Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur sköter du om dina redskap?
          Klint
          Inlägg 28-09-2010, 03:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Själv är jag en slarver som skärper till mej imellanåt. Tex så har jag redskapen i vedskjulet under sommaren.Jag plockade ur det mesta i början av sept.Men det som var kvar (1hink med sekatör rensjärn planteringspade snöre confused.gif liten kratta hamnade ute i regnet.Sökte under rubr.redskap på olja men det var inget enhetligt svar så nu vill ja veta Hur gör Du? om man oljar in dem kan man ta vanlig matolja?

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lokatten
          Inlägg 28-09-2010, 12:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 22 562

Jag gör alltid rent mina redskap efter jag använt dom, för det mesta. Förr brydde jag mig inte om det men jag har märkt att de håller längre vid rengöring och fungerar mycket bättre. Efter varje andvändning tvättar jag dom rena i vatten och lite diskmedel, sen torkar jag dom med en kökshandduk så att de ej rostar. Om jag ska olja in tar jag det jag har, t ex matolja. Vet inte om det finns nåt som är bättre. Sekatörer, grensåg och grensax brukar jag även hälla kokande vatten på efter beskärning, för att döda ev trädsjukdomar som kan spridas via redskap, t ex kräfta. Om de blivt rostiga efter att ha glömts ute i regn tar jag lite stålull och skrubbar bort rosten. Efter rengöring slipar jag dom om det behövs- det gör jätteskillnad vid användningen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon