Börjar med att säga att jag inte har sett inslaget på uppdrag granskning.
Tror att klädsel kan vara en vanesak.
Bodde i Kiruna i 2 år slutet på åttitalet och där såg alla tjejer likadana ut. Pentat hår och likadana kläder....å så jag , som långt ifrån har klätt mig extremt men i lilla Kiruna var jag en främmande fågel. Jag var måttligt road av kläder på den tiden.
Har varit så mycket i Egypten att jag vant mig vid att se kvinnor bära Niqab. Niqaben är inte vanlig där men den förekommer. Där är det vanligare att se kvinnor utan vare sig niqab eller hijab än med niqab. Burka har jag aldrig sett där.
Från Egypten har jag fått lära mig att att bara niqab eller hijab uteslutande
ska vara kvinnans val. Familjerna verkar mycket noga med det. Att det är så är tydligt eftersom kvinnorna i samma familj kan välja att göra olika. I praktiken är det som så att även där är män olika och det finns en och annan man som inte gifter sig med en kvinna som inte bär hijab. Finns även män i Sverige, med rötter långt bak i tiden i den svenska myllan, som är noga med den yttre fasaden.
Lite roat kan jag fundera över reaktionen på somligt håll, om någon i familjen gifter sig med en muslim.
Något som jag tror har missats på odlaforumet är att muslimer inte missionerar på samma sätt som kristna har gjort. Dom frågar en gång och är sedan tysta när man säger nej till att bli muslim. Sedan svarar dom bara på frågor om sin religion. Finns visst regler om det, (att respektera nejet), som dom är noga med. Så har det varit med dom muslimer jag träffat på och dom är ganska många. (jag är inte muslim)
Fortsätter med att för det var väl en 15 år sedan som jag på lunchrasten hade en livlig diskussion om hijaben. På den tiden var det den som diskuterades och hur hemsk den var. Det tog ett tag innan jag insåg att diskussionen om hijaben handlade om det som jag upplevde i Kiruna, att alla skulle se likadana ut, (inget val alls i det) och att det handlade om att:
Dom som såg en kvinna med en hijab, såg det som en förolämpling mot dom själva. Att dom såg det som att den som inte klädde sig som alla andra, trodde att dom kritiserade dom som inte var klädda som dom själva. Dom ansåg att den som klädde sig i en hijab per automatik kritiserade alla som inte var muslimer. Resonomanget var som så: Dom vill inte klä sig som oss, dom gillar oss inte och moraliserar över oss genom sin klädsel.
Idag är det hiqaben som diskuteras.
http://www.youtube.com/watch?v=ZAMx5yomJXg&feature=Kvinnans sk frigörelse eller att hon ska få det bra handlar inte på klädseln utan om utbildning. Tänk även i ett "hemskt" muslimskt land som Egypten inser dom det och gör sitt bästa för att utbilda sina döttrar till ett bättre liv. Att då börja "straffa" våra medsystrar som vill utbilda sig eller ha skaffat sig en bra utbildning pga klädesplagg, tror jag inte alls handlar om att man vill måna om kvinnorna. Men det är bara som jag tror.
Tror att en stor fördom är att det bara är stackars outbildade, förtryckta kvinnor som bär hiqab och tom hijab.