CITAT (andersen @ 27-09-2010, 23:16)

Runt 1978 tror jag,om jag inte mins fel så var det en SAAB 92.eller93 den rök och den låt konstigt.
Hallå! Var har du varit de senaste 30 åren? Redan 1967 slopade SAAB tvåtaktsmotorn men tyvärr valde man engelska Ford 15M (V4) och behöll växellådan från tvåtaktarna vilka inte var dimensionerade för den starkare motorn och följaktligen rasade. Jag hade själv en sådan SAAB 96 från -67 och demonterade motorn 3 ggr för att dels byta växellåda och dels byta motorn. Man var tvungen att ta ur hela paketet eftersom motor och växellåda var en enhet och sedan var alla skruvar som tillhörde motorn tum medan resten av bilen hade millimeterskruvar.
Tyvärr lever sinnebilden av tvåtaktaren och de rasande växellådorna kvar i folks medvetande och har varit ett aber för SAAB i många år. Jag älskade trots allt min gamla V4, det var ju min första bil men min pappa var inte glad när han varit till besiktningen med den åt mig ett år, 8 två: or och 5 ett:or men man var ung (yngre) på den tiden och fixade alla fel själv, vilket jag iof. sig fortfarande gör om det är något.
Min nuvarande 9000 har dock aldrig (peppar, peppar) drabbats av något värre än rostigt avgassystem och dåligt batteri men det sistnämnda få jag ta på mig själv då jag pga. fattigdom och snålhet köpte nytt batteri på Biltema. Jo, förresten, den var stendöd en sommar för några år sedan men det berodde på ett defekt tjuvlarm som någon av de tidigare ägarna tydligen monterat själv på ett minst sagt amatörmässigt sätt men det var ju knappast SAAB:s fel. Tog mig tre dagar att reda ut kabelhärvorna och det hade tydligen varit rea på eltejp när larmet monterades.
Redigerat av malcolm: 29-09-2010, 15:12