Full version: SAAB
Sidor: 1, 2
malcolm
SAAB skall tydligen köpa teknik från BMW enl. Expressen men är det en nyhet egentligen...? Har själv en SAAB 9000 från -93 och det är massor i den som är lika eller påminner om BMW, största skillnaden är att man sitter som folk i en SAAB medan man halvligger på golvet i en BMW.

http://www.expressen.se/motor/1.2151659/sa...marbete-med-bmw
Huggorm
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 17:34) *
SAAB skall tydligen köpa teknik från BMW enl. Expressen men är det en nyhet egentligen...? Har själv en SAAB 9000 från -93 och det är massor i den som är lika eller påminner om BMW, största skillnaden är att man sitter som folk i en SAAB medan man halvligger på golvet i en BMW.

http://www.expressen.se/motor/1.2151659/sa...marbete-med-bmw

Vad är det som påminner om BMW i saab 9000? Den modellen är ju ett samarbete mellan saab, alfa romeo, fiat och lancia. Jag har skruvat en del med gamla saabar och ännu mer med gamla BMW, och jag tycker inte det är mycket som är likt alls.

Men hur som helst, så tror jag det vore en fullträff för saab att samarbeta med BMW. Då blir antagligen framtidens saab baserade på Mini, och det lär vara en ordentlig höjning från den trötta opeltekniken dom använt sig av de sista femton åren. Det här är nog första gången jag verkligen får framtidshopp för saab.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 18:03) *
Vad är det som påminner om BMW i saab 9000? Den modellen är ju ett samarbete mellan saab, alfa romeo, fiat och lancia. Jag har skruvat en del med gamla saabar och ännu mer med gamla BMW, och jag tycker inte det är mycket som är likt alls.

Men hur som helst, så tror jag det vore en fullträff för saab att samarbeta med BMW. Då blir antagligen framtidens saab baserade på Mini, och det lär vara en ordentlig höjning från den trötta opeltekniken dom använt sig av de sista femton åren. Det här är nog första gången jag verkligen får framtidshopp för saab.

yes.gif
malcolm
Visst är det mycket som påminner om varandra i en SAAB 9000 och en BMW, har en jobbarkompis som har en gammal BMW och det är många saker som är i stort sett likadana. I viss mån ser tom modellerna likadana ut och det finns de som säger detsamma, nu struntar jag iof. sig i om huruvida min gamla bil ser ut eller liknar det tyska märket men vidhåller ändå att de är rätt lika i mångt och mycket fast det är ju de flesta bilar numera.

Pärlan från -93:

[attachment=55155:SAAB1.jpg]
Huggorm
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 19:08) *
Visst är det mycket som påminner om varandra i en SAAB 9000 och en BMW, har en jobbarkompis som har en gammal BMW och det är många saker som är i stort sett likadana. I viss mån ser tom modellerna likadana ut och det finns de som säger detsamma, nu struntar jag iof. sig i om huruvida min gamla bil ser ut eller liknar det tyska märket men vidhåller ändå att de är rätt lika i mångt och mycket fast det är ju de flesta bilar numera.

Pärlan från -93:

[attachment=55155:SAAB1.jpg]

Tekniskt är det i alla fall inte mycket mer än att båda har fyra hjul som är samma. Resten är totalt olikt.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 19:10) *
Tekniskt är det i alla fall inte mycket mer än att båda har fyra hjul som är samma. Resten är totalt olikt.

En stor skillnad är att en SAAB CSE med automatlåda kör ifrån de flesta BMW som helst vid ett stoppljus. SAAB har altid legat långt framme vad det gäller teknisk utveckling och det har nog att göra med att de även utvecklat flygplan, fattar inte varför Volvo har blivit det mest populära märket i landet då SAAB faktiskt är battre och mer nytänkande.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 19:21) *
En stor skillnad är att en SAAB CSE kör ifrån de flesta BMW med automatlåda kör ifrån vilken BMW som helst vid ett stoppljus. SAAB har altid legat långt framme vad det gäller teknisk utveckling och det har nog att göra med att de även utvecklat flygplan, fattar inte varför Volvo har blivit det mest populära märket i landet då SAAB faktiskt är battre och mer nytänkande.

Jag gillar också SAAB, särskilt innan det blev en slags OPEL, men nån BMW är det verkligen inte...
Anma
När blev SAAB nån slags Opel?
malcolm
Var på väg att köpa en BMW men tog mitt förnuft till fånga och så blev det denna SAAB istället och det ångrar jag inte. Billigare delar och lägre försäkring, har aldrig blivit stående någonstans heller och den startar hur kallt det än är.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 19:24) *

9.3 och 9.5 är väl konstruerade på OPEL-plattor och har dessutom en del andra OPEL-delar..
GM tog ju delvis över 1990 och blev ensamägare 2000...
malcolm

SAAB ingick i GM-koncernen ett tag.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 19:21) *
En stor skillnad är att en SAAB CSE kör ifrån de flesta BMW med automatlåda kör ifrån vilken BMW som helst vid ett stoppljus. SAAB har altid legat långt framme vad det gäller teknisk utveckling och det har nog att göra med att de även utvecklat flygplan, fattar inte varför Volvo har blivit det mest populära märket i landet då SAAB faktiskt är battre och mer nytänkande.

Saab har också dragits med mycket problem genom åren. Växellådorna har alltid varit ett svagt kort, turboaggregaten krånglade också väldigt ofta innan man kom på att man kunde vattenkyla dom. Och hur många tändkasetter har inte bytts på framför allt saab 9000? Att volvo dessutom är mer laståsna har nog också hjälpt, men framför allt är det saabs kvalitetsproblem som jag tror hindrat dom.

Och att en saab CSE kör ifrån alla BMW vid ett stoppljus är naturligtvis dumheter. För det första gynnas BMW av sin bakhjulsdrift, och det är dessutom vanligt med diffbroms vilket ger bra fäste vid acceleration. Dessutom fanns det löjligt kraftiga motorer hos BMW redan på åttiotalet. Men visst, en och annan 520i har säkert blivit frånåkt...
andersen

MÅNDAG 10 JANUARI 2000
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 27-09-2010, 19:22) *
Jag gillar också SAAB, särskilt innan det blev en slags OPEL, men nån BMW är det verkligen inte...

Gamla SAAB 900, det är den sista modellen som jag verkligen har tyckt om. Att dom hade en del intressanta tekniklösningar hjälpte också. När opel tog över blev det en vanlig bil med vanliga tekniklösningar, och dessutom blev dom mycket tråkigare att köra. Men hållbarheten blev nog trots allt lite bättre...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 27-09-2010, 19:27) *
9.3 och 9.5 är väl konstruerade på OPEL-plattor och har dessutom en del andra OPEL-delar..
GM tog ju delvis över 1990 och blev ensamägare 2000...

Ok, tänkte bara för att jag haft flera Oplar och min 9-5 känns allt annat än som en Opel, rena lyxopel i så fall, fast om jag tänker efter så var den näst skönaste och braigaste bilen jag haft förutom min SAAB en Opel senator -93. smile.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 19:29) *
MÅNDAG 10 JANUARI 2000

Nej, saab 900, nya modellen kom redan 1993. Den var baserad på opel vectra.
Anma
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 19:29) *
MÅNDAG 10 JANUARI 2000

Ok. Min 9-5 är en oktober -00- Så då är det en Opel då.
Huggorm
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 19:32) *
Ok. Min 9-5 är en oktober -00- Så då är det en Opel då.

Även den är baserad på opel vectra, men bottenplattan är omgjord av saab. Motorn är dock saabs egen, och en riktigt bra konstruktion förutom visa oljeproblem.
Anma
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 19:34) *
Även den är baserad på opel vectra, men bottenplattan är omgjord av saab. Motorn är dock saabs egen, och en riktigt bra konstruktion förutom visa oljeproblem.

Den skönaste bilen jag haft i alla fall. Oljegrej var det nåt som läckte nånstans (bryr mig inte var eller hur), det fick man subvention på att fixa. smile.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 19:38) *
Den skönaste bilen jag haft i alla fall. Oljegrej var det nåt som läckte nånstans (bryr mig inte var eller hur), det fick man subvention på att fixa. smile.gif

Japp, saab har nog fixat alla oljeproblemen för länge sedan nu, men det var rätt stora rubriker när det var aktuellt i början på 2000-talet
malcolm
Min första bil var en SAAB 96 från -67 och det var en riktig skitbil, rostade överallt och jag skulle aldrig ha en SAAB igen men av någon anledning så köpte jag en till efter att ha avverkat en massa andra märken. Opel, Renault, Citroen, Volvo mfl. men jag måste säga att denna SAAB jag har nu plus den Opel jag hade förut är de bästa bilar jag någonsin haft.
Anma
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 19:39) *
Japp, saab har nog fixat alla oljeproblemen för länge sedan nu, men det var rätt stora rubriker när det var aktuellt i början på 2000-talet

*viskar* på min bil fixades det förra året. Det läckte inget oroande så det har inte bilvit av helt enkelt att ta tag i det fast verkstan sagt till vid varje service.
Huggorm
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 19:42) *
*viskar* på min bil fixades det förra året. Det läckte inget oroande så det har inte bilvit av helt enkelt att ta tag i det fast verkstan sagt till vid varje service.

Så länge oljebytena sköttes med rätt mellanrum och med bra olja så var det oftast inga problem. Däremot blev dom känsliga för misskötsel.
malcolm
Min nästa bil blir en SAAB!
Huggorm
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 19:47) *

Kanske om den verkligen blir baserad på BMW-teknik, och inte oskäligt dyr, annars tror jag att jag avstår flirting.gif
malcolm
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 19:51) *
Kanske om den verkligen blir baserad på BMW-teknik, och inte oskäligt dyr, annars tror jag att jag avstår flirting.gif

Vad är det som är så märkvärdigt med BMW-teknik då?
ninnisky
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 17:47) *

Min nästa bil blir också en SAAB igen! Har hört att det kommer några intressanta dieselmotorer på 9.3 till våren och tänkte avvakta tills dess. Annars blir det en 9.3 sedan aero biopower. Färg: vit.
Aqvakul
Härligt med alla märkestrogna SAAB-entusiaster. Min far hade åtta SAAB-ar och själv hade jag en 95-a -77, men så småningom fastnade jag för Toyota, pålitliga och billiga i drift.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 19:54) *
Vad är det som är så märkvärdigt med BMW-teknik då?

Dom är byggda för att vara kul att köra, för att kännas levande på vägen. Kvicka i styrning och med snabb respons. Välbalanserade med 50%-50% viktfördelning mellan fram och bakaxel. Samtidigt känns dom påkostade i varje detalj. Tyvärr har dom gått ifrån en annan detalj jag verkligen uppskattade, nämligen enkelheten. På åttiotalet fanns det både teknikspäckade modeller och lätta, enkla modeller utan något extra förutom en underbar körkänsla. Idag finns ju i princip bara stora, tunga lyxlimousiner kvar. Men det känns fortfarande att den som skapade tekniken trivdes med sitt jobb.

Tyvärr får man ju betala stora pengar för en BMW, och man får också hela paketet av förutfattade meningar på köpet thumbdown.gif
malcolm
SAAB forever!
Huggorm
Om saab kommer med en liten, snygg, miljövänlig samt billig modell som är kul att köra och baserad på Mini så är jag intresserad. Men som det är nu så har dom ju bara stora, dyra familjebilar som dessutom inte är väldigt inspirerande att köra. Säkert perfekt om man har ett par ungar som skall med dock.
Anma
Jag sov halva min barndom i en Saab. Sen vägrade jag SAAB under alla år. Den var ful, dyr och dum, mest ful tyckte jag. Men så kom 9-5 och den var ju faktiskt inte så ful men det var ju en SAAB. Ush. Så blev det dags att byta bil och jag råkade provköra en SAAB, efter att provkört en Skoda en toyota och en Opel. Blev ju såld. Den skönaste bilen jag kört ju. Då har jag haft hur många BMV som helst och kört mercedes jätteofta, då pappa tagit hem en hel massa sådana i lyxversion från Tyskland.
Men nu är det SAAB som gäller alltså. Den enda bilen jag åkt 50 mil utan att få ont i kroppen. smile.gif
Huggorm
Min far byggde på en kaross från gamla saab 95 kombi på en ram från volvo valp. Resultatet blev en sjukt ful terrängbil, men han fick den besiktad och laglig. Den bilen blev något slags legend i Uddevalla på åttiotalet, han var med i tidningen och allting. På en resa till Danmark blev vi ikappkörda av ett stort knuttegäng, som lade sig både framför och bakom och jämsides på E6:an. Dom verkade väldigt imponerade biggrin.gif Sedan blev den stående hemma och rostade, och fortfarande tjugo år efter kunde någon få syn på den och känna igen den.
gnon49
En beg. SAAB kanske eftersom dom sjunkit i värde rejält. Men hur SAAB skall kunna sälja nya 9-5 till det priset den betingar mpåste vara svårt. Fortgfarande en GM-produkt med tydliga opelinslag och en interiör ljusår från premiummärkena.Kunderna är kräsna på den prisnivån. Att sätta händerna på en simpel opelratt och omslutas av en tråkig interiör känns inte premium. En bit kvar till premiummärkena har SAAB. Men kanske det fungerar ändå. SAAB-andan finns ju. Om inte så kursar SAAB förr eller senare.
andersen
Nej jag gillar inte SAAB lånade en sådan i ett par dagar för länge sedan, tyckte det var jobbigt med rattväxel och frihjul och att man var tvungen att lägga in backväxeln för att få ut nyckeln, nej jag kommer inte att köpa någon SAAB.
Anma
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 22:51) *
Nej jag gillar inte SAAB lånade en sådan i ett par dagar för länge sedan, tyckte det var jobbigt med rattväxel och frihjul och att man var tvungen att lägga in backväxeln för att få ut nyckeln, nej jag kommer inte att köpa någon SAAB.

Vadå rattväxel och frihjul? Min funkar som vilken bil som helst förutom att man ska ha backen i för att få ut nyckeln, men det är bara en vanesak. smile.gif
Hur länge sen lånade du bilen egentligen? confused.gif unsure.gif
andersen
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 22:57) *
Vadå rattväxel och frihjul? Min funkar som vilken bil som helst förutom att man ska ha backen i för att få ut nyckeln, men det är bara en vanesak. smile.gif
Hur länge sen lånade du bilen egentligen? confused.gif unsure.gif

Runt 1978 tror jag,om jag inte mins fel så var det en SAAB 92.eller93 den rök och den låt konstigt.
Anma
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 23:16) *
Runt 1978 tror jag,om jag inte mins fel så var det en SAAB 92.eller93 den rök och den låt konstigt.

Ja, man kan ju säga att du inte är kortsint i alla fall. wink.gif
malcolm
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 19:45) *
Så länge oljebytena sköttes med rätt mellanrum och med bra olja så var det oftast inga problem. Däremot blev dom känsliga för misskötsel.

Ingenting, vare sig det gäller bilar eller något annat mår bra av misskötsel och att byta olja mm. förlänger en bils livslängd betydligt.

Köpte min gamla kärra -05 och då hade den gått ca. 21.000 mil, fick med alla besiktningsprotokoll och under alla år har bilen bara fått en enda anmärkning och då gällde det en trasig glödlampa. Nu har bilen rullat ca. 27.000 mil utan några större bekymmer och den 12:e okt. är det dags för besiktning igen. En rolig grej är att bilen tillhört Lars-Gunnar Björklund från TV-sporten och Tipstjänst, inte för att det spelar någon roll egentligen men tjänstebilar brukar bli väl omhändertagna vad det gäller service och annat och det visar sig även efter många år.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 10:56) *
Ingenting, vare sig det gäller bilar eller något annat mår bra av misskötsel och att byta olja mm. förlänger en bils livslängd betydligt.

Naturligtvis, men saab 9-5 hade under en period en dumt konstruerad vevhusventilation eller vad det, som gjorde att dom blev extra känsliga för slarv med oljebytena. Ibland kom problemen även fast det skötts som det skulle också. Det var riktigt rabalder om saken i början på 2000-talet. Men det var nog sista allvarliga problemet med saab också, jag har inte hört om något annat sedan dess
Motti
Du får ursäkta mig Malcom men jag kan inte se någon som helst likhet mellan Saab och BMW !vi har en BMW 2008 Touring kombi,vad jag vet är att BMW har väldigt distinkta linjer i sina modeler som de alltid behåller och dom likheterna kan jag inte se i Saab alls !och inte sitter man på golvet heller finns många reglage att ställa in och man sitter riktigt gott.Vi hade kompisar som hade en riktigt snygg Saab låg och chippad 90:a någon ting stog i alla fall handmålat där bak "By peformenc"och så något Italienskt namn,det är nog den snyggaste Saaben jag set;)och jäkligt go att åka i.
mamamaggan
Har kört BMW, Merca ,Audi , Volvo PV från 1956 , Amazon , VW Golf och så SAAB. Är inne på våran 5:e SAAB men hade jag råd så skulle jag ha en BMW fast ingen av de nyare , tycker inte om exteriören .

Huggorm
Jaha, det verkar som om Saab skall få motorer från BMW. Det handlar om relativt små motorer på 1,6l, och eftersom dom skall sitta på tvären kan det inte vara tal om något annat än Mini-motorerna. Intressant, men jag hoppas dom får ta över chassiteknik och liknande också.
Anma
Alltså, kanske är det så att jag inte har så stora krav, men om jag jämför min Saab och de BMV som jag hade förr, den senaste var en 700 nånting från 1994, så tycker jag att vägegenskaperna är likvärdiga, eller till och med bättre i Saaben. Och då menar jag till exempel när man kör alldeles för fort in i en kurva och sådana saker. Saaben känns trygg och säker.
Det gjorde BMVn också. Det jag är lite missnöjd med är att Saaben inte accelererar så supersnabbt, men den har en vanlig motor bara som inte är chippad. En Aero däremot var det fart i.
En bli som verkligen hade goda vägegenskaper och var alldeles underbar att köra var min Opel Senator från 1993. Men den blev mos då olyckan hände. sad.gif
malcolm
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 23:16) *

Hallå! Var har du varit de senaste 30 åren? Redan 1967 slopade SAAB tvåtaktsmotorn men tyvärr valde man engelska Ford 15M (V4) och behöll växellådan från tvåtaktarna vilka inte var dimensionerade för den starkare motorn och följaktligen rasade. Jag hade själv en sådan SAAB 96 från -67 och demonterade motorn 3 ggr för att dels byta växellåda och dels byta motorn. Man var tvungen att ta ur hela paketet eftersom motor och växellåda var en enhet och sedan var alla skruvar som tillhörde motorn tum medan resten av bilen hade millimeterskruvar.

[attachment=55200:saab96_68_02.jpg]

Tyvärr lever sinnebilden av tvåtaktaren och de rasande växellådorna kvar i folks medvetande och har varit ett aber för SAAB i många år. Jag älskade trots allt min gamla V4, det var ju min första bil men min pappa var inte glad när han varit till besiktningen med den åt mig ett år, 8 två: or och 5 ett:or men man var ung (yngre) på den tiden och fixade alla fel själv, vilket jag iof. sig fortfarande gör om det är något.

Min nuvarande 9000 har dock aldrig (peppar, peppar) drabbats av något värre än rostigt avgassystem och dåligt batteri men det sistnämnda få jag ta på mig själv då jag pga. fattigdom och snålhet köpte nytt batteri på Biltema. Jo, förresten, den var stendöd en sommar för några år sedan men det berodde på ett defekt tjuvlarm som någon av de tidigare ägarna tydligen monterat själv på ett minst sagt amatörmässigt sätt men det var ju knappast SAAB:s fel. Tog mig tre dagar att reda ut kabelhärvorna och det hade tydligen varit rea på eltejp när larmet monterades.
Noak
Är inne på min sjunde Saab, och har provat på 95, 96 (Har vi fortfarande kvar, ska nångång rusta upp den, en -64)
900 3 st, 9000, 9-5 Aero (för snabb och fruktansvärt hemsk att åka i, stenhård fjädring) och nu en 9-5 kombi, jättehärlig bil.
Aldrig en BMW i detta hus, eller rättare sagt på denna gårdsplan!
Pirum
29% av BMW krockar inom en treårsperiod, men det beror väl snarare på förarna än på motorerna så det här kanske kan bli bra smile.gif (29% är från norska IF, Volvo ligger på 19% tror jag)
malcolm
Jag kör hellre min SAAB 9000 med sommardäck på vinterhala vägar än vad jag gjorde med min Volvo med nya dubbdäck. En SAAB ligger som ett strykjärn på vägen och känns väldigt trygg även om det är halt.
AndersKbg
CITAT (malcolm @ 30-09-2010, 22:35) *
Jag kör hellre min SAAB 9000 med sommardäck på vinterhala vägar än vad jag gjorde med min Volvo med nya dubbdäck. En SAAB ligger som ett strykjärn på vägen och känns väldigt trygg även om det är halt.

Där har du en poäng. SAAB är en vinterbil i förhållande till många andra märken. Jag har ägt både BMW och SAAB och jag måste säga att BMW verkligen suger på vintern.
Jag tycker att det är tråkigt att folk som inte har provat nyare modeller av SAAB har så förutfattade meningar om märket. Det ligger långt fram rent tekniskt och har många finurliga lösningar, både på gott och ont. Det är helt klart ett underskattat märke. De flesta som har provat min bil blir förvånade över hur skön den är att köra.
Kul att de köper motorer fråm BMW, bättre kan det knappast bli. Nu gäller det bara att kunderna anammar dessa småttingarna, vilket inte är lätt i landet lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon