CITAT (Christa @ 01-10-2010, 18:39)

Självklart skall de som kommer hit få ta del av den värdegrund vi har. Varför skulle de inte få det? Konstig fråga tycker jag.
Varför behöver vi en värdegrund? Att man skall följa de lagar som finns kan ju vara en sak att skriva in där.
Anser du att det är fler eller färre som följer lagarna nu än det var på 60-talet?
Anser du att tillräckligt många följer de lagar som finns?
En sak i den Svenska värdegrunden är att handikappade inte skall diskrimineras och att barn som föds med fysiska eller psykiska handikapp skall ha det bra. Hinner inte göra en perfekt formulering just nu men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Att följa lagarna ? Förstår fortfarande inte vad du egentligen vill. Den Svenska värdegrunden tjatar du om , men vad handlar de mänskliga rättingheterna om ? Varför inte en värdegrund som gäller för alla i hela världen ?
Och det anser jag att vi redan har. Har vi inte , i Sverige menar jag nu , lagar /förordningar/ regler som ser till att t ex handikappade INTE diskrimineras och att barn ska ha det bra oavsett vilka handikapp de har.
När det gäller hur lagarna följs så vet jag inte om det har blivit sämre. Förr hade vi inte likhet inför lagen . Det har kanske blivit bättre men finns fortfarande de som slipper undan lättare än andra p g a sin postion i samhället mm.
Att folk i " gemen " skulle se upp till den som begått brott ställer jag mig undrande till . För det är däl dem vi talar om ?
Hur har du tänkt att den " värdegrunden " skulle fungera ? Skrivas ner och ratifieras ? Av vem ? Ska alla invånare i hela Sverige skriva på ? Vem ska se till att den efterföljs ?Vilka " straff " ska den som bryter mot den få ?
Säger om igen att vi har lagar , de funkar för det mesta , det är väl vår " värdegrund " .
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 19:00)

Dom kom ut 18.39
NU har jag sett dem , de fanns inte där närjag skrev förra gången men nu har jag svarat.