Någon nämnde botan och där var jag häromdagen. Där finns det ett gäng magnolior som är uppåt en 10 meter, bl.a. Obovata (2 st. Fantastiska blad), kobus (några stycken), Acuminata, sedan finns det många som är 5-10 meter höga. Däremot vet jag inte hur gamla de är. Höjdangivelserna är inte gjorda med måttband
Jag köpte Magnolia boken när den kom ut, och tyckte den var helt okej för att vara "bilderbok". Trist att så många svenska trädgårdsböcker mer är inriktade på fina bilder än informativt innehåll. Fast jag är ju rätt "grön" när det gäller odling...
Vet ni om det finns några städsegröna Magnolior i Sverige på friland?
Nästa år ska jag skaffa mig en Grandiflora från Holland, så får vi se hur det funkar. Förhoppningsvis funkar det att ta sticklingar av den, så jag har backup om den skulle frysa ihjäl direkt. Finns det någon annan än zetas som tar hem sådana Magnolior? De är ju brutalt dyra (särskilt för oss västsvenskar som är inte så vana vid höga priser) och dessutom lär godbitarna ta slut direkt.
Thomas, en annan Magnolia att testa vore Macrophylla. Upp till en meter stora blad! Inte härdig i Sverige (bra va?).