CITAT
- De som inte har pengar har små möjligheter att fly och blir därmed kvar i misär. Är det humant?
Just det där tycker jag är en enormt viktig poäng! Man får inte glömma att de som är i desperatast behov av hjälp är de som INTE KAN ta sig hit!
Jag och mannen min satt och spånade på hur man skulle kunna hantera just flyktingpolitiken om man helt glömmer tidigare metoder och allt vad partipolitik heter. Det här är väl ungefär vad vi kom fram till...
Fakta: Sverige har inte ekonomi eller plats för att ta emot ALLA.
Av medmänskliga skäl bör man ta emot de med störst hjälpbehov, de som verkligen verkligen behöver fly från sitt hemland pga krig eller svält eller förtryck eller vad det nu är. MEN de med störst hjälpbehov är främst de som INTE kan ta sig hit för egen maskin. Så hur skulle man kunna lösa det problemet?
Först skulle vi behöva räkna ut exakt hur många människor Sverige klarar av att ta emot per år. Ponera att vi sedan gör något radikalt, vi stänger gränsen helt för allt annat än ren arbetskraftinvandring. MEN samtidigt upprättar vi mobila enheter med rätt att utfärda svenskt uppehållstillstånd som på plats i världens mest utsatta områden kan ta emot flyktingar, snabbt utreda flyktbehovet och på plats ge dem svenskt uppehållstillstånd. När kvoten är nådd och Sverige faktiskt inte har möljighet att ta emot fler så tar det stopp. Utredning av hjälpbehov skulle bli enormt mycket lättare på plats än vad det är här i Sverige.
Självklart ett system med sina problem också, men är det inte en intressant tanke?