittade i grannens växthus och hennes Kapkrusbär som köpts som färdig planta såg helt annorlunda ut. Mycket större och rundare blad.
[attachment=51121:Blomma.jpg][attachment=51123:Hel_planta.jpg] Liknar gyllenbär tycker jag. Tror dock inte att mina brukar vara sådär lila i stammen men jag vet att tomatväxter kan bli lite lila i tonen ifall de stått i kall jord så det kan ju vara orsaken, jag odlar ju primörer i bäddarna innan jag planterar gyllenbär så mina åker ju ut rätt sent då marken är uppvärmd i växthuset. Jag har precis varit och kollat gyllenbärsplantorna och unga plantor är faktiskt lila på grenarna, det har jag nog inte tänkt på tidigare de brukar ju vara gröna senare på säsongen.
Ok, nu har vi helt klart hittat vad som är vad. Då återstår bara frågan om vilka som säljer frön under rätt namn? Jag kollade i Runåbergs katalog och där står det Physalis Pruinosa/pubescens för Gyllenbär och P. peruviana är då Kapkrusbär. Beskrivningen på Gyllenbär stämmer oxå överens med det vi har sett i denna tråden. Fantastiskt! Inte en dag utan att man lär sig något nytt! Nästa år ska jag sätta Gyllenbär, jag har i år fått en planta som jag nu förstår är Kapkrusbär, men det var något motvilligt jag tog emot den då jag har haft denna planta förr och den hann då inte ge just nån frukt - här i zon 5 (minst)
Christa
17-06-2010, 16:00
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-06-2010, 08:19)  Liknar gyllenbär tycker jag. Tror dock inte att mina brukar vara sådär lila i stammen men jag vet att tomatväxter kan bli lite lila i tonen ifall de stått i kall jord så det kan ju vara orsaken, jag odlar ju primörer i bäddarna innan jag planterar gyllenbär så mina åker ju ut rätt sent då marken är uppvärmd i växthuset.
Jag har precis varit och kollat gyllenbärsplantorna och unga plantor är faktiskt lila på grenarna, det har jag nog inte tänkt på tidigare de brukar ju vara gröna senare på säsongen. Vilken flax då att jag fick Gyllenbär trots att det står Kapkrusbär på påsen. Som sagt köpt genom Odlas erbjudande. Mr Fothergills.
Mitt första hölje till kapkrusbäret (?) har kommit så här långt nu Jag njuter så av hela växten. Både blad, blommor och höljen är så fina. Växer och dricker otroligt med vatten varje dag. [attachment=51155:Hembakat...20100617.JPG]
Christa
18-06-2010, 12:13
Jag har haft höjen ett tag men hur lång tid tar det från hölje till frukt?
CITAT (Christa @ 18-06-2010, 13:13)  Jag har haft höjen ett tag men hur lång tid tar det från hölje till frukt? Ja det undrar jag med Jag hoppas så att några frukter ska hinna mogna även om det är kapkrusbär jag har.
Jultorpet
19-07-2010, 02:00
Jag har köpt physalisfrö från Odla.nu tre år i rad. Förra året och i år står det att det ska vara kapkrusbär. -08 har jag ingen koll på vad det stod men jag vet att jag köpte både kapkrusbär och gyllenbär från olika fröfirmor och alla plantor blev precis lika, gyllenbär allihopa.
Förra året köpte jag då kapkrusbär från Odla.nu och gyllenbär 'Pineapple' från någon annan firma och alla blev gyllenbär då också.
I år har jag bara köpt Odla.nu's kapkrusbär 'Golden Berry' i förhoppningen att det skulle bli gyllenbär i år också men i år ser de annorlunda ut! Plantorna grenar sig inte lika mycket (men ändå ganska ok), de är mörkare gröna och mer gråludna, blommorna är lite ljusare gul färg och framför allt är höljena (och förhoppningsvis de blivande bären) mycket större. Ser ut att vara kapkrusbär i år?!?
Har ingen bra erfarenhet av kapkrusbär förut, hade en planta för ett antal år sedan som växte till taket i mitt lilla växthus men inte fick en enda blomma på hela sommaren. Nu har jag ett stort växthus där de verkar funka, de blommar för fullt och det finns en del stora "lyktor" på dom. Ska bli spännande att se hur de blir.
Nu kryllar det av höljen och det känns som det är frukter i de flesta. Hoppas, hoppas att några hinner mogna innan sommaren är slut. Physalisen är 145 cm hög just nu. Växer så det knakar och dricker kopiösa mängder vatten. Den står ju på en österbalkong så egentligen vill nog bäret ha mera sol men det är ett litet test i år hur det går med solälskande tomater, physalis m.m. på vår balkong. Hur ser era gyllenbär/physalis ut nu? Har ni hunnit få några mogna bär än? [attachment=52897:Koppetor...sen_nr.2.JPG]
Och ni som har provat odla både kapkrusbär och gyllenbär, hur skiljer smaken?
Vilken är godare?
CITAT (zissi @ 13-06-2010, 22:20)  Då är det nog kapkrusbär jag har. Det verkar så efter Åsas tips och Evas beskrivning. Eller vad tror ni? Plantan har ludna stora blad och i varje bladveck kommer det en blomma. Växer så det knakar. Mätte den nyss, 64 cm hög. Skickar med en bild till, kanske syns lite bättre hur plantan ser ut på den. Finns det gyllenbär att köpa som liten planta på våren eller måste man köpa frö och så själv? [attachment=51001:Hembakat..._helbild.JPG] Nu har jag hittat alla växtlappar jag gömde undan lite för väl, och det är ett kapkrusbär (physalis peruviana) jag har tydligen. Den har burit rätt mycket frukt faktiskt, trots att vi bara har förmiddagssol på vår balkong. Nyss kom gubben in med några fina bär till mig. Riktigt söta och goda är de också, över förväntan.
AromaJohanna
08-09-2010, 16:53
Kommer inte den från Peru/Sydamerika? Det finns i alla fall en sort som gör det, tror att den heter Physalis Peruviana eller något liknande som vetenskapligt namn. Vet iaf att det finns minst 2 sorters Physalis, som har olika vetenskapliga namn - då menar jag alltså ätlig Physalis inte den där som heter typ Kinesisk lykta eller något liknande och enbart är en dekorativ växt....
Jultorpet
08-09-2010, 19:21
CITAT (Ally @ 31-07-2010, 01:09)  Och ni som har provat odla både kapkrusbär och gyllenbär, hur skiljer smaken?
Vilken är godare? Nu äntligen har jag fått några mogna bär på mina physalis som i år helt klart är kapkrusbär som det stod på påsen. De är alltså mycket senare än gyllenbären som jag plockat mycket på hela augusti de senaste två åren. Det är också betydligt färre men större bär på de här plantorna trots att plantorna är mycket större. Så till smaken då.... ja jag kan inte säga att den ena är godare än den andra faktiskt. Gyllenbären är mildare i smaken men jättegoda tycker jag, kapkrusbären lite surare men också goda, smakar som de man köper i affären men mycket godare förstås.
Christa
09-09-2010, 13:35
Mina är tydligen Gyllenbär fast det stod det latinska namnet för Kapkrusbär på påsen. Jag har plockat många bär och de är goda.
Jag har odlat physalis två gånger tidigare med dåligt resultat. Vet inte vilken sort det var då.
Båda gångerna odlade jag dem i växthus och första gången ramlade de av innan de var mogna. Mognade dock inomhus.
Andra gången blev det jättestora plantor men nästa inga mogna alls.
Nu när de stått utomhus och det är Gyllenbär så har de mognat fint.
Undrar om det finns olika sorter av Kapkrusbär och Gyllenbär? Den jag har är låg och bred. Den största plantan är nog 40 cm hög och en meter bred och jag har inte beskurit den.
Jultorpet
09-09-2010, 22:27
CITAT (Christa @ 09-09-2010, 14:35)  Mina är tydligen Gyllenbär fast det stod det latinska namnet för Kapkrusbär på påsen. Jag har plockat många bär och de är goda. Var köpte du frön från i år? CITAT (Christa @ 09-09-2010, 14:35)  Båda gångerna odlade jag dem i växthus och första gången ramlade de av innan de var mogna. Mognade dock inomhus. Gyllenbären ska ramla av plantan när de börjar mogna, där märker jag också en skillnad på mina i år. De jag har i år sitter bären fast på, nu när de börjar mogna är det ändå nästan omöjligt att få loss dom utan sax. CITAT (Christa @ 09-09-2010, 14:35)  Andra gången blev det jättestora plantor men nästa inga mogna alls. Det var säkert kapkrusbär då.
Jultorpet
09-09-2010, 22:37
CITAT (Christa @ 09-09-2010, 14:35)  Undrar om det finns olika sorter av Kapkrusbär och Gyllenbär? Den jag har är låg och bred. Den största plantan är nog 40 cm hög och en meter bred och jag har inte beskurit den. Ja, det finns i alla fall flera namnsorter av gyllenbär, men när det är sån röra så undrar man ju om det har någon betydelse! Förra året hade jag en physalis som hette 'Ploomi Moos', en Estländsk sort. Den fick stora lila frukter som spräckte sina höljen, smakade inte så mycket och jag undrar om det inte var någon typ av tomatillo som också är en physalisart, Physalis philadelphica.
Så det finns andra physalis också än bara gyllenbär och kapkrusbär!
Christa
10-09-2010, 09:58
CITAT (Jultorpet @ 09-09-2010, 23:27)  Var köpte du frön från i år? Gyllenbären ska ramla av plantan när de börjar mogna, där märker jag också en skillnad på mina i år. De jag har i år sitter bären fast på, nu när de börjar mogna är det ändå nästan omöjligt att få loss dom utan sax. Det var säkert kapkrusbär då. Jag köpte fröna genom Odlas erbjudande men det var förra året. Vet inte riktigt var påsen är just nu men det brukar väl vara Mr Fothergills eller hur det nu stavas. De ramlar av när de är mogna men den sorten jag hade ett annat år ramlade av innan de var mogna så jag fick lägga dem på eftermogning innan de var goda att äta. Det skulle vara intressant att få veta mer om olika sorter av Gyllenbär. Detta är visserligen en bra sort men det är ju alltid intressant att prova flera.
Jultorpet
12-09-2010, 22:37
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 10:58)  Jag köpte fröna genom Odlas erbjudande men det var förra året. Vet inte riktigt var påsen är just nu men det brukar väl vara Mr Fothergills eller hur det nu stavas. Ja, det är dom jag köpt tre år i rad nu och det har blivit gyllenbär, trots namnet på påsen, två ggr men i år blev det alltså rätt!
Christa
13-09-2010, 11:46
CITAT (Jultorpet @ 12-09-2010, 23:37)  Ja, det är dom jag köpt tre år i rad nu och det har blivit gyllenbär, trots namnet på påsen, två ggr men i år blev det alltså rätt! Menar du alltså att likadana påsar från samma firma gett Gyllenbär två gånger och Kapkrusbär en gång? Köper du f öv nya påsar varje år? Det jag sådde i år var från den påsen jag köpte förra eller kanske förrförra året. Det är ju rätt många frön i dem. Har du dem alltid i kruka eller också på friland?
Maria S
13-09-2010, 12:08
CITAT (Christa @ 09-09-2010, 14:35)  Undrar om det finns olika sorter av Kapkrusbär och Gyllenbär? Den jag har är låg och bred. Den största plantan är nog 40 cm hög och en meter bred och jag har inte beskurit den. Jag frösådde ett gäng plantor av Gyllenbär i våras. De jag planterade ut på friland blev som du beskrev breda och låga - de jag hade i krukor i växthuset blev höga och buskiga. Så min spaning är att det är odlingsklimatet som avgör formen - gissningsvis blir de lägre om de utsätts för blåst? /Maria
Christa
13-09-2010, 19:21
CITAT (Maria S @ 13-09-2010, 13:08)  Jag frösådde ett gäng plantor av Gyllenbär i våras. De jag planterade ut på friland blev som du beskrev breda och låga - de jag hade i krukor i växthuset blev höga och buskiga. Så min spaning är att det är odlingsklimatet som avgör formen - gissningsvis blir de lägre om de utsätts för blåst?
/Maria Det kanske kan spela roll för just formen men de jag satte i växthuset fick nästan inga mogna bär och de som stått utomhus har fått massor. En granne här har en physalis som hon köpt som planta och den har helt annorlunda blad och har bara fått några få mogna bär. Det är troligen Kapkrusbär.
NiklasTyreso
17-09-2010, 14:14
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-05-2010, 20:01)  Gyllenbär blir mindre (även bären) och kommer betydligt snabbare fram till skörd, passar bäst att odla som ettårig, kaprusbäret passar bättre att ha som flerårig. Du har nog rätt, men jag har lyckats att skörda ett 40-tal physalis från friland i år med start från slutet av augusti. Fröna såddes i januari (kom från ica´s physalis korgar). Månadsskiftet april-maj ställdes de frostfritt på den soliga balkongen. Månadsskiftet maj-juni planterades den på kollonilotten. Gödning och vatten har den fått regelbundet (och mycket sol) under sommaren. Busken blev ca 1.3 meter hög och 1,5 meter bred. Jag tog frö från några av mina frukter för ett par veckor sedan. Hoppas att med åren kanske få fram physalis mer anpassat till vårt klimat. I år hade vi nog särskilt bra klimat för physalis. Nästa år ska jag ha fler physalisbuskar. De täcker marken bra och håller bort ogräs. / Niklas Enköping
Jultorpet
27-09-2010, 07:43
CITAT (Christa @ 13-09-2010, 12:46)  Menar du alltså att likadana påsar från samma firma gett Gyllenbär två gånger och Kapkrusbär en gång?
Köper du f öv nya påsar varje år? Det jag sådde i år var från den påsen jag köpte förra eller kanske förrförra året. Det är ju rätt många frön i dem.
Har du dem alltid i kruka eller också på friland? Japp, påsarna har sett likadana ut de tre år jag köpt och beskrivningen av dom här på Odla också. Det har alla tre åren stått att det ska bli kapkrusbär men först i år har det blivit det. Jag har köpt ny påse varje år.... och ja, det är rätt mycket i påsarna. Brukar gallra rätt bra när jag skolar om och sen har jag ju försäljning av växter här. Jag har bara haft dom i kruka i växthuset aldrig på friland. CITAT (Maria S @ 13-09-2010, 13:08)  Jag frösådde ett gäng plantor av Gyllenbär i våras. De jag planterade ut på friland blev som du beskrev breda och låga - de jag hade i krukor i växthuset blev höga och buskiga. Så min spaning är att det är odlingsklimatet som avgör formen - gissningsvis blir de lägre om de utsätts för blåst?
/Maria Kan ju stämma att de blir lägre i blåst men det beror nog på utrymme och ljus också. De gyllenbär jag haft i växthuset tidigare år har blivit låga och breda, nästan paraplyformade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|