Nu sätter jag nya äppelträd i en park med 50 befintliga, 100-åriga äppelträd. I denna park har man satt tätt, dvs 8 meter mellan de flesta äppelträd. Samtidigt har man låtit de storväxta sorterna som utvecklas absolut bäst och vackrast få större utrymme. T ex Gravensteiner som har fått stå solitärt och breda ut sig i härlig prakt. I övrigt har man i stort sett låtit äppelsorter med samma storlek växa intill varandra med åtta meters mellanrum, och något tätare där de växer över stigarna.
Där man gjort avsteg från detta har det blivit knas. T ex har ett gråpäronträd fått växa i en rad med två äppelträd på vardera sidan. För att itne gråpäronet ska ta över helt har man skurit in det och i övrigt försökt beskära det som ett äppelträd. Det blir naturligtvis ett av träden i parken som mår sämst, ger minst blom, frukt och har flest beskärningssjukdomar.
Med 8 meter mellan äppelträden i en rad blir det tätt, och de bildar gemensamma tak över stigar och områden. Sätter man sorter som blir ungefär lika stora bredvid varandra så känns "taken" och sammanväxningarna naturliga och inte som att den ena kväver den andra. Men samtidigt är det bra om träden är fria åt åtminstone två övriga väderstreck, så att de där får växa ut utan konkukrrens. Dvs med större avstånd.
I min trädgård planterar jag, som de flesta andra, tätare. Men så planerar jag inte för lång livslängd på alla träd heller, och jag tar regelbundet bort en del för att de utvecklats sämre än andra. När jag gallrar skapas en del utrymme, och där sätter jag ett nytt litet ungt träd, som får kappas med de andra och som om 10 år eller lite mer får vara med i en jämförelse och vinna - eller förlora.
När man tänker på avstånd mellan träd blir det stor skillnad vad det är avstånd ifrån, och om det är avstånd från något på en sida eller på alla sidor. Om det t ex är en husvägg närmare än 5 meter från ett äppelträd så är det en stor mörk yta som kommer att påverka en stor del av trädet. Är det ett enda lika högt träd som står i närheten, så kan de bilda "tak" tillsammans. Är det däremot flera träd närmare än 8 meter runt omkring det nya äppelträdet, så kommer man kanske inte se så mycket de första 20 åren. Men sedan kommer trädägarna att få ta ställning till vilka träd man ska behålla...
Knappast någonting är beständigt i en trädgård. Alltför täta planteringar med äpple på t ex 4 meters avstånd i långa rader brukar reultera i att inte något blir bra, eftersom man inte gallrar bort i tid. Alla träd ryker efter ca 20 år pga beskärningsskador, sjukdomar som lätt spritts av tätheten mm. Men alltför glesa planteringar, som ska se bra ut om 50 år blir heller inte alltid bra. Bättre sätta med en täthet som håller i ca 30 år så får man också tid på sig att gallra och ändå ha kvar träd som inte är skadade av närheten!
Redigerat av Cilla: 03-10-2010, 21:54
--------------------
|