CITAT (Anma @ 06-10-2010, 17:38)

Jag tror att vi är ca 6 miljoner människor som är arbetsföra i Sverige. Av dem är det ca en halv miljon människor som är arbetslösa. Arbetsförmedlingen har 33000 arbeten. Tror ni att det finns 450000 lediga arbeten som inte är anmälda till arbetsförmedlingen? Det tror faktiskt inte jag. Förmodligen är summan lediga arbeten som inte finns hos AF ungefär lika många som antalet som finns hos AF. Det betyder att det är knappa 400000 tusen människor som det faktiskt inte finns arbeten till. Hur kan man då säga att det finns jobb bara man vill? Det går ju inte ihop!
Självklart finns det större chans att hitta ett jobb om man söker alla vägar man bara kan komma på, men alldeles säkert är det inte för det.
Jag menade inte att det finns jobb till alla som vill ha ett jobb för det kommer aldrig att finnas oavsett regerings färg. Var själv arbetslös efter gymnasiet och då var arbetslösheten ca 4% meeeeen om man la till de som gick i något form av program för arbetslösa så var det betydligt högre procenthalt, detta var under Göran P´s tid och det var väl ett sätt att "minska" arbetslösheten att helt enkelt inte räkna med de som gick dessa program eftersom de hade sysselsättning som det så fint hette.
Sedan måste Sverige en gång för alla inse att det är inte industrin i stort som är framtiden och den stora födokroken utan små eller halvstora företag med kanske 10-100 anställda. Se till att göra stora insatser på nyföretagarverksamheten så kan man snabbare ordna mer jobb.