Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthus i 40-årspresent :)
          pibe02
          Inlägg 06-10-2010, 11:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 15 900

Hej
          Har blivit lovad ett litet växthus av min man i 40-års present. Kruxet är att vi har en knepig tomt så vi kommer vara tvugna att ställa det bakom huset på berget-ända stället och det kommer inte kunna vara mer än 6-8 kvm.
          Det kommer stå i söderläge, sol hela dagen. Jag kommer kunna dra vattenslangen upp dit, och även en elkabel om jag vill/behöver.
          Jag kommer vilja odla, antagligen mycket i krukor eftersom det blir litet och också kunna sitta där och njuta.

Vad har ni nu för tips?

1. Vilket växthus skall jag välja? (jag skulle gärna vilja ha ett 4/8 kantigt men de är dyra? någon nackdel?)
          2. vilket misstag skall jag inte göra?
          3. vad är ert bästa tips?
          4. någon fiffig lösning att tänka på?

Tacksam för alla kommentarer till en nybörjare.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Skruttis
          Inlägg 07-10-2010, 08:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Grattis pibe02!

Skaffa ett så stort växthus som du har plats/råd med. Som blomkronan skrev, man har en förmåga att vilja odla mer hela tiden. Gärna ett som är högt i tak så det går att utnyttja ytan effektivare ända ut mot väggarna.

El och vatten, absolut.
          Elen till värme, ljus mm.
          Jag har en vattenslang indragen i växthuset. Tycker det är mycket smidigare att vattna med den än med vattenkanna. Särskilt när handtaget på den går att justera (på/av) med en hand. Tänk bara på i s f att skaffa en slang som tål värmen. Jag hade först en som var för klen. När det blev vatten liggande i den och solen brände på, då såg den ut som en övermätt boaorm. Som dessutom läckte från dussintals små hål. wacko.gif

Tänk lite extra om du drar in el och vatten. Vilket hörn/ställe passar bäst att de går in. Själv bytte jag hörn för vattenslangen efter en säsong. (Jag hade inte tänkt till)

Automatiska fönsteröppnare är guld värda. Skaffa flera stycken.

Skaffar du ett växthus i glas kan du komma att behöva någon form av skuggardiner. Risk för bränneffekt.

Var noga med materialvalet. Jämför fördelar/nackdelar med glas eller plast.

Lycka till!

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 05:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon