Hej flaxss,
Beroende på vilka LED som används så ger de olika lumen per watt. Det finns till och med LED som producerar 300lumen/w, dock är de för dyra för privatpersoner i dagsläget.
Något annat man får beaka är vilket ljusspektra lampan ger ifrån sig. Just våglängderna är ju det med LED som ska kunna effektivisera och göra LED till ett energisnålare alternativ (i teorin).
Om man ska vara petig bör man titta efter umol/s för att kunna göra en rättvisare bedömning och inte ens här kan man säga svart på vitt vad som är bättre än det andra. Det är så väldigt många faktorer som spelar in och därför är det extremt svårt att jämföra.
En lögn är att en 90w LED motsvarar 400w HPS. Dock känner jag till en person som sakta men säkert har bytat ut alla sina HPS mot LED då han tycker att de ger bättre resultat på den specifika växt han odlar. Finns så många olika resultat på både bra och dåliga odlingar...
Värme, vatten, växttyp osv osv... Finns så mycket som spelar in... En sak som jag anser vara säkert är att LED har en otroligt stor potential längre fram i tiden och kommer utklassa HPS/MH.
CITAT (flaxss @ 01-10-2010, 11:25)

vad tycker ni kunniga om detta ? i LED för/emot diskussion.
länk
http://citrus.forumup.org/viewtopic.php?t=...p;mforum=citrusvad jag kan förstå (rätta mig annars) så ger vanliga lysrör mer ljus än LED per watt. borde det då inte vara bättre med lysrör än LED ? just av att den (ev) ger mer ljus och finns att tillgå i fler färger (snyggare ljussken på växterna och i rummet men ändå ger bra ljus för växten, exempel som hos mig har jag extraljus i köket).