Jag har gjort min egen variant av denna glögg och struntat i svagdrickan då jag inte fick tag i den. Jag började med min i februari och den står nu och lagras i skafferiet.
Den är riktigt SUPERGOD!
Så i stället för dunderglögg får jag väl kallad en för
SUPERGLÖGG à la Peztis
5 l vatten 2,5 kg strösocker 1,5 dl farinsocker 1 kg russin 5 cm ingefära, färsk 1 st citron 15 g kardemumma, hel 1 st kanelstång 15 g nejlikor 5 st potatisar (ca 700 g) 1 msk enbär 1 pkt jäst (50 g)
Häll farinsocker och 2 kg av strösockret i en 10 liters-hink. Koka upp 2 l av vattnet och häll över sockret, rör tills det har löst sig.
Stöt, klipp eller hacka russinen grovt (t ex i matberedare). Skala ingefäran (enklast att skrapa med sked) och skiva den. Skrubba och skär citronen i skivor. Stöt sönder kardemumman lite grovt Lägg alla kryddor, citron och russin i hinken och rör om. Häll på ytterligare 2,5 l av vattnet (kallt).
Skala potatisen och skär i skivor, lägg i hinken. Krossa enbären något och lägg dem i lite gasväv, knyt om med en tråd som är tillräckligt lång för att kunna knyta i handtaget på hinken så att det lilla knytet senare lätt kan lyftas upp.
Värm de resterande 0,5 l vatten till fingervarmt och rör ut jästen tills den är löst i separat skål. Häll det i hinken och rör om väl.
Täck hinken med plast eller lock och låt stå i rumstemperatur, lyft försiktigt upp från botten en gång om dagen med slev. Kontrollera att det jäser (det ska skumma något och ”fräsa” om man lyssnar).
Efter två-tre dagar tas enbären bort. Häll då i den resterande mängden socker om man vill ha en sötare glögg.
Efter tre till sex veckor (smaka av) silas frukt och kryddor bort.
Häll tillbaka i hinken och låt bottensatsen sjunka till botten (det kan ta ett par veckor).
Häll upp i rena flaskor (helst med hävert) och förslut. Sätt på etikett och lagra svalt.
Anmärkning Glöggen tjänar på lagring Vid avsmakning (görs emellanåt), hetta upp en liten mängd och smaka. Kryddorna kommer inte fram om det ej värms upp. Man kan även lägga i en skivad apelsin, en vanlijstång (delad), pomerans eller vad man önskar för att krydda annorlunda. Det blir ca 7 vinflaskor av denna sats. Det är även gott att dricka den kall med is.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|