CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:00)

Flytta till storstan för att få ett jobb ? Jo det låter ju bra men hur ska du få någonstans att bo ? Även om man veckopendlar så måste man ha tak över huvudet även de dagar man jobbar .
Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga problem. Antingen kan man gå ihop ett gäng på tex. fyra personer och hyra en femrums lägenhet, så får man dessutom lite privatliv. Fler får plats om man vill. Jag har också bott ett par år i barack. Husvagn är en annan variant. Antingen kan man hyra plats hos någon privatperson eller företag, eller på en camping. 3200kr kostar det exempelvis per månad på Åby camping i Göteborg, och då får man använda ström, värme, dusch, TV-rum, kök och tvättstuga. Annars är det bara att kolla på blocket.se, där finns hur många som helst som hyr ut rum.
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:00)

Visst kommer det att gå en massa personer i pension snart men alla deras
tjänster kommer inte att ge någon ett nytt jobb , man tar bort den tjänsten /slår ihop den med någon annan tjänst .
Även om man söker alla jobb som man möjligtvis skulle kunna sköta så är det redan flera hundra , ibland tusen , sökande till tjänsten . 450 000 arbetslösa och i bästa fall c:a 60 000 jobb , det går ju inte ihop . Men om svensken bara inte vore så lat så skulle det ordna sig , eller ?
Vi kanske skulle deportera större delen av de arbetslösa ? En gigantisk emigration , precis som kring förra sekelskiftet när uppskattningsvis 1,3 miljoner svenskar for till USA . Nu ironiserar jag som ni förstår.
Hur ser det ut i andra länder och hur försöker de lösa problemet ?
Det där med emigration är ju just vad som sker, men i omvänd riktning. Hade vi inte haft så stor invandring skulle vi förstås inte ha så stor arbetslöshet. Men nu är det som det är, och så får vi agera utifrån det. För övrigt är det inte fullt så svårt att hitta jobb som många tror. Jag har skickat in några ansökningar nu i höst, och fått svar på i stort sett varenda en. Har varit på två intervjuer redan, och skall på en till på måndag. Visserligen betyder inte det att man får jobb, men man hör ju talas om folk som hävdat att de skickat in hundratals ansökningar och inte fått komma på en enda intervju. Dessutom har min gamla arbetsgivare ringt och bett att jag skall börja igen. För den som är beredd att veckopendla och som har rätt kompetens går det fortfarande fint att få jobb.