Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svartvinbärssylt-favorit, Enkel klassiker
          Tirre
          Inlägg 21-08-2004, 21:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

Mitt favvorecept för svarta vinbär är "Hirams svartvinbärssylt", hittat i Råd & Rön 1992!
          Hiram skrev visst kokböcker på 60-talet och receptet, som är från -66, lär vara en klassiker.

Enkelt och supergott och man behöver inte leta specialingredienser. Har man ett paket socker hemma så är det bara att köra.

1 kg svarta vinbär
          1 l vatten
          2 kg socker

Koka upp vattnet och häll i de repade bären.
          Koka långsamt i 15 min.
          Lyft av grytan och rör i sockret lite i taget så att det smälter och sylten hinner svalna litegrann.
          Häll upp på väl rengjorda och bensoatsköljda burkar (glöm inte skölja locken!), så håller sylten minst ett år i kylen!
          Som det står i mitt urklipp:
          "Frestas inte att dra ner på sockermängden. Det ska vara så här mycket socker som konserveringsmedel."

Sylten är kanongod på gröt, i fil och som tårtfyllning.

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tirre
          Inlägg 24-08-2004, 09:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

Funkar nog utmärkt på frysta bär. Jag har inte provat, men det brukar gå bra i andra recept.

Och konserveringen har funkat bra för mig. Utan några som helst tillsatser utom sockret.
          Fyll inte på för stora burkar, så slipper du problemet med att de åker ut och in ur kylen i flera månader.
          Jag hade 2 burkar kvar från förra sommarens skörd när jag kokte ny sylt på årets bär, för en knapp månad sedan. Förra veckan tog jag ut den sista burken och då hade den börjat få litelite mögel på toppen. Det är den enda som visat tecken på att bli dålig och den har som sagt stått i över ett år. Visserligen oöppnad, men ändå.
          Så det håller väldigt bra, tycker jag.

Dessutom är sylten så smaskig att det är svårt att få en burk att vara längre än en vecka eller två...
          wink.gif

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon