|
Har funderat lite kring denna tanke. Som det är nu så har vi väldigt få lediga arbeten och många arbetssökanden. Så länge detta faktum kvarstår så kommer alltid någon del av befolkningen vara utan arbete. Sen kan man med styrmedel se till att vissa grupper i samhället prioriteras asylsökande muslimer äldre osv. Men faktum blir att någon tar en annans plats. Vilket inte ändrar totalen av antalet arbetes lösa. Finns det någon lösning?
herkules
06-10-2010, 16:04
kortare arbetsdagar och låt folk gå i pension tidigare.
CITAT (herkules @ 06-10-2010, 17:04)  kortare arbetsdagar och låt folk gå i pension tidigare. Ja fast regeringen vill ju göra precis tvärtom. Jag har undrat hur det kan ge mer arbete? Åt alla, alltså, inte bara dem som redan har arbete.
Aqvakul
06-10-2010, 16:12
Detta är ingeT nollsummespel. Det handlar ju om att öka antalet sysselsatta. Till en del kan man göra detta genom att justera skatte- och avgiftssystemen så att det blir förhållandevis billigare att anställa människor i jämförelse med att använda maskiner. En större potential ligger i att göra Sverige konkurrenskraftigare internationellt så att vi kan producera mer för export. Problemet är att arbetsmarknaden förändras snabbt och att det parrallellt med arbetslöshet också kommer att bli brist på viss typ av arbetskraft. Tyvärr kommer många, både svenskfödda och invandrare, ha svårt att motsvara de krav som arbetsmarknaden ställer.
Huggorm
06-10-2010, 16:19
Kortare arbetsdagar med sänkt lön skulle göra gott. Om folk skulle sluta med sin shoppinghysteri skulle det inte vara något problem.
Sedan kan man fråga sig om det verkligen är så svårt att få jobb för de som verkligen vill? Varför kommer det en massa kineser, vietnameser och thailändare hit för att plocka bär när vi har 10% arbetslöshet? Det samma gäller en stor mängd andra enklare jobb, som tex. röjning i skogen som det numera mest är polacker som utför.
theseraphim
06-10-2010, 16:20
Ett land har nog aldrig som mål att ha 0% i arbetslöshet(kanske en vision men det är skillnad) utan att pendla på 3-4% anses överlag acceptabelt. Nu står vi inför ett större generationsskifte de närmast åren och bara det kommer innebära en hel del jobb. Sedan får man säga vad man vill om dagens ungdomar(Är själv ung men inte ungdom...)men de verkar ha en viss tendens att ställa orimliga krav på sina första jobb och att de verkar även tro att man inte behöver anpassa sitt liv bara för att man råkar fått ett jobb. Inte behöver man väl sluta gå ut o festa bara för man fått jobb men jobbar man nu dagen efter får man ta det lite lugnare osv. Givetvis ställs högre krav på dagens arbetssökande tex utbildning men vad många verkar missa är att även om man börjar med lite ströjobb på tex McD osv så får man det som så många söker i sina annonser "erfarenhet av tidigare jobb" och då ökar sedemera chanserna att få ett bättre jobb i slutändan. Livet har en tendens att inte belöna de lata om man säger det så. Det finns mer jobb därute än vad Arbetsförmedlingen annonserar ut det är ett som är säkert så ut o sök även där de inte söker jobb officiellt för det kan löna sig ändå.
Huggorm
06-10-2010, 16:29
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 17:20)  Det finns mer jobb därute än vad Arbetsförmedlingen annonserar ut det är ett som är säkert så ut o sök även där de inte söker jobb officiellt för det kan löna sig ändå. Precis, och arbetsförmedlingen har ändå 32652 jobb just nu. Tyvärr är de flesta i storstadsområdena, men det är bara att acceptera att man får veckopendla.
Gunilla T
06-10-2010, 16:38
Noll arbetslöshet har aldrig varit vare sig mål eller vision för någon politik. Det skulle omgående få ekonomin att överhettas med tillhörande problem men arbetslösheten får inte bli alltför stor och därmed kostsam för samhället.
Jag får aldrig ihop ekvationen hur dessa ständiga krav på rationaliseringar inte skulle skapa stor arbetslöshet men å andra sidan finns ju hela vårdsektorn där hantverk och mänsklig kontakt inte går att rationalisera
....och så dyker det upp nya arbetsområden. Omställningen till hållbar utveckling kommer alldeles säkert att generera arbeten.
Jag tror att vi är ca 6 miljoner människor som är arbetsföra i Sverige. Av dem är det ca en halv miljon människor som är arbetslösa. Arbetsförmedlingen har 33000 arbeten. Tror ni att det finns 450000 lediga arbeten som inte är anmälda till arbetsförmedlingen? Det tror faktiskt inte jag. Förmodligen är summan lediga arbeten som inte finns hos AF ungefär lika många som antalet som finns hos AF. Det betyder att det är knappa 400000 tusen människor som det faktiskt inte finns arbeten till. Hur kan man då säga att det finns jobb bara man vill? Det går ju inte ihop! Självklart finns det större chans att hitta ett jobb om man söker alla vägar man bara kan komma på, men alldeles säkert är det inte för det.
bergvallmo
06-10-2010, 16:42
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 17:19)  Kortare arbetsdagar med sänkt lön skulle göra gott. Om folk skulle sluta med sin shoppinghysteri skulle det inte vara något problem.
Sedan kan man fråga sig om det verkligen är så svårt att få jobb för de som verkligen vill? Varför kommer det en massa kineser, vietnameser och thailändare hit för att plocka bär när vi har 10% arbetslöshet? Det samma gäller en stor mängd andra enklare jobb, som tex. röjning i skogen som det numera mest är polacker som utför. Bara som privatperson kan du tjäna skapligt med pengar på bärplockning. Känner en familj ett par mil från mig som plockade ihop 40 000 nu i höst. Men vi svenskar i allmänhet är rätt lata.
Borde inte alla regeringar inse detta faktum! Oavsett om den är röd eller blå? Visst kommer det finnas grupper som inte vill arbeta. Det kommer man aldrig runt. Nu har man hårdare sjukskrivningsregler vilket innebär att sjukperioden är begränsad.Vilket innebär att man blir hänvisad till arbetsförmedlingen. Syftet med denna reform måste nog vara att personen ifråga ska få en lägre ersättning vilket är en ekonomisk lösning för staten.
Styrmedel ger nog bara begränsad effekt. Företagen anställer ju den arbetskraft dom vill ha och som är bäst för företaget. Är man nyinvandrad så får man nog, i många fall, vara sin egen lyckans smed för att ha en framtid i Sverige. Om man inte är extremt välutbildad förstås.För utan stadig inkomst kan ju livet i vara särskilt lätt ens i Sverige.
mamamaggan
06-10-2010, 17:00
Flytta till storstan för att få ett jobb ? Jo det låter ju bra men hur ska du få någonstans att bo ? Även om man veckopendlar så måste man ha tak över huvudet även de dagar man jobbar .
Visst kommer det att gå en massa personer i pension snart men alla deras tjänster kommer inte att ge någon ett nytt jobb , man tar bort den tjänsten /slår ihop den med någon annan tjänst .
Även om man söker alla jobb som man möjligtvis skulle kunna sköta så är det redan flera hundra , ibland tusen , sökande till tjänsten . 450 000 arbetslösa och i bästa fall c:a 60 000 jobb , det går ju inte ihop . Men om svensken bara inte vore så lat så skulle det ordna sig , eller ?
Vi kanske skulle deportera större delen av de arbetslösa ? En gigantisk emigration , precis som kring förra sekelskiftet när uppskattningsvis 1,3 miljoner svenskar for till USA . Nu ironiserar jag som ni förstår.
Hur ser det ut i andra länder och hur försöker de lösa problemet ?
theseraphim
06-10-2010, 17:19
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 17:38)  Jag tror att vi är ca 6 miljoner människor som är arbetsföra i Sverige. Av dem är det ca en halv miljon människor som är arbetslösa. Arbetsförmedlingen har 33000 arbeten. Tror ni att det finns 450000 lediga arbeten som inte är anmälda till arbetsförmedlingen? Det tror faktiskt inte jag. Förmodligen är summan lediga arbeten som inte finns hos AF ungefär lika många som antalet som finns hos AF. Det betyder att det är knappa 400000 tusen människor som det faktiskt inte finns arbeten till. Hur kan man då säga att det finns jobb bara man vill? Det går ju inte ihop! Självklart finns det större chans att hitta ett jobb om man söker alla vägar man bara kan komma på, men alldeles säkert är det inte för det. Jag menade inte att det finns jobb till alla som vill ha ett jobb för det kommer aldrig att finnas oavsett regerings färg. Var själv arbetslös efter gymnasiet och då var arbetslösheten ca 4% meeeeen om man la till de som gick i något form av program för arbetslösa så var det betydligt högre procenthalt, detta var under Göran P´s tid och det var väl ett sätt att "minska" arbetslösheten att helt enkelt inte räkna med de som gick dessa program eftersom de hade sysselsättning som det så fint hette. Sedan måste Sverige en gång för alla inse att det är inte industrin i stort som är framtiden och den stora födokroken utan små eller halvstora företag med kanske 10-100 anställda. Se till att göra stora insatser på nyföretagarverksamheten så kan man snabbare ordna mer jobb.
andersen
06-10-2010, 17:23
Inför medborgarlön, sänk arbetstiden till 36timmar i veckan, förbjud övertid mer en 100timmar om året.
Låt utsatta grupper ha med sig någon form av rabbat för arbetsgivaren såsom lägre arbetsgivaravgifter under ett år.
Låt äldre gå i förtida pension, ett förslag är att A-kassan bekostar 6månaderslön och arbetsgivaren gör det samma.
Dom åtgärderna borde ge många jobb.
Huggorm
06-10-2010, 17:27
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:00)  Flytta till storstan för att få ett jobb ? Jo det låter ju bra men hur ska du få någonstans att bo ? Även om man veckopendlar så måste man ha tak över huvudet även de dagar man jobbar . Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga problem. Antingen kan man gå ihop ett gäng på tex. fyra personer och hyra en femrums lägenhet, så får man dessutom lite privatliv. Fler får plats om man vill. Jag har också bott ett par år i barack. Husvagn är en annan variant. Antingen kan man hyra plats hos någon privatperson eller företag, eller på en camping. 3200kr kostar det exempelvis per månad på Åby camping i Göteborg, och då får man använda ström, värme, dusch, TV-rum, kök och tvättstuga. Annars är det bara att kolla på blocket.se, där finns hur många som helst som hyr ut rum. CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:00)  Visst kommer det att gå en massa personer i pension snart men alla deras tjänster kommer inte att ge någon ett nytt jobb , man tar bort den tjänsten /slår ihop den med någon annan tjänst . Även om man söker alla jobb som man möjligtvis skulle kunna sköta så är det redan flera hundra , ibland tusen , sökande till tjänsten . 450 000 arbetslösa och i bästa fall c:a 60 000 jobb , det går ju inte ihop . Men om svensken bara inte vore så lat så skulle det ordna sig , eller ? Vi kanske skulle deportera större delen av de arbetslösa ? En gigantisk emigration , precis som kring förra sekelskiftet när uppskattningsvis 1,3 miljoner svenskar for till USA . Nu ironiserar jag som ni förstår. Hur ser det ut i andra länder och hur försöker de lösa problemet ? Det där med emigration är ju just vad som sker, men i omvänd riktning. Hade vi inte haft så stor invandring skulle vi förstås inte ha så stor arbetslöshet. Men nu är det som det är, och så får vi agera utifrån det. För övrigt är det inte fullt så svårt att hitta jobb som många tror. Jag har skickat in några ansökningar nu i höst, och fått svar på i stort sett varenda en. Har varit på två intervjuer redan, och skall på en till på måndag. Visserligen betyder inte det att man får jobb, men man hör ju talas om folk som hävdat att de skickat in hundratals ansökningar och inte fått komma på en enda intervju. Dessutom har min gamla arbetsgivare ringt och bett att jag skall börja igen. För den som är beredd att veckopendla och som har rätt kompetens går det fortfarande fint att få jobb.
theseraphim
06-10-2010, 18:00
CITAT (andersen @ 06-10-2010, 18:23)  Inför medborgarlön, sänk arbetstiden till 36timmar i veckan, förbjud övertid mer en 100timmar om året.
Låt utsatta grupper ha med sig någon form av rabbat för arbetsgivaren såsom lägre arbetsgivaravgifter under ett år.
Låt äldre gå i förtida pension, ett förslag är att A-kassan bekostar 6månaderslön och arbetsgivaren gör det samma.
Dom åtgärderna borde ge många jobb. Om man bara får jobba en viss tid kommer timlönerna att öka för att ersätta timbortfallet på en 100% anställning och är kostnaden den samma för en anställd om han jobbar 45 timmar i veckan eller 36 timmar så har jag ärligt svårt att förstå varför man skulle anställa mer. Bättre att satsa på nya arbetstillfällen istället för att flumma iväg med massa tvivelaktiga experiment. Ska man se på länder där folk jobbar mindre per dag och pensionerar sig tidigare osv(Spanien, Frankrike osv) så är det de länderna som drabbats hårdast av finanskrisen.
andersen
06-10-2010, 18:10
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 19:00)  Om man bara får jobba en viss tid kommer timlönerna att öka för att ersätta timbortfallet på en 100% anställning och är kostnaden den samma för en anställd om han jobbar 45 timmar i veckan eller 36 timmar så har jag ärligt svårt att förstå varför man skulle anställa mer. Bättre att satsa på nya arbetstillfällen istället för att flumma iväg med massa tvivelaktiga experiment. Ska man se på länder där folk jobbar mindre per dag och pensionerar sig tidigare osv(Spanien, Frankrike osv) så är det de länderna som drabbats hårdast av finanskrisen. Arbetet i sig, skall ju utföras, och om man då räknar på mantimmar för att producera något då blir det ju flera arbeten,nu kan man nog inte räkna rakt av så för vi blir nog mera efektiva om vi arbetar kortare tid. Men jag tror att det finns många sidospår av kortare arbetstid som i sig ger flera arbeten, tex när folk är lediga mera så kanske dom besöker simhallar,bibblotek,bio, mm som ger mera arbetstillfällen.
mamamaggan
06-10-2010, 18:13
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 18:27)  Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga problem. Antingen kan man gå ihop ett gäng på tex. fyra personer och hyra en femrums lägenhet, så får man dessutom lite privatliv. Fler får plats om man vill. Jag har också bott ett par år i barack. Husvagn är en annan variant. Antingen kan man hyra plats hos någon privatperson eller företag, eller på en camping. 3200kr kostar det exempelvis per månad på Åby camping i Göteborg, och då får man använda ström, värme, dusch, TV-rum, kök och tvättstuga. Annars är det bara att kolla på blocket.se, där finns hur många som helst som hyr ut rum.
Det där med emigration är ju just vad som sker, men i omvänd riktning. Hade vi inte haft så stor invandring skulle vi förstås inte ha så stor arbetslöshet. Men nu är det som det är, och så får vi agera utifrån det. För övrigt är det inte fullt så svårt att hitta jobb som många tror. Jag har skickat in några ansökningar nu i höst, och fått svar på i stort sett varenda en. Har varit på två intervjuer redan, och skall på en till på måndag. Visserligen betyder inte det att man får jobb, men man hör ju talas om folk som hävdat att de skickat in hundratals ansökningar och inte fått komma på en enda intervju. Dessutom har min gamla arbetsgivare ringt och bett att jag skall börja igen. För den som är beredd att veckopendla och som har rätt kompetens går det fortfarande fint att få jobb. Oj så enkelt allting är i din värld. Bara för att du får komma på intervjuer så betyder väl inte det att det är så för andra. Eller menar du att alla andra är lata , slöa och ljuger om att de sökt jobb / aldrig fått komma på intervju ? Har själv kunnat byta jobb i stort sett som jag velat men för den skull så inser jag att det finns människor som aldrig blir kallade på intervju . Så , om vi kastar ut en massa " oönskade " så blir det bättre för oss. Alla problem försvinner . Tror du verkligen på det ? Finns en hel del som t o m skapar jobb både för sig själva och andra.
andersen
06-10-2010, 18:20
Ang flytta, bo på camping mm, så kan ju inte familjer ha det,man har tycker jag först att se till familjen och där kommer barnen först, sedan kommer den man bor med, sist kommer man själv och det innerbär att för dom flesta så är det inte något allternativ att på på camping.
Huggorm
06-10-2010, 18:28
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 19:13)  Oj så enkelt allting är i din värld. Bara för att du får komma på intervjuer så betyder väl inte det att det är så för andra. Eller menar du att alla andra är lata , slöa och ljuger om att de sökt jobb / aldrig fått komma på intervju ?
Har själv kunnat byta jobb i stort sett som jag velat men för den skull så inser jag att det finns människor som aldrig blir kallade på intervju . Så , om vi kastar ut en massa " oönskade " så blir det bättre för oss. Alla problem försvinner . Tror du verkligen på det ? Finns en hel del som t o m skapar jobb både för sig själva och andra. Något måste det vara som inte stämmer när folk kan skicka in hundra ansökningar utan att bli kallade på en enda intervju. Det är arbetsförmedlingens jobb att kolla upp vad det beror på, och föreslå åtgärder. Kastar ut oönskade, vad pratar du om nu?  CITAT (andersen @ 06-10-2010, 19:20)  Ang flytta, bo på camping mm, så kan ju inte familjer ha det,man har tycker jag först att se till familjen och där kommer barnen först, sedan kommer den man bor med, sist kommer man själv och det innerbär att för dom flesta så är det inte något allternativ att på på camping. Det handlar om veckopendling, det är redan vansinnigt många som reser iväg över veckorna och kommer hem på helgen. Vanligtvis mannen i familjen, vilket lägger mer jobb på kvinnan som får skjutsa till dagis och liknande. Det är redan enormt många som har det så här, och det fungerar om man vill att det skall fungera. Men folk tror ju att man kan stanna i byn där man bott och när det inte finns några jobb där skall samhället försörja dom.
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 19:28)  Något måste det vara som inte stämmer när folk kan skicka in hundra ansökningar utan att bli kallade på en enda intervju. Det är arbetsförmedlingens jobb att kolla upp vad det beror på, och föreslå åtgärder. Kastar ut oönskade, vad pratar du om nu?  Det handlar om veckopendling, det är redan vansinnigt många som reser iväg över veckorna och kommer hem på helgen. Vanligtvis mannen i familjen, vilket lägger mer jobb på kvinnan som får skjutsa till dagis och liknande. Det är redan enormt många som har det så här, och det fungerar om man vill att det skall fungera. Men folk tror ju att man kan stanna i byn där man bott och när det inte finns några jobb där skall samhället försörja dom. Det spelar ingen roll att du tjatar om pendling. 60.000 jobb räcker inte till 450.000 människor.
theseraphim
06-10-2010, 19:36
CITAT (andersen @ 06-10-2010, 19:10)  Arbetet i sig, skall ju utföras, och om man då räknar på mantimmar för att producera något då blir det ju flera arbeten,nu kan man nog inte räkna rakt av så för vi blir nog mera efektiva om vi arbetar kortare tid. Men jag tror att det finns många sidospår av kortare arbetstid som i sig ger flera arbeten, tex när folk är lediga mera så kanske dom besöker simhallar,bibblotek,bio, mm som ger mera arbetstillfällen. Kortare dagar i sig genererar nog inte nämnvärt mer jobb och ska man skapa mer jobb så ska man nog se till att de som får sina extra lediga timmar shoppar så de omsätter så möe pengar som möjligt:-)
mamamaggan
06-10-2010, 19:49
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 19:28)  Något måste det vara som inte stämmer när folk kan skicka in hundra ansökningar utan att bli kallade på en enda intervju. Det är arbetsförmedlingens jobb att kolla upp vad det beror på, och föreslå åtgärder. Kastar ut oönskade, vad pratar du om nu?  Det handlar om veckopendling, det är redan vansinnigt många som reser iväg över veckorna och kommer hem på helgen. Vanligtvis mannen i familjen, vilket lägger mer jobb på kvinnan som får skjutsa till dagis och liknande. Det är redan enormt många som har det så här, och det fungerar om man vill att det skall fungera. Men folk tror ju att man kan stanna i byn där man bott och när det inte finns några jobb där skall samhället försörja dom. AF kollar ingenting , iaf inte för de jag känner till . De säger bara att du kan söka själv via nätet . Kasta ut oönskade ? Ja jag läste ditt inlägg som att du inte ville ha så många invandrare här. Vet hur det är att pendla , la ner 3 tim/dag på resor för att kunna få jobba och min man 1,5 tim /dag. Men vi reste i varsin rikting , han 9 mil t o r och jag drygt 15 mil t o r . Om vi nu hade haft små barn , hur skulle vi ha gjort då ? Alla är ju inte ensamna utan det finns familjer som vår . Men tillbaks till ursprungsfrågan , hur ska vi kunna få fram fler jobb ? Hur gör man i andra länder , finns det något land som vi kan få idéer ifrån ?
theseraphim
06-10-2010, 19:58
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 20:49)  AF kollar ingenting , iaf inte för de jag känner till . De säger bara att du kan söka själv via nätet . Kasta ut oönskade ? Ja jag läste ditt inlägg som att du inte ville ha så många invandrare här. Vet hur det är att pendla , la ner 3 tim/dag på resor för att kunna få jobba och min man 1,5 tim /dag. Men vi reste i varsin rikting , han 9 mil t o r och jag drygt 15 mil t o r . Om vi nu hade haft små barn , hur skulle vi ha gjort då ?
Alla är ju inte ensamna utan det finns familjer som vår . Men tillbaks till ursprungsfrågan , hur ska vi kunna få fram fler jobb ? Hur gör man i andra länder , finns det något land som vi kan få idéer ifrån ? Sverige är nog inte på något sätt unikt att arbetslösheten är högre här eller att vi har större problem här, slå bara på rapport och titta på tex Spanien eller Grekland så förstår man att trots allt så har vi det ganska bra här. Tja för i tiden när man hade hög arbetslöshet drog man igång jättebyggprojekt tex Hooverdammen i USA är ett sådant, sedan så anställer man en massa folk och ger dem någorlunda lön(inte hantverkarlöner men betydligt bättre än bidrag). Vi kanske skulle göra något sådant i Sverige med, arbetslösa kan tex hjälpa till inom äldrevården och bli garanterade en inkomst under den tiden de stöttar. I England har man ibland sammlat ihop en massa arbetslösa för att hjälpa till med vägbyggen, istället för en grävskopa tar man tjugo personer som gör samma jobb. De kanske inte får världens bästa lön men det räknas som anställning vilket ger en trygghet för dem.
mamamaggan
06-10-2010, 20:06
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 20:58)  Sverige är nog inte på något sätt unikt att arbetslösheten är högre här eller att vi har större problem här, slå bara på rapport och titta på tex Spanien eller Grekland så förstår man att trots allt så har vi det ganska bra här. Tja för i tiden när man hade hög arbetslöshet drog man igång jättebyggprojekt tex Hooverdammen i USA är ett sådant, sedan så anställer man en massa folk och ger dem någorlunda lön(inte hantverkarlöner men betydligt bättre än bidrag). Vi kanske skulle göra något sådant i Sverige med, arbetslösa kan tex hjälpa till inom äldrevården och bli garanterade en inkomst under den tiden de stöttar. I England har man ibland sammlat ihop en massa arbetslösa för att hjälpa till med vägbyggen, istället för en grävskopa tar man tjugo personer som gör samma jobb. De kanske inte får världens bästa lön men det räknas som anställning vilket ger en trygghet för dem. Låter som de nödhjälpsarbeten som fanns på 30-talet , hade en släkting som fick vara med och bygga vägar. Tror inte på den väg som dagens regering har , t ex så har man dragit ner på vuxenutbildningen. Den som är arbetslös kan då inte komplettera och bli attraktivare på arbetsmarknaden.
Huggorm
06-10-2010, 20:06
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 20:49)  AF kollar ingenting , iaf inte för de jag känner till . De säger bara att du kan söka själv via nätet . Kasta ut oönskade ? Ja jag läste ditt inlägg som att du inte ville ha så många invandrare här. Vet hur det är att pendla , la ner 3 tim/dag på resor för att kunna få jobba och min man 1,5 tim /dag. Men vi reste i varsin rikting , han 9 mil t o r och jag drygt 15 mil t o r . Om vi nu hade haft små barn , hur skulle vi ha gjort då ?
Alla är ju inte ensamna utan det finns familjer som vår . Men tillbaks till ursprungsfrågan , hur ska vi kunna få fram fler jobb ? Hur gör man i andra länder , finns det något land som vi kan få idéer ifrån ? Läs mitt inlägg igen, jag ville inte kasta ut någon. Jag konstaterade att det är svårt att hålla arbetslösheten nere när man hela tiden pumpar in nya människor i systemet, och det kan nog ingen förneka. Har man små barn kanske inte båda vuxna kan pendla. Kanske den ena kan få tag på ett halvtidsjobb på hemorten? Annars får man göra en prioritering och leva på bara en inkomst. Det går om man vill, och kan hantera pengar.
Vi har ju haft lika stor eller större arbetslöshet tidigare så det löser sig nog i slutändan. Socialdemokratin använde sig ju av förtidspension och meningslösa kurser för att frisera arbetslösheten. Nu räknar vi som övriga EU så siffrorna blir mer riktiga. Och ryggraden i svensk välfärd är ju främst små o medelstora företag. Att uppmuntra företagandet och få driftiga människor att våga språnget att bli sin egen borde generera arbetstillfällen. Sen kan man ju fråga sig varför kommun o landsting inte anställer nu när dom har rejäla överskott i sin ekonomi.
mamamaggan
06-10-2010, 20:35
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 21:06)  Läs mitt inlägg igen, jag ville inte kasta ut någon. Jag konstaterade att det är svårt att hålla arbetslösheten nere när man hela tiden pumpar in nya människor i systemet, och det kan nog ingen förneka.
Har man små barn kanske inte båda vuxna kan pendla. Kanske den ena kan få tag på ett halvtidsjobb på hemorten? Annars får man göra en prioritering och leva på bara en inkomst. Det går om man vill, och kan hantera pengar. OK så du vill ha invandringsstopp . Skillnaden är väl inte så stor , vi dömer hjälpbehövande till ett liv i stor stor misär för att kunna leva bra själva. Tror du verkligen att det finns lediga jobb , ens ett halvtidsjobb , på alla orter ? Leva på en lön ? Trolla med knäna är lättare för många och pendlar den ene så ska man ju stå för en stor del av reskostnaden själv och det är inga storstadslöner som betalas ut överallt . Sedan ska man hitta en billig bostad och det går inte ens här , en tvåa på c:a 50 kvm kostar som lägst 5200 kr per månad .
Huggorm
06-10-2010, 20:47
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:35)  OK så du vill ha invandringsstopp . Skillnaden är väl inte så stor , vi dömer hjälpbehövande till ett liv i stor stor misär för att kunna leva bra själva. Det skrev jag väll inte? Bara för att jag inte skriver det du vill att jag skall skriva, så kan du inte hitta på det själv. Jag tycker inte vi skall stoppa invandringen, men det finns ganska mycket som behöver förändras med invandring och integration. CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:35)  Tror du verkligen att det finns lediga jobb , ens ett halvtidsjobb , på alla orter ?
Leva på en lön ? Trolla med knäna är lättare för många och pendlar den ene så ska man ju stå för en stor del av reskostnaden själv och det är inga storstadslöner som betalas ut överallt .
Sedan ska man hitta en billig bostad och det går inte ens här , en tvåa på c:a 50 kvm kostar som lägst 5200 kr per månad . Folk kan inte leva sparsamt längre, det verkar vara kunskap som gått förlorad ungefär i samband med att landet industrialiserades, eller om det kanske var under högkonjunkturen på sextiotalet. Varför är Volvo den bäst säljande bilen och inte Skoda? Varför anses en 42" TV som normalt idag, när det räckte med en 28" tidigare? Varför måste vi ha en iPhone för 5000kr när vi kan ha en vanlig mobil för 500kr? Varför måste vi äta så mycket kött när grönsaker är mycket billigare? Varför måste vi bo på tre gånger större yta än för hundra år sedan?
mamamaggan
06-10-2010, 20:57
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 21:47)  Det skrev jag väll inte? Bara för att jag inte skriver det du vill att jag skall skriva, så kan du inte hitta på det själv. Jag tycker inte vi skall stoppa invandringen, men det finns ganska mycket som behöver förändras med invandring och integration.
Folk kan inte leva sparsamt längre, det verkar vara kunskap som gått förlorad ungefär i samband med att landet industrialiserades, eller om det kanske var under högkonjunkturen på sextiotalet. Varför är Volvo den bäst säljande bilen och inte Skoda? Varför anses en 42" TV som normalt idag, när det räckte med en 28" tidigare? Varför måste vi ha en iPhone för 5000kr när vi kan ha en vanlig mobil för 500kr? Varför måste vi äta så mycket kött när grönsaker är mycket billigare? Varför måste vi bo på tre gånger större yta än för hundra år sedan? Min tolkning var att du ville ha ner invandringen , men OK du vill inte att jag tolkar det så . Hur ska invandringen förändras då ? Leva sparsamt , folk måste ju ha tak över huvudet och mat på bordet , och det är inte så billigt i dag . Du säger mindre kött mer grönsaker men åtminstone barn måste väl ha protein ? Grönsaker är inte alltid så billigt heller . Tänk att jag tycker du låter lite bitter .
Solstorm
07-10-2010, 09:13
Som sagts tidigare i tråden så brukar ekonomer räkna med att ca 4 % arbetslöshet är något slags ideal, men det beror ju också på vilken typ av arbetslöshet det är. Ett samhälle där arbetskraften vida överstiger arbetsutbudet gynnar arbetsgivarna. När många människor slåss om ett fåtal platser så ställer de inga krav på rimlig lön längre utan är beredda att bjuda under varandra. För arbetstagare och samhället i övrigt och den arbetslöse själv är den stora arbetslösheten ett gissel. De arbetslösa måste ju ha a-kassa eller hjälp från soc. Men det är ingen tvekan om att det är arbetsgivarsidan som gynnas av arbetslösheten.
Hörde en kvinna berätta något riktigt dumt. Alla som vill kan få jobb ansåg hon. Hennes barn fick anställning vid sin första intervju bland 200 sökande. Av det drog hon slutsatsen att alla som vill och är duktiga minsann kan få jobb. Hon glömde att det var 199 personer som fick nej.
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:06)  Låter som de nödhjälpsarbeten som fanns på 30-talet , hade en släkting som fick vara med och bygga vägar.
Tror inte på den väg som dagens regering har , t ex så har man dragit ner på vuxenutbildningen. Den som är arbetslös kan då inte komplettera och bli attraktivare på arbetsmarknaden. Det där är inte riktigt sant. För första gången på 10 år har antalet komvux-studerande ökat (2009), dessutom har man infört yrkesvux, som ger ett högre csn-bidrag och ges även till de som har tidigare gymnasieutbildning. Detta gör man därför att man vill locka arbetslösa att omskola sig till yrken där det råder brist på arbetskraft.
*Stintan*
07-10-2010, 10:09
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 18:27)  Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga problem. Antingen kan man gå ihop ett gäng på tex. fyra personer och hyra en femrums lägenhet, så får man dessutom lite privatliv. Fler får plats om man vill. Jag har också bott ett par år i barack. Husvagn är en annan variant. Antingen kan man hyra plats hos någon privatperson eller företag, eller på en camping. 3200kr kostar det exempelvis per månad på Åby camping i Göteborg, och då får man använda ström, värme, dusch, TV-rum, kök och tvättstuga. Annars är det bara att kolla på blocket.se, där finns hur många som helst som hyr ut rum.
Det där med emigration är ju just vad som sker, men i omvänd riktning. Hade vi inte haft så stor invandring skulle vi förstås inte ha så stor arbetslöshet. Men nu är det som det är, och så får vi agera utifrån det. För övrigt är det inte fullt så svårt att hitta jobb som många tror. Jag har skickat in några ansökningar nu i höst, och fått svar på i stort sett varenda en. Har varit på två intervjuer redan, och skall på en till på måndag. Visserligen betyder inte det att man får jobb, men man hör ju talas om folk som hävdat att de skickat in hundratals ansökningar och inte fått komma på en enda intervju. Dessutom har min gamla arbetsgivare ringt och bett att jag skall börja igen. För den som är beredd att veckopendla och som har rätt kompetens går det fortfarande fint att få jobb. Tror du det funkar lika lätt för den som har familj och barn som det gör för dig? Att du inte kan se utanför sin egen lilla bubbla är ju inget nytt men försök att inse att alla inte lever och har det som du eller ens har samma möjligheter.
Huggorm
07-10-2010, 10:17
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2010, 11:09)  Tror du det funkar lika lätt för den som har familj och barn som det gör för dig? Att du inte kan se utanför sin egen lilla bubbla är ju inget nytt men försök att inse att alla inte lever och har det som du eller ens har samma möjligheter. Det är en fråga om att anpassa sig efter verkligheten. Den som är för bekväm måste försörjas av de som är beredda att slita för att göra rätt för sig. Jag övertygad om att många av de 10% arbetslösa är folk som sitter hemma i sin stuga i en by så långt avsides man kan komma, och kräver att få jobb i närheten av hemmet. Har man barn kanske inte båda kan resa iväg för att arbeta, men den ena kan. Det går om man vill att det skall gå. Under mina år som veckopendlare har jag jobbat ihop med många familjefäder som har gjort sin plikt och lämnat hembyns arbetslöshet. CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:57)  Tänk att jag tycker du låter lite bitter . Förmodligen en korrekt tolkning.
*Stintan*
07-10-2010, 10:24
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:17)  Det är en fråga om att anpassa sig efter verkligheten. Den som är för bekväm måste försörjas av de som är beredda att slita för att göra rätt för sig. Jag övertygad om att många av de 10% arbetslösa är folk som sitter hemma i sin stuga i en by så långt avsides man kan komma, och kräver att få jobb i närheten av hemmet.
Har man barn kanske inte båda kan resa iväg för att arbeta, men den ena kan. Det går om man vill att det skall gå. Under mina år som veckopendlare har jag jobbat ihop med många familjefäder som har gjort sin plikt och lämnat hembyns arbetslöshet.
Förmodligen en korrekt tolkning. Det förutsätter ju att man inte är ensamstående förälder. Nu är det ju så att din verklighet inte är allas verklighet. Varför har du så mycket förutfattade meningar?
Huggorm
07-10-2010, 10:36
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2010, 11:24)  Det förutsätter ju att man inte är ensamstående förälder. Nu är det ju så att din verklighet inte är allas verklighet. Varför har du så mycket förutfattade meningar? En anledning till att de av vänstern så förhatliga kärnfamiljerna är så bra, är att man är två som kan dela på bördan. Är man ensam blir det genast mycket jobbigare, men kanske kan man ta med barnet till arbetsorten och få dagisplats där? Jag vet inte hur reglerna ser ut.
theseraphim
07-10-2010, 10:44
Jag brukar kalla mig en Socialmoderat då jag har lite utav varje i mig men detta förslag med medborgarlön måste vara det största försöket att bluffa bort arbetslösa. Man ger folk bidrag som döps om till medborgarlön och vips så är de inte arbetslösa???? Plus att om du får tex 8500:- garanterat av staten varje månad bara för att göra ingenting men om du skulle ta ett jobb o betala skatt och det ger dig kanske 9000:- i månaden...Vem skulle då ta det riktiga jobbet och slita för sina pengar.
Solstorm
07-10-2010, 10:49
Visserligen är jag ingen försvarare av medborgarlön men om den fanns så skulle väl alla få samma summa. De som sedan väljer att jobba får ju mer pengar utöver medborgarlönen. Rent hypotetiskt, det är ju ändå inte aktuellt.
Huggorm
07-10-2010, 10:52
CITAT (Solstorm @ 07-10-2010, 11:49)  Visserligen är jag ingen försvarare av medborgarlön men om den fanns så skulle väl alla få samma summa. De som sedan väljer att jobba får ju mer pengar utöver medborgarlönen. Rent hypotetiskt, det är ju ändå inte aktuellt. Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag säljer bilen klarar jag mig bra på 2-3000kr i månaden. Jag skulle i alla fall inte jobba en dag till.
theseraphim
07-10-2010, 10:55
CITAT (Solstorm @ 07-10-2010, 11:49)  Visserligen är jag ingen försvarare av medborgarlön men om den fanns så skulle väl alla få samma summa. De som sedan väljer att jobba får ju mer pengar utöver medborgarlönen. Rent hypotetiskt, det är ju ändå inte aktuellt. Vad jag förstår så ryker medborgarlönen i stort om du skulle få en 100% tjänst och överlag så minskar den kraftigt när du får jobb så det skulle egentligen bara vara för arbetslösa så den gynna rinte de som arbetar. Sedan är det ju inte några större skatteintäkter på ett bidrag eller "lön" som staten betalar med skattemedel. Men det låter väldigt bra men det lär ju inte underlätta på arbetsmarknaden.
*Stintan*
07-10-2010, 10:56
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:52)  Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag säljer bilen klarar jag mig bra på 2-3000kr i månaden. Jag skulle i alla fall inte jobba en dag till. Du är ju helt sanslös! Ska man leva på havregrynsgröt och bo i tält med stearinljus och gå klädd i säck tycker du.
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:52)  Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag säljer bilen klarar jag mig bra på 2-3000kr i månaden. Jag skulle i alla fall inte jobba en dag till. Varför jobbar du då? Sälj bilen och lev livet! Jisses.
herkules
07-10-2010, 10:59
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:17)  Det är en fråga om att anpassa sig efter verkligheten. Den som är för bekväm måste försörjas av de som är beredda att slita för att göra rätt för sig. Jag övertygad om att många av de 10% arbetslösa är folk som sitter hemma i sin stuga i en by så långt avsides man kan komma, och kräver att få jobb i närheten av hemmet. Har man barn kanske inte båda kan resa iväg för att arbeta, men den ena kan. Det går om man vill att det skall gå. Under mina år som veckopendlare har jag jobbat ihop med många familjefäder som har gjort sin plikt och lämnat hembyns arbetslöshet. min yngsta fick jobb direkt efter gymnasiet. i norge. nu jobbar hon bara 4 månader om året och när hon är där och jobbar så bor hon i en container. så klart det inte funkar om man har barn men för henne är det ypperligt, det är faktiskt ett schysst boende och så är det billigt. det jobbar många svenska ungdomar i norge och i andra länder, hur räknas de i statistiken, som arbetslösa? min systers man som är byggjobbare har alltid legat ute på jobb och kommit hem till helgerna, syrran har fått dragit lasset med ungar, dagis, hemmet + sitt eget jobb. det kanske inte är det optimala men det funkar om det är tvunget.
CITAT (theseraphim @ 07-10-2010, 11:44)  Jag brukar kalla mig en Socialmoderat då jag har lite utav varje i mig men detta förslag med medborgarlön måste vara det största försöket att bluffa bort arbetslösa. Man ger folk bidrag som döps om till medborgarlön och vips så är de inte arbetslösa???? Plus att om du får tex 8500:- garanterat av staten varje månad bara för att göra ingenting men om du skulle ta ett jobb o betala skatt och det ger dig kanske 9000:- i månaden...Vem skulle då ta det riktiga jobbet och slita för sina pengar. Mig veterligen har medborgarlön aldrig varit en aktuell fråga hos socialdemokraterna, så du kan lugnt vara sosse även i fortsättningen.
herkules
07-10-2010, 11:01
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:52)  Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag säljer bilen klarar jag mig bra på 2-3000kr i månaden. Jag skulle i alla fall inte jobba en dag till. jag tror att de flesta skulle välja att jobba!
Piccante
07-10-2010, 11:10
CITAT (Anma @ 07-10-2010, 12:01)  Mig veterligen har medborgarlön aldrig varit en aktuell fråga hos socialdemokraterna, så du kan lugnt vara sosse även i fortsättningen. Det är väl i stort sett inget parti i Sverige som driver den frågan idag (lite tveksam till hur F! ställer sig?). Däremot har EU-parlamentet uttalat sig positivt om en samhällslön för arbetslösa och utförsäkrade.
Huggorm
07-10-2010, 11:13
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2010, 11:56)  Du är ju helt sanslös! Ska man leva på havregrynsgröt och bo i tält med stearinljus och gå klädd i säck tycker du. Det får väll var och en välja själv? Jag skrev om mig själv, inte att alla skulle göra så. Men jag tror att många skulle bli lyckligare av att kunna spendera mer tid med varandra än att kunna spendera mycket tid i shoppinggalleriorna. CITAT (herkules @ 07-10-2010, 11:59)  min yngsta fick jobb direkt efter gymnasiet. i norge. nu jobbar hon bara 4 månader om året och när hon är där och jobbar så bor hon i en container. så klart det inte funkar om man har barn men för henne är det ypperligt, det är faktiskt ett schysst boende och så är det billigt.
det jobbar många svenska ungdomar i norge och i andra länder, hur räknas de i statistiken, som arbetslösa?
min systers man som är byggjobbare har alltid legat ute på jobb och kommit hem till helgerna, syrran har fått dragit lasset med ungar, dagis, hemmet + sitt eget jobb. det kanske inte är det optimala men det funkar om det är tvunget. Precis, det är inte lätt, men det fungerar om man vill att det skall fungera. Som ett alternativ till att flytta för gott dit jobben finns är det kanske inte så dumt. CITAT (Anma @ 07-10-2010, 11:58)  Varför jobbar du då? Sälj bilen och lev livet! Jisses. Nja, jag brukar jobba på vintern och leva på sommaren. Problemet är att jag behöver bilen för att ta mig till jobbet så jag kan inte göra mig av med den. Då får jag köpa ny varje höst.
herkules
07-10-2010, 11:18
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 12:13)  /.../Nja, jag brukar jobba på vintern och leva på sommaren. Problemet är att jag behöver bilen för att ta mig till jobbet så jag kan inte göra mig av med den. Då får jag köpa ny varje höst. du får starta eget - en bilpool för oss som jobbar säsongsvis finfin affärsidé ju!
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 12:13)  Nja, jag brukar jobba på vintern och leva på sommaren. Problemet är att jag behöver bilen för att ta mig till jobbet så jag kan inte göra mig av med den. Då får jag köpa ny varje höst. Du kan ställa av den varje vår så kostar den endast då du behöver den och dessutom får lön. Är inte svårare än så. Själv bor jag i en av kommunens billigaste lägenheter, vi skulle ändå inte klara mig med 3000:-/mån även om jag sålde bilen och allt annat jag ägde. Bara mat och sjukvård blir dyrare än så per månad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|