|
Christa
28-09-2010, 06:51
Jag tycker det är viktigt att ta ett helhetsgrepp på flyktingpolitiken.
- Vi skickar tillbaka ett stort antal människor som satsat allt sitt kapital och utstått svåra vedermödor för att komma hit. Är det humant?
- De som inte har pengar har små möjligheter att fly och blir därmed kvar i misär. Är det humant?
- Vi köper billiga prylar och billig mat från länder där människor inte kan leva på sin lön. Är det humant?
- Europeer exploaterar Afrika samtidigt som afrikaner som inte kan försörja sig tar sig till södra EU i livsfarliga båtar för att sedan låsas in och skickas tillbaka. Är det humant?
- Sverige stod och såg på när USA startade krig i Irak. Vi tar emot en bråkdel av alla dom som lider av det. Är det humant?
Hur kommer människors behov av att fly att se ut om 10, 20 eller 30 år?
Var gör våra pengar störst nytta?
Christa ... vad har du för åsikt i frågorna?
Gossen Ruda
28-09-2010, 07:29
Christa, skall vi ta emot ALLA som vill ta sig hit? Tror du att Sverige klarar av detta?
Christa
28-09-2010, 07:36
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2010, 08:29)  Christa, skall vi ta emot ALLA som vill ta sig hit? Tror du att Sverige klarar av detta? Nej det är just det jag inte tror. Många verkar däremot tro att vi kan ta emot hur många som helst och att det är bra som det är.
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 08:36)  Nej det är just det jag inte tror. Många verkar däremot tro att vi kan ta emot hur många som helst och att det är bra som det är. Det tror jag inte att många tror. Det är inte riktigt det debatten handlar om för de flesta.
Christa
28-09-2010, 07:40
CITAT (Anma @ 28-09-2010, 08:38)  Det tror jag inte att många tror. Det är inte riktigt det debatten handlar om för de flesta. Vad är det då som gör att många tycker att det inte finns någon debatt att ta med Sverigedemokraterna?
Huggorm
28-09-2010, 09:35
Jag anser att vi kan fortsätta ta emot så många som vi gör, men införa prestationskrav. Kan dom inte försörja sig själv när det lugnat ner sig i deras hemländer får dom resa hem igen. Allvarligare brott resulterar i omedelbar utvisning på livstid. På så vis kan vi hjälpa fler, eftersom dom hjälper sig själv. Det är effektivare, och vi kan hjälpa fler på det viset. Att dom skyndar sig att lära sig språket ser jag också som en nödvändighet, utan svenskan kan dom inte få ett jobb och bli en del av samhället.
Samt att jag anser att om det är någonstans vi bör kvotera in kvinnor, så är det i asylen. Minst femtio procent, helst fler. Kvinnor verkar ha lättare att anpassa sig, och uppvisar inte samma överrepresentation i brottsstatistiken som män, när de lever under knappa förhållanden i förorten. En förutsättning för att svenska folket skall acceptera den höga invandringen är att vi får ner brottsligheten. Slutligen är det också oftast kvinnorna som har det värst i krigshärjade länder, och därför har vi större anledning att hjälpa dom.
andersen
28-09-2010, 09:45
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 07:51)  - Sverige stod och såg på när USA startade krig i Irak. Vi tar emot en bråkdel av alla dom som lider av det. Är det humant? Fast det är ju inte sant, USA hadde stöd av FN och dom här länderna stred oprativt. Länder som ingick i den multinationella styrkan var: Afghanistan Albanien Australien Azerbajdzjan Bulgarien Colombia Danmark El Salvador Eritrea Estland Etiopien Filippinerna Georgien Italien Japan Lettland Litauen Makedonien Nederländerna Nicaragua Polen Palau Portugal Rumänien Slovakien Somalia Spanien Storbritannien Sydkorea Tjeckien Turkiet Ukraina Ungern USA Uzbekistan Att då säja att Sverige bara stod och såg på det är fel, Sverige deltog i det politiska spelet i FN.
Huggorm
28-09-2010, 09:51
CITAT (andersen @ 28-09-2010, 10:45)  Fast det är ju inte sant, USA hadde stöd av FN och dom här länderna stred oprativt.
Länder som ingick i den multinationella styrkan var:
Att då säja att Sverige bara stod och såg på det är fel, Sverige deltog i det politiska spelet i FN. Hade dom verkligen stöd av FN? Jag har för mig att det var just vad dom inte hade, och att det blev ett jäkla liv om det
andersen
28-09-2010, 09:54
CITAT (Huggorm @ 28-09-2010, 10:51)  Hade dom verkligen stöd av FN? Jag har för mig att det var just vad dom inte hade, och att det blev ett jäkla liv om det DU HAR JU HELT RÄTT, jag sätter mej i skamvrån.
CITAT - De som inte har pengar har små möjligheter att fly och blir därmed kvar i misär. Är det humant? Just det där tycker jag är en enormt viktig poäng! Man får inte glömma att de som är i desperatast behov av hjälp är de som INTE KAN ta sig hit! Jag och mannen min satt och spånade på hur man skulle kunna hantera just flyktingpolitiken om man helt glömmer tidigare metoder och allt vad partipolitik heter. Det här är väl ungefär vad vi kom fram till... Fakta: Sverige har inte ekonomi eller plats för att ta emot ALLA. Av medmänskliga skäl bör man ta emot de med störst hjälpbehov, de som verkligen verkligen behöver fly från sitt hemland pga krig eller svält eller förtryck eller vad det nu är. MEN de med störst hjälpbehov är främst de som INTE kan ta sig hit för egen maskin. Så hur skulle man kunna lösa det problemet? Först skulle vi behöva räkna ut exakt hur många människor Sverige klarar av att ta emot per år. Ponera att vi sedan gör något radikalt, vi stänger gränsen helt för allt annat än ren arbetskraftinvandring. MEN samtidigt upprättar vi mobila enheter med rätt att utfärda svenskt uppehållstillstånd som på plats i världens mest utsatta områden kan ta emot flyktingar, snabbt utreda flyktbehovet och på plats ge dem svenskt uppehållstillstånd. När kvoten är nådd och Sverige faktiskt inte har möljighet att ta emot fler så tar det stopp. Utredning av hjälpbehov skulle bli enormt mycket lättare på plats än vad det är här i Sverige. Självklart ett system med sina problem också, men är det inte en intressant tanke?
Gunilla T
28-09-2010, 10:01
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 08:40)  Vad är det då som gör att många tycker att det inte finns någon debatt att ta med Sverigedemokraterna? Är det verkligen så? Kanske lite begreppsförvirring? Det har under ett antal år diskuterats flitigt hur man bäst åstadkommer att främlingsfientliga och rasistiska partier inte får fäste i vårt land och i den diskussionen har det varit två ganska tydliga förhållningssätt. Den ena sidan anser att man inte skall diskutera med dem öht utan tiga ihjäl dem för att inte ge dem större utrymme och mera uppmärksamhet. Den andra ståndpunkten har varit att man måste bjuda in dem till offentliga diskussioner i skolor, universitet och andra offentliga forum. De som förespråkar det förhållningssättet anser att det är enda möjligheten att inte ge dem ökad makt utan möta dem i sakfrågor och avslöja deras dolda agenda. Vad tycker du själv?
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 08:40)  Vad är det då som gör att många tycker att det inte finns någon debatt att ta med Sverigedemokraterna? För att de är ett rasistiskt parti, och många anser att man inte ska diskutera flyktingpolitik med rasister. Och det håller jag med om. Däremot ska flyktingpolitik diskuteras.
Aqvakul
28-09-2010, 10:05
CITAT (Anma @ 28-09-2010, 11:02)  För att de är ett rasistiskt parti, och många anser att man inte ska diskutera flyktingpolitik med rasister. Och det håller jag med om.
Däremot ska flyktingpolitik diskuteras.
andersen
28-09-2010, 10:06
CITAT (Fny @ 28-09-2010, 10:55)  Just det där tycker jag är en enormt viktig poäng! Man får inte glömma att de som är i desperatast behov av hjälp är de som INTE KAN ta sig hit!
Jag och mannen min satt och spånade på hur man skulle kunna hantera just flyktingpolitiken om man helt glömmer tidigare metoder och allt vad partipolitik heter. Det här är väl ungefär vad vi kom fram till...
Fakta: Sverige har inte ekonomi eller plats för att ta emot ALLA. Av medmänskliga skäl bör man ta emot de med störst hjälpbehov, de som verkligen verkligen behöver fly från sitt hemland pga krig eller svält eller förtryck eller vad det nu är. MEN de med störst hjälpbehov är främst de som INTE kan ta sig hit för egen maskin. Så hur skulle man kunna lösa det problemet?
Först skulle vi behöva räkna ut exakt hur många människor Sverige klarar av att ta emot per år. Ponera att vi sedan gör något radikalt, vi stänger gränsen helt för allt annat än ren arbetskraftinvandring. MEN samtidigt upprättar vi mobila enheter med rätt att utfärda svenskt uppehållstillstånd som på plats i världens mest utsatta områden kan ta emot flyktingar, snabbt utreda flyktbehovet och på plats ge dem svenskt uppehållstillstånd. När kvoten är nådd och Sverige faktiskt inte har möljighet att ta emot fler så tar det stopp. Utredning av hjälpbehov skulle bli enormt mycket lättare på plats än vad det är här i Sverige.
Självklart ett system med sina problem också, men är det inte en intressant tanke? Tror att du glömde anhöriginvandring eller skall dom inte få komma hit? jag tycker att dom måste gå före arbetskraftinvandring som jag inte gillar det är bara till för att arbetsgivarna kan dumpa lönerna.
Piccante
28-09-2010, 10:08
Granskar man SDs argument så är det ofta mycket cirkelresonemang. Hur man än argumenterar så har SD samma lösning på allt ändå, så det går inte att föra en konstruktiv debatt med dom.
Huggorm
28-09-2010, 10:12
CITAT (Fny @ 28-09-2010, 10:55)  Just det där tycker jag är en enormt viktig poäng! Man får inte glömma att de som är i desperatast behov av hjälp är de som INTE KAN ta sig hit!
Jag och mannen min satt och spånade på hur man skulle kunna hantera just flyktingpolitiken om man helt glömmer tidigare metoder och allt vad partipolitik heter. Det här är väl ungefär vad vi kom fram till...
Fakta: Sverige har inte ekonomi eller plats för att ta emot ALLA. Av medmänskliga skäl bör man ta emot de med störst hjälpbehov, de som verkligen verkligen behöver fly från sitt hemland pga krig eller svält eller förtryck eller vad det nu är. MEN de med störst hjälpbehov är främst de som INTE kan ta sig hit för egen maskin. Så hur skulle man kunna lösa det problemet?
Först skulle vi behöva räkna ut exakt hur många människor Sverige klarar av att ta emot per år. Ponera att vi sedan gör något radikalt, vi stänger gränsen helt för allt annat än ren arbetskraftinvandring. MEN samtidigt upprättar vi mobila enheter med rätt att utfärda svenskt uppehållstillstånd som på plats i världens mest utsatta områden kan ta emot flyktingar, snabbt utreda flyktbehovet och på plats ge dem svenskt uppehållstillstånd. När kvoten är nådd och Sverige faktiskt inte har möljighet att ta emot fler så tar det stopp. Utredning av hjälpbehov skulle bli enormt mycket lättare på plats än vad det är här i Sverige.
Självklart ett system med sina problem också, men är det inte en intressant tanke? Vi har ju redan ett system för kvotflyktingar som är just sådant att någon åker ut och väljer ut sådana som verkar vara i extra stort behov av hjälp. Jag har något svagt minne av att ha sett ett reportage från ett flyktingläger i Somalia där de var och hämtade folk. Dock bara omkring 1500 personer per år. CITAT (andersen @ 28-09-2010, 11:06)  Tror att du glömde anhöriginvandring eller skall dom inte få komma hit? jag tycker att dom måste gå före arbetskraftinvandring som jag inte gillar det är bara till för att arbetsgivarna kan dumpa lönerna. Arbetskraftsinvandringen är nödvändig, den är ett sätt att få hit kvalificerad arbetskraft. Det är enbart en vinst för Sverige.
Aqvakul
28-09-2010, 10:16
CITAT (Markus_H @ 28-09-2010, 11:08)  Granskar man SDs argument så är det ofta mycket cirkelresonemang. Hur man än argumenterar så har SD samma lösning på allt ändå, så det går inte att föra en konstruktiv debatt med dom. Tyvärr är det så!
herkules
28-09-2010, 10:17
CITAT (Huggorm @ 28-09-2010, 11:12)  /.../ Arbetskraftsinvandringen är nödvändig, den är ett sätt att få hit kvalificerad arbetskraft. Det är enbart en vinst för Sverige. inte enbart en vinst, det handlar om lönedumpning också, vi är inte ett land som ska ha några sviniga minimilöner där människor måste ha 2-3 jobb för att öht klara sig.
Huggorm
28-09-2010, 10:20
CITAT (herkules @ 28-09-2010, 11:17)  inte enbart en vinst, det handlar om lönedumpning också, vi är inte ett land som ska ha några sviniga minimilöner där människor måste ha 2-3 jobb för att öht klara sig. Har man ett jobb idag så klarar man sig mer än väl. Förutsatt att man är ekonomiskt lagd och inte behöver en jättestor lägenhet, sprillans ny bil samt ny iPhone varje halvår.
ängsvädd
28-09-2010, 10:33
Prestationskrav för nyanlända flyktingar är orealistiskt då de mår mycket dåligt och är traumatiserade av sina tidigare upplevelser. Jag vet för jag känner en som jobbat med flyktingar.
andersen
28-09-2010, 10:38
CITAT (Huggorm @ 28-09-2010, 11:20)  Har man ett jobb idag så klarar man sig mer än väl. Förutsatt att man är ekonomiskt lagd och inte behöver en jättestor lägenhet, sprillans ny bil samt ny iPhone varje halvår. Lite o/t .tala om det för hotell och restauranganställda låg lön och låg status och det finns även andra som har låg lön... jobbade du inte i Norge pga att det var låga löner här?
Huggorm
28-09-2010, 10:41
CITAT (ängsvädd @ 28-09-2010, 11:33)  Prestationskrav för nyanlända flyktingar är orealistiskt då de mår mycket dåligt och är traumatiserade av sina tidigare upplevelser. Jag vet för jag känner en som jobbat med flyktingar. Nyanlända ja, men det är dom ju inte hur länge som helst CITAT (andersen @ 28-09-2010, 11:38)  Lite o/t .tala om det för hotell och restauranganställda låg lön och låg status och det finns även andra som har låg lön... jobbade du inte i Norge pga att det var låga löner här? Nej, jag jobbade i Norge för att det fanns jobb där. De få jobb som finns i min hemtrakt ger nästan dubbelt så mycket betalt som jag behöver för att överleva, vilket resulterar i att de få som har jobb lever som kungar under fackets överinseende, medan resterande får emigrera. Jag anser att det vore bättre med låga löner så alla kunde få ett jobb och stanna där de trivs.
herkules
28-09-2010, 10:50
CITAT (Huggorm @ 28-09-2010, 11:20)  Har man ett jobb idag så klarar man sig mer än väl. Förutsatt att man är ekonomiskt lagd och inte behöver en jättestor lägenhet, sprillans ny bil samt ny iPhone varje halvår. ja, men det finns de som vill att vi ska minimilöner och de klarar sig ingen på.
Har man väl fått sin sak prövad och får stanna i sverige så skall man ha en viss tid på sig att komma in i samhället,lära sig språket mm. Sen får man prova sina vingar och skaffa försörjning på egen hand. Det är det mest humana.Dom flesta har ju sysslat med något i sina ´hemländer. Ta tillvara det.Aktiva resurser är betydligt bättre än passiva resurser. Det bor en liten entreprenör i dom flesta som kommer hit.
Huggorm
28-09-2010, 11:02
CITAT (herkules @ 28-09-2010, 11:50)  ja, men det finns de som vill att vi ska minimilöner och de klarar sig ingen på. Och vilken summa hamnar minimilönen på? Hade jag kunnat få ett jobb i min egen by så jag slapp att ha bil hade jag levt som en kung på 5000kr utbetalt. Hur som helst, här har vi en intressant avhandling om varför det är svårare för invandrare att komma in i samhället i Sverige än i Minnesota: http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175667430.pdfJag har inte tid att läsa igenom det igen nu, men jag har gjort det förr och det var mycket intressant. Om jag minns rätt så hänger mycket av problematiken med att anställa en invandrare ihop med mina egna problem med att hitta ett jobb här i byn.
CITAT (Huggorm @ 28-09-2010, 12:02)  Och vilken summa hamnar minimilönen på? Hade jag kunnat få ett jobb i min egen by så jag slapp att ha bil hade jag levt som en kung på 5000kr utbetalt. För de allra flesta är det inte realistiskt att leva på 5000kr. Det finns inte tillräckligt med lägenheter med en hyra på 1500-2000:- Men det är en annan diskussion.
Christa
28-09-2010, 20:41
CITAT (Anma @ 28-09-2010, 11:02)  För att de är ett rasistiskt parti, och många anser att man inte ska diskutera flyktingpolitik med rasister. Och det håller jag med om.
Däremot ska flyktingpolitik diskuteras. Det är just den diskussionen jag saknar. En öppen diskussion om flyktingpolitiken. Jag tror att många röstar på SD för att ge de andra partierna en spark i ändan för att de skall börja diskutera invandringen. Jag valde att skriva flyktingpolitiken istället för invandringen därför att jag anser att man måste ta ett helhetsgrepp. Utrikespolitik, biståndspolitik och flyktingpolitik borde ligga under samma hatt. Det bästa vore ju om människor inte hade någon anledning att fly från sina hemländer. Krig är något barbarisk som inte borde förekomma på 2000-talet. Så fort någon säger att vi tar emot för många så blir det rasiststämpel. Samtidigt skickas många tillbaka redan som det är nu och det är en tragedi. Att sopa alla problem under mattan tror jag är den viktigaste grogrunden för rasism.
Christa
29-09-2010, 18:58
CITAT (Huggorm @ 28-09-2010, 11:20)  Har man ett jobb idag så klarar man sig mer än väl. Förutsatt att man är ekonomiskt lagd och inte behöver en jättestor lägenhet, sprillans ny bil samt ny iPhone varje halvår. I USA finns då många som måste ha två jobb för att klara sig. Det är ju skillnad också om man är ensam eller har barn att försörja. Hörde f öv att det är svårt för ungdomar att få lärlingsplats på byggen i Sverige bl a därför att de tar inte så mycket utländska byggfirmor och de tar inte emot lärlingar.
bergvallmo
29-09-2010, 19:17
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 21:41)  Att sopa alla problem under mattan tror jag är den viktigaste grogrunden för rasism. Jupp, upp med trollen i solen, så sticker man hål på dem.
Farbror Blå
29-09-2010, 19:21
Börja med att införa en klar gräns på hur lång tid ett asylärende får ta! Därefter skall personen som sökt automatiskt få stanna, som plåster på såren för att ärendet utretts för sakta.
Då slipper vi dessa tragiska fall när samhällen sluter upp bakom avvisningshotade i tidningarna, apatiska barn på sjukhus och elände. Det är helt inhumant att låta människor hinna rota sej, skaffa barn här, jobb, vänner och en plats i samhället för att sedan avvisa dom.
Jag har sedan svårt att i mitt huvud förklara hur vi kan avvisa sådana familjer och samtidigt snabbimportera läkare till sjukhusen.
Aqvakul
29-09-2010, 19:23
CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2010, 20:21)  Börja med att införa en klar gräns på hur lång tid ett asylärende får ta! Därefter skall personen som sökt automatiskt få stanna, som plåster på såren för att ärendet utretts för sakta.
Då slipper vi dessa tragiska fall när samhällen sluter upp bakom avvisningshotade i tidningarna, apatiska barn på sjukhus och elände. Det är helt inhumant att låta människor hinna rota sej, skaffa barn här, jobb, vänner och en plats i samhället för att sedan avvisa dom.
Jag har sedan svårt att i mitt huvud förklara hur vi kan avvisa sådana familjer och samtidigt snabbimportera läkare till sjukhusen.
Huggorm
29-09-2010, 19:27
Ja, att det skall ta så lång tid att få ärendena avgjorda är märkligt. Nu har vi ju nyligen kunnat läsa om hur migrationsverket hyrt plats på campingar runt om i landet för hundratals serbiska romer. Vilka skäl för asyl har man om man kommer från Serbien idag? Dessa ärenden borde kunna klaras av i stort sett på en gång, så varför skall det ta sådan tid? Varför skall dessa stackars människor behöva gå här i månader och kanske år och vänta på ett besked som borde vara givet från början?
Farbror Blå
29-09-2010, 19:33
CITAT (Huggorm @ 29-09-2010, 20:27)  Ja, att det skall ta så lång tid att få ärendena avgjorda är märkligt. Nu har vi ju nyligen kunnat läsa om hur migrationsverket hyrt plats på campingar runt om i landet för hundratals serbiska romer. Vilka skäl för asyl har man om man kommer från Serbien idag? Dessa ärenden borde kunna klaras av i stort sett på en gång, så varför skall det ta sådan tid? Varför skall dessa stackars människor behöva gå här i månader och kanske år och vänta på ett besked som borde vara givet från början? Jag arbetade ett år för <Statens invandrarverk och mötte helt förkrossade familjr, som väntade och väntade på besked, bara för att få ett nej i slutänden. Då skickade vi dessutom hem albanska romer till Kosovo, eftersom dessa saknade "asylstatus". Idag läser vi i tidningarna hur just romer misshandlas och utsätts för förföljelser på Balkan =/
Meriona
29-09-2010, 19:40
CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2010, 20:33)  Jag arbetade ett år för <Statens invandrarverk och mötte helt förkrossade familjr, som väntade och väntade på besked, bara för att få ett nej i slutänden. Då skickade vi dessutom hem albanska romer till Kosovo, eftersom dessa saknade "asylstatus". Idag läser vi i tidningarna hur just romer misshandlas och utsätts för förföljelser på Balkan =/ Intressant att du också jobbat på SIV, visst ger det en helt annan insikt? Fast jag jobbade inte 6 år som jag skrev i nån tråd, det var bara 3, jag räknade som en kratta.  Jag skulle i allafall aldrig vilja vara utan den erfarenheten, även om det var både sött och salt i den godispåsen.
Christa
08-10-2010, 07:53
CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2010, 20:33)  Jag arbetade ett år för <Statens invandrarverk och mötte helt förkrossade familjr, som väntade och väntade på besked, bara för att få ett nej i slutänden. Då skickade vi dessutom hem albanska romer till Kosovo, eftersom dessa saknade "asylstatus". Idag läser vi i tidningarna hur just romer misshandlas och utsätts för förföljelser på Balkan =/ Det är just det här jag vill sätta fingret på. Vi har tagit emot så många så det inte finns jobb till alla men ändå är det många som skickas tillbaka och ännu fler som inte har pengar nog för att ta sig hit. En genrös mottagning löser inte problemen på sikt. Vi måste börja jobba mer mot krig och annat som gör att människor flyr från sina hemländer.
Red Top
08-10-2010, 08:12
CITAT (Christa @ 08-10-2010, 08:53)  Det är just det här jag vill sätta fingret på. Vi har tagit emot så många så det inte finns jobb till alla men ändå är det många som skickas tillbaka och ännu fler som inte har pengar nog för att ta sig hit. En genrös mottagning löser inte problemen på sikt.
Vi måste börja jobba mer mot krig och annat som gör att människor flyr från sina hemländer. (Min fetmarkering.) Det låter som en bra idé. Har du själv några funderingar på hur det skulle gå till? Jag menar t ex; Vi borde skrota FN, sluta med vapenexport, fördubbla vårt bistånd etc.
Christa
08-10-2010, 08:34
CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 09:12)  (Min fetmarkering.)
Det låter som en bra idé. Har du själv några funderingar på hur det skulle gå till? Jag menar t ex; Vi borde skrota FN, sluta med vapenexport, fördubbla vårt bistånd etc. Här finns mycket att diskutera. För det första så måste frågan upp på bordet i mycket större utsträckning. Alla former av krig och förtryck måste fördömas dagligen. Om vi tar Irak som exempel så startade USA kriget med support från många västländer och några stora protester från FN och EU minns jag inte. Även om jag är tveksam till vapenexport så tror jag den har marginell betydelse. Varför skulle vi skrota FN? När det gäller bistånd så är jag emot pengar direkt till regeringar. De bör i första hand gå till projekt som syftar till att ge människor bättre möjligheter till försörjning. Det finns mycket mer att säga men vill inte göra för långt inlägg.
Inga från Närke
08-10-2010, 08:50
CITAT (herkules @ 28-09-2010, 11:50)  ja, men det finns de som vill att vi ska minimilöner och de klarar sig ingen på. Visst klarar man sig på mindre pengar. Gubben och jag har mellan 10-15000 mindre varje månad sedan jag blev pensionär och han går sjukskriven. Man MÅSTE lära sig bara att avstår från de saker som är onödiga. Planera mera eftersom pengarna inte finns till en massa utsvävningar som man hade tidigare. Sedan ang. ursprungsfrågorna. Personligen anser jag att vi i Sverige ska se om vårt eget först och främst. Finns många problem i vårt land som fattiga och bostadslösa m.fl. Sedan ska man hjälpa till i de länder som man anser behöver hjälp och inte ta hit folket utan se till att de kan hjälpa sig själva där de bor. Tar man hit flyktingar ska de som någon skrev ha krav på sig att prestera något för att få pengar. Har personligen stött på många invandrare/flyktingar som inte kan språket efter lång tid i Sverige men de vet vilka krav de själva kan ställa på vår kommun m.m.
Anki på Öland
08-10-2010, 09:53
CITAT (Inga från Närke @ 08-10-2010, 09:50)  ................Har personligen stött på många invandrare/flyktingar som inte kan språket efter lång tid i Sverige men de vet vilka krav de själva kan ställa på vår kommun m.m. Hur lång tid tror du det skulle ta för dig att lära dig t.ex. kinesiska om du av någon anledning var tvungen att fly dit?? Men att någon talar om för dig att du kan få t.ex. daghemsplats eller sjukpenning tar inte så lång tid att förstå för någon. Anki
Huggorm
08-10-2010, 10:29
CITAT (Anki på Öland @ 08-10-2010, 10:53)  Hur lång tid tror du det skulle ta för dig att lära dig t.ex. kinesiska om du av någon anledning var tvungen att fly dit?? Men att någon talar om för dig att du kan få t.ex. daghemsplats eller sjukpenning tar inte så lång tid att förstå för någon. Anki Det finns utförliga guider på internet där det på arabiska står beskrivet hur man skall göra för att få asyl i Sverige. Vilka skäl man skall ange, vilken region man skall hävda att man kommer ifrån och naturligtvis att man skall bränna sitt pass innan man åker hit. Självklart är det inte alla som läser detta innan de ger sig av, men mycket tyder på att allt fler tar reda på knepen innan de ger sig av. Hur man skall få daghemsplats eller sjukpenning är också kunskaper som snabbt sprider sig.
Red Top
08-10-2010, 10:34
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 11:29)  Det finns utförliga guider på internet där det på arabiska står beskrivet hur man skall göra för att få asyl i Sverige. Vilka skäl man skall ange, vilken region man skall hävda att man kommer ifrån och naturligtvis att man skall bränna sitt pass innan man åker hit. Självklart är det inte alla som läser detta innan de ger sig av, men mycket tyder på att allt fler tar reda på knepen innan de ger sig av. Hur man skall få daghemsplats eller sjukpenning är också kunskaper som snabbt sprider sig. Kan du arabiska?
Huggorm
08-10-2010, 10:38
CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 11:34)  Kan du arabiska? Nej, det kan jag inte påstå. Men "google translate" kan de flesta större språken.
Red Top
08-10-2010, 10:48
Jag undrade mest hur du kunde veta vad som står på de "utförliga guiderna på internet". Har du kanske någon adress på en sådan sida, eller har du "bara hört talas om" att det finns sådana sidor. Har svårt att se framför mig människor i flyktingläger, som sitter och googlar om bästa sättet att lura svenska invandrarmyndigheter. Låter mer som ytterligare en främlingsfientlig skröna.
Huggorm
08-10-2010, 10:53
CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 11:48)  Jag undrade mest hur du kunde veta vad som står på de "utförliga guiderna på internet". Har du kanske någon adress på en sådan sida, eller har du "bara hört talas om" att det finns sådana sidor. Har svårt att se framför mig människor i flyktingläger, som sitter och googlar om bästa sättet att lura svenska invandrarmyndigheter. Låter mer som ytterligare en främlingsfientlig skröna. Folk som sitter i flyktingläger har inte några pengar, så dom kan aldrig ta sig till Sverige annat än dom har lyckan att bli kvotflykting. Jag läste om ett test som någon hade gjort, han skrev något liknande "få asyl i Sverige", fick det översatt till arabiska, och sökte sedan på den frasen. Han fick en mängd träffar, och när han sedan översatt dessa till svenska så stod det ju utförligt hur man skulle göra för att komma runt reglerna. Jag minns inte vart jag läste det, men jag har ett minne av att personen var en aning främlingsfirentlig ja...
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 11:53)  Folk som sitter i flyktingläger har inte några pengar, så dom kan aldrig ta sig till Sverige annat än dom har lyckan att bli kvotflykting.
Jag läste om ett test som någon hade gjort, han skrev något liknande "få asyl i Sverige", fick det översatt till arabiska, och sökte sedan på den frasen. Han fick en mängd träffar, och när han sedan översatt dessa till svenska så stod det ju utförligt hur man skulle göra för att komma runt reglerna. Jag minns inte vart jag läste det, men jag har ett minne av att personen var en aning främlingsfirentlig ja... Kan lika gärna vara påhitt då. Alldeles opålitliga uppgifter. EDIT: gjorde just detta nu. första träffen handlar om detta: "a flyktingar än något annat land i Europa -: Det måste vara irakier som söker asyl för att bevisa att det finns risk i sin personliga egenskap att undvika repatriering. Detta beslut, enligt Reuters efter det att kommissionen utfärdat en migration i Sverige, ett uttalande på fredagen tog ställning till tre olika tillfällen.. Den svenska domstolen fastslog tidigare i år att landet "inte anser Irak i händelse av väpnad konflikt," en situation som kan påverka huruvida flyktingar beviljas asyl. . Han kom till Sverige cirka hälften av irakier som har flytt till Europa under det senaste året har landet en komparativ fördel definieras som den generösa sponsring och reglerna är mindre stränga för rätten till asyl. Den officiella utskottet att den svenska invandringen till officiell statistik visade att 8951 irakier kom till Sverige förra året. Irakierna är den största gruppen asylsökande i Sverige jämfört med den näst största gruppen från Serbien och Montenegro, som uppgick till 1760 under det senaste året." Konstig översättning, precis som det brukar bli med google translate. Det är en arabisk tidning som hade en artikel 2007. Andra träffen: " الجريدة / متابعة اخبارية Gazette / uppföljning nyheter شددت السويد التي تستضيف لاجئين عراقيين أكثر من أي دولة اخرى في اوروبا من اجراءات منح حق الاقامة للاجئين العراقيين على اراضيها. Sverige betonade att värd fler irakiska flyktingar än något annat land i Europa av förfaranden för att bevilja uppehållstillstånd för irakiska flyktingar på sin mark. وقد جاء هذا الاجراء بعد صدور قرار عن محكمة الهجرة العليا في السويد يشترط على العراقيين الراغبين بالحصول على حق الاقامة في السويد تقديم ما يثبت انهم معرضون لمخاطر محددة في حال العودة الى العراق بدلا من الاكتفاء بان العراق يعاني من الفوضى والاضطراب. Flytten kom efter ett beslut av högsta domstolen invandringen i Sverige är skyldiga att irakier som vill få uppehållstillstånd i Sverige bevisa att de är utsatta för särskilda risker i händelse av en återgång till Irak i stället för att endast att Irak lider av sjukdomen och förvirring. وكانت الحكومة السويدية تمنح العراقيين حق الاقامة فيها بسبب الفوضى التي يعاني منها العراق. Den svenska regeringen ger irakierna rätt att uppehålla sig där på grund av det kaos som har plågat Irak. وصرح رئيس لجنة الهجرة في السويد دان الياسون ان النتائج التي تترتب عن هذا القرار هي ان عددا اقل من العراقيين سيمنحون حق الاقامة في السويد. Ordföranden för utskottet för migration i Sverige Dan Eliasson sade konsekvenserna av detta beslut är att färre irakier kommer att ges uppehållstillstånd i Sverige. ويتعين على العراقيين الذين يسعون للحصول على حق اللجوء ان يثبتوا انهم يواجهون مخاطر بصفة شخصية في بلدهم لتجنب اعادتهم . Bör ligga på irakier som söker asyl måste bevisa att de är i riskzonen i egenskap av privatpersoner i deras land för att undvika att skickas tillbaka. وقال مسؤول في لجنة الهجرة ان هذا القرار يوضح المعايير لطالبي حق اللجوء في السويد في السابق كانت لجنة الهجرة تفحص الطلبات على اساس كل حالة على حدة. En tjänsteman i utskottet för migration, sade att beslutet förtydligas kriterierna för asylsökande i Sverige i det förflutna, utskottet för migration granska ansökningarna på grundval av varje enskilt fall. وقضت محكمة سويدية في وقت سابق من العام الحالي بأن البلاد لا تعتبر العراق في حالة صراع مسلح وهو وضع يمكن ان يؤثر على ما اذا كان اللاجئون يحصلون على حق اللجوء. Den svenska domstolen fastslog tidigare i år att landet inte anser Irak i händelse av väpnad konflikt, en situation som kan påverka huruvida flyktingar beviljas asyl. وقال مسؤول بلجنة الهجرة السويدية ان الاحصائيات الرسمية أظهرت ان ما يقارب 9 آلاف من العراقيين جاءوا الى السويد في العام الماضي وهو ما يعادل 45 في المئة من اجمالي عددهم في اوروبا، وبعد تطبيق هذه القوانين تصبح القوانين السويدية في هذا المجال متماشية مع القوانين السائدة في بقية البلدان الاوروبية. Den officiella sade kommissionen om invandring till svenska officiell statistik som visade att nästan 9 tusen irakier kom till Sverige förra året, vilket motsvarar 45 procent av den totala i Europa, och efter tillämpningen av dessa lagar blir svensk lag inom detta område i linje med de lagar som råder i resten av europeiska länder. من جهة اخرى اتهمت المفوضية العليا للامم المتحدة لشؤون اللاجئين الدول المانحة بترك سوريا والاردن "في وضع حرج" لتقاعسها عن تقديم مساعدات فيما يفر الاف من ضحايا الصراع من العراق يوميا ويتوافدون بأعداد كبيرة على المستشفيات والمدارس في هذين البلدين. Å andra sidan anklagade kommissionen för FN: s flyktingkommissariat givarländerna att lämna Syrien och Jordanien "i schack" för att inte ge stöd till tusentals flydde från offren för konflikten från Irak varje dag och kommer i stort antal på sjukhus och skolor i dessa två länder. وقال رون ريدموند المتحدث باسم المفوضية العليا للامم المتحدة لشؤون اللاجئين ان سوريا والاردن استقبلتا نحو مليوني، ويتدفق نحو 2000 لاجيء جديد على سوريا وحدها في كل يوم. Säger Ron Redmond, talesman för kontoret för FN: s flyktingkommissariat, Syrien och Jordanien Astqublta omkring två miljoner, och flyter cirka 2000 nya flyktingar till Syrien ensam varje dag. وقال ريدموند إن البلدين يكافحان لمواجهة مسألة اللاجئين، وعلى سبيل المثال جعلت سوريا المدارس الابتدائية تعمل على فترتين لكنها مازالت تعاني من عجز وان جيلا كاملا من الاطفال العراقيين يواجه خطر عدم تلقي التعليم. Redmond sade att de båda länderna kämpar med att ta upp frågan om flyktingar, till exempel, har Syrien gjort grundskolan som är verksamma på två skift, men fortfarande lider av ett underskott och en hel generation irakiska barn riskerar att inte få utbildning. وتقول سوريا انها تستضيف اكثر من مليون ونصف مليون لاجئ عراقي وانها تحتاج الى 256 مليون دولار لتواجه تدفق اللاجئين خلال العامين القادم. Syrien säger att det är värd mer än en miljon och en halv miljon irakiska flyktingar och hon behöver en $ 256.000.000 för att hantera tillströmningen av flyktingar under de kommande två åren. " Orkar inte klippa bort det arabiska här. det får vara kvar.
Huggorm
08-10-2010, 12:06
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 12:18)  Kan lika gärna vara påhitt då. Alldeles opålitliga uppgifter. Jag letade lite, och hittade någon kopia på texten jag hänvisade till. Det var inte där jag läste det sist, men innehållet verkar vara det samma: http://politisktinkorrekt.info/2010/10/04/...r-till-sig-put/
Red Top
08-10-2010, 17:28
Bloggen "Politiskt inkorrekt" drivs av SD. Tyvärr är de så fega att de inte vågar stå upp för inläggen utan allt är helt anonymt. Själva namnet på bloggen borde ju få en uppmärksam läsare att dra åt sig öronen och inte föra vidare det oseriösa tramset, som vanligtvis står där. Jag brukar inte vilja hänvisa till någon av kvällstidningarna, men gör ett undantag. Expressen hade denna artikel den 22 september. PI är nämnt i slutet av artikeln. Expressen om "PI"Här gör Kent Ekeroth reklam för bloggen på sin egen öppna blogg: Kent Ekeroth
Huggorm
08-10-2010, 18:06
CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 18:28)  Bloggen "Politiskt inkorrekt" drivs av SD. Tyvärr är de så fega att de inte vågar stå upp för inläggen utan allt är helt anonymt. Själva namnet på bloggen borde ju få en uppmärksam läsare att dra åt sig öronen och inte föra vidare det oseriösa tramset, som vanligtvis står där. Jag brukar inte vilja hänvisa till någon av kvällstidningarna, men gör ett undantag. Expressen hade denna artikel den 22 september. PI är nämnt i slutet av artikeln. Expressen om "PI"Här gör Kent Ekeroth reklam för bloggen på sin egen öppna blogg: Kent EkerothÄr du säker på att den drivs av SD? Att den är främlingsfientlig är väll uppenbart, men det betyder ju inte att det är SD som driver den, det finns fler främlingsfientliga. Oavsett vem som driver den gör det inte artikeln jag länkade till mindre sann. Eller är det SD som skapat alla arabiska hemsidor med asyltips också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|