Små hål tyder på sork tycker jag. Grävlingarna här gör lite större hål. Mullvadar känner jag inte alls till, men sorkarna gör mindre hål och det är sällan man ser jordhögar utanför. Kanske sprids de av andra djur.
Det brukar vandra en hel del historier om grävlingars farlighet för hus också, förutom den om att de biter så det knakar. De här som tar hand om skadade djur säger att när man försöker putta ut en grävlig ur en källare med en kvast, händer det att de nafsar i kvasten. Annars är de skygga djur som hellre flyr än anfaller.
De gräver dock rätt mycket och de kan leva i samma bon i flera decennier. Många utgångsgångar vill de ha och sedan gör de rum för toalett, dirum, sovrum under vintersömnen osv. Det kan bli mycket grävande. Har man en husgrund som inte pallar för gångar och hålrum under bör man se till att boplatsen inte blir så trevlig längre.
Jägarförbundet tipsade mig att skrämma ut grävlingen (dvs banka i golven och spana så att de stack ut) och sätta galler för husgrunden. Är det alltför bökigt att gräva sig en bostad väljer de en annan, och de väljer inte i första hand en plats som är mycket nära människor. Skrämmer eller fångar man in en grävling och inte försämrar boet samtidigt har man god chans att få en annan grävlingfamilj under huset. Grävlingar har liksom katter skarp förmåga att veta var det finns lediga revir.