Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vintertäcka mina rosor
          Mony
          Inlägg 27-09-2010, 18:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem nr: 24 388

Jag ska ut och resa den 1 november och kommer tillbaka i slutet på januari. Jag kan dock inte vara hemma och passa på rosorna om det skulle bli kallt.

Tycker ni jag ska binda lite säckväv runt dem redan sista helgen i oktober för att vara på säkra sidan?

Jag bor i zon 1. Har Rumba buskros, 2 minirosor från ica, och en flammentanz i jorden och sedan Winchester Cathedral och New Dawn i kruka, de båda sista planterade i år.

--------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kryddan03
          Inlägg 28-09-2010, 18:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Vad gäller krukorna:
          I zon 1 tror jag inte att du behöver oroa dig om det är stora krukor. Jag har i många år odlat i krukor på min takterras (söderläge) i zon 2. Mina krukor ligger på en jordvolym omkring 60-100 liter (det brukar gå åt ungefär 1½-två säckar/kruka när jag planerar om helt och hållet).
          I början var jag mer noggrann och ställde in krukorna vid väggen. Jag gjorde även vinterskydd av plastpåsar fyllda med löv eller "bollar" av ihopknycklat tidningspapper som jag stoppade emellan och under krukorna. Funkade riktigt bra faktiskt och var bara att kasta på våren.
          Numera är jag inte riktigt lika noga men det brukar klara sig bra ändå. Det som tar värst tycker jag är på senvintern när solen blir "starkare" och det fortfarande är frost i mitten av krukorna. Då är det bra att täcka med t ex säckväv så att de inte försöker att komma igång.

Är du orolig så gör som Kajsa säger; försök att få tag på bubbelplast. Vill du ha det lite snyggare kan du vira säckväv runt om över bubbelplasten.
          Eller testa med att fylla plastpåsar med tidningspappersbollar och bädda in dem med. De skall inte vara tätt packade utan kännas ungefär som en lite utjänst huvudkudde, om du förstår hur jag menar. smile.gif Inte så snyggt men billigt och praktiskt. Tänk bara på att få öppningen neråt så att det inte kommer in vatten i påsarna för annars kommer du att få väldigt stora isbitar till groggen i vinter. wink.gif

Edit: Slarvfel och hade räknat fel på hur mycket jord mina krukor rymmer. smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 28-09-2010, 19:12

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 18:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon