|
Regerings arbets linje |
|
|
|
06-10-2010, 16:00
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Har funderat lite kring denna tanke. Som det är nu så har vi väldigt få lediga arbeten och många arbetssökanden. Så länge detta faktum kvarstår så kommer alltid någon del av befolkningen vara utan arbete. Sen kan man med styrmedel se till att vissa grupper i samhället prioriteras asylsökande muslimer äldre osv. Men faktum blir att någon tar en annans plats. Vilket inte ändrar totalen av antalet arbetes lösa. Finns det någon lösning?
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
06-10-2010, 17:00
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Flytta till storstan för att få ett jobb ? Jo det låter ju bra men hur ska du få någonstans att bo ? Även om man veckopendlar så måste man ha tak över huvudet även de dagar man jobbar .
Visst kommer det att gå en massa personer i pension snart men alla deras tjänster kommer inte att ge någon ett nytt jobb , man tar bort den tjänsten /slår ihop den med någon annan tjänst .
Även om man söker alla jobb som man möjligtvis skulle kunna sköta så är det redan flera hundra , ibland tusen , sökande till tjänsten . 450 000 arbetslösa och i bästa fall c:a 60 000 jobb , det går ju inte ihop . Men om svensken bara inte vore så lat så skulle det ordna sig , eller ?
Vi kanske skulle deportera större delen av de arbetslösa ? En gigantisk emigration , precis som kring förra sekelskiftet när uppskattningsvis 1,3 miljoner svenskar for till USA . Nu ironiserar jag som ni förstår.
Hur ser det ut i andra länder och hur försöker de lösa problemet ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
06-10-2010, 17:27
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:00)  Flytta till storstan för att få ett jobb ? Jo det låter ju bra men hur ska du få någonstans att bo ? Även om man veckopendlar så måste man ha tak över huvudet även de dagar man jobbar . Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga problem. Antingen kan man gå ihop ett gäng på tex. fyra personer och hyra en femrums lägenhet, så får man dessutom lite privatliv. Fler får plats om man vill. Jag har också bott ett par år i barack. Husvagn är en annan variant. Antingen kan man hyra plats hos någon privatperson eller företag, eller på en camping. 3200kr kostar det exempelvis per månad på Åby camping i Göteborg, och då får man använda ström, värme, dusch, TV-rum, kök och tvättstuga. Annars är det bara att kolla på blocket.se, där finns hur många som helst som hyr ut rum. CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:00)  Visst kommer det att gå en massa personer i pension snart men alla deras tjänster kommer inte att ge någon ett nytt jobb , man tar bort den tjänsten /slår ihop den med någon annan tjänst . Även om man söker alla jobb som man möjligtvis skulle kunna sköta så är det redan flera hundra , ibland tusen , sökande till tjänsten . 450 000 arbetslösa och i bästa fall c:a 60 000 jobb , det går ju inte ihop . Men om svensken bara inte vore så lat så skulle det ordna sig , eller ? Vi kanske skulle deportera större delen av de arbetslösa ? En gigantisk emigration , precis som kring förra sekelskiftet när uppskattningsvis 1,3 miljoner svenskar for till USA . Nu ironiserar jag som ni förstår. Hur ser det ut i andra länder och hur försöker de lösa problemet ? Det där med emigration är ju just vad som sker, men i omvänd riktning. Hade vi inte haft så stor invandring skulle vi förstås inte ha så stor arbetslöshet. Men nu är det som det är, och så får vi agera utifrån det. För övrigt är det inte fullt så svårt att hitta jobb som många tror. Jag har skickat in några ansökningar nu i höst, och fått svar på i stort sett varenda en. Har varit på två intervjuer redan, och skall på en till på måndag. Visserligen betyder inte det att man får jobb, men man hör ju talas om folk som hävdat att de skickat in hundratals ansökningar och inte fått komma på en enda intervju. Dessutom har min gamla arbetsgivare ringt och bett att jag skall börja igen. För den som är beredd att veckopendla och som har rätt kompetens går det fortfarande fint att få jobb.
|
|
|
|
|
06-10-2010, 18:13
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 18:27)  Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga problem. Antingen kan man gå ihop ett gäng på tex. fyra personer och hyra en femrums lägenhet, så får man dessutom lite privatliv. Fler får plats om man vill. Jag har också bott ett par år i barack. Husvagn är en annan variant. Antingen kan man hyra plats hos någon privatperson eller företag, eller på en camping. 3200kr kostar det exempelvis per månad på Åby camping i Göteborg, och då får man använda ström, värme, dusch, TV-rum, kök och tvättstuga. Annars är det bara att kolla på blocket.se, där finns hur många som helst som hyr ut rum.
Det där med emigration är ju just vad som sker, men i omvänd riktning. Hade vi inte haft så stor invandring skulle vi förstås inte ha så stor arbetslöshet. Men nu är det som det är, och så får vi agera utifrån det. För övrigt är det inte fullt så svårt att hitta jobb som många tror. Jag har skickat in några ansökningar nu i höst, och fått svar på i stort sett varenda en. Har varit på två intervjuer redan, och skall på en till på måndag. Visserligen betyder inte det att man får jobb, men man hör ju talas om folk som hävdat att de skickat in hundratals ansökningar och inte fått komma på en enda intervju. Dessutom har min gamla arbetsgivare ringt och bett att jag skall börja igen. För den som är beredd att veckopendla och som har rätt kompetens går det fortfarande fint att få jobb. Oj så enkelt allting är i din värld. Bara för att du får komma på intervjuer så betyder väl inte det att det är så för andra. Eller menar du att alla andra är lata , slöa och ljuger om att de sökt jobb / aldrig fått komma på intervju ? Har själv kunnat byta jobb i stort sett som jag velat men för den skull så inser jag att det finns människor som aldrig blir kallade på intervju . Så , om vi kastar ut en massa " oönskade " så blir det bättre för oss. Alla problem försvinner . Tror du verkligen på det ? Finns en hel del som t o m skapar jobb både för sig själva och andra.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
06-10-2010, 18:28
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 19:13)  Oj så enkelt allting är i din värld. Bara för att du får komma på intervjuer så betyder väl inte det att det är så för andra. Eller menar du att alla andra är lata , slöa och ljuger om att de sökt jobb / aldrig fått komma på intervju ?
Har själv kunnat byta jobb i stort sett som jag velat men för den skull så inser jag att det finns människor som aldrig blir kallade på intervju . Så , om vi kastar ut en massa " oönskade " så blir det bättre för oss. Alla problem försvinner . Tror du verkligen på det ? Finns en hel del som t o m skapar jobb både för sig själva och andra. Något måste det vara som inte stämmer när folk kan skicka in hundra ansökningar utan att bli kallade på en enda intervju. Det är arbetsförmedlingens jobb att kolla upp vad det beror på, och föreslå åtgärder. Kastar ut oönskade, vad pratar du om nu?  CITAT (andersen @ 06-10-2010, 19:20)  Ang flytta, bo på camping mm, så kan ju inte familjer ha det,man har tycker jag först att se till familjen och där kommer barnen först, sedan kommer den man bor med, sist kommer man själv och det innerbär att för dom flesta så är det inte något allternativ att på på camping. Det handlar om veckopendling, det är redan vansinnigt många som reser iväg över veckorna och kommer hem på helgen. Vanligtvis mannen i familjen, vilket lägger mer jobb på kvinnan som får skjutsa till dagis och liknande. Det är redan enormt många som har det så här, och det fungerar om man vill att det skall fungera. Men folk tror ju att man kan stanna i byn där man bott och när det inte finns några jobb där skall samhället försörja dom.
|
|
|
|
|
06-10-2010, 19:49
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 19:28)  Något måste det vara som inte stämmer när folk kan skicka in hundra ansökningar utan att bli kallade på en enda intervju. Det är arbetsförmedlingens jobb att kolla upp vad det beror på, och föreslå åtgärder. Kastar ut oönskade, vad pratar du om nu?  Det handlar om veckopendling, det är redan vansinnigt många som reser iväg över veckorna och kommer hem på helgen. Vanligtvis mannen i familjen, vilket lägger mer jobb på kvinnan som får skjutsa till dagis och liknande. Det är redan enormt många som har det så här, och det fungerar om man vill att det skall fungera. Men folk tror ju att man kan stanna i byn där man bott och när det inte finns några jobb där skall samhället försörja dom. AF kollar ingenting , iaf inte för de jag känner till . De säger bara att du kan söka själv via nätet . Kasta ut oönskade ? Ja jag läste ditt inlägg som att du inte ville ha så många invandrare här. Vet hur det är att pendla , la ner 3 tim/dag på resor för att kunna få jobba och min man 1,5 tim /dag. Men vi reste i varsin rikting , han 9 mil t o r och jag drygt 15 mil t o r . Om vi nu hade haft små barn , hur skulle vi ha gjort då ? Alla är ju inte ensamna utan det finns familjer som vår . Men tillbaks till ursprungsfrågan , hur ska vi kunna få fram fler jobb ? Hur gör man i andra länder , finns det något land som vi kan få idéer ifrån ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
06-10-2010, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 20:49)  AF kollar ingenting , iaf inte för de jag känner till . De säger bara att du kan söka själv via nätet . Kasta ut oönskade ? Ja jag läste ditt inlägg som att du inte ville ha så många invandrare här. Vet hur det är att pendla , la ner 3 tim/dag på resor för att kunna få jobba och min man 1,5 tim /dag. Men vi reste i varsin rikting , han 9 mil t o r och jag drygt 15 mil t o r . Om vi nu hade haft små barn , hur skulle vi ha gjort då ?
Alla är ju inte ensamna utan det finns familjer som vår . Men tillbaks till ursprungsfrågan , hur ska vi kunna få fram fler jobb ? Hur gör man i andra länder , finns det något land som vi kan få idéer ifrån ? Sverige är nog inte på något sätt unikt att arbetslösheten är högre här eller att vi har större problem här, slå bara på rapport och titta på tex Spanien eller Grekland så förstår man att trots allt så har vi det ganska bra här. Tja för i tiden när man hade hög arbetslöshet drog man igång jättebyggprojekt tex Hooverdammen i USA är ett sådant, sedan så anställer man en massa folk och ger dem någorlunda lön(inte hantverkarlöner men betydligt bättre än bidrag). Vi kanske skulle göra något sådant i Sverige med, arbetslösa kan tex hjälpa till inom äldrevården och bli garanterade en inkomst under den tiden de stöttar. I England har man ibland sammlat ihop en massa arbetslösa för att hjälpa till med vägbyggen, istället för en grävskopa tar man tjugo personer som gör samma jobb. De kanske inte får världens bästa lön men det räknas som anställning vilket ger en trygghet för dem.
|
|
|
|
|
06-10-2010, 20:06
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 20:58)  Sverige är nog inte på något sätt unikt att arbetslösheten är högre här eller att vi har större problem här, slå bara på rapport och titta på tex Spanien eller Grekland så förstår man att trots allt så har vi det ganska bra här. Tja för i tiden när man hade hög arbetslöshet drog man igång jättebyggprojekt tex Hooverdammen i USA är ett sådant, sedan så anställer man en massa folk och ger dem någorlunda lön(inte hantverkarlöner men betydligt bättre än bidrag). Vi kanske skulle göra något sådant i Sverige med, arbetslösa kan tex hjälpa till inom äldrevården och bli garanterade en inkomst under den tiden de stöttar. I England har man ibland sammlat ihop en massa arbetslösa för att hjälpa till med vägbyggen, istället för en grävskopa tar man tjugo personer som gör samma jobb. De kanske inte får världens bästa lön men det räknas som anställning vilket ger en trygghet för dem. Låter som de nödhjälpsarbeten som fanns på 30-talet , hade en släkting som fick vara med och bygga vägar. Tror inte på den väg som dagens regering har , t ex så har man dragit ner på vuxenutbildningen. Den som är arbetslös kan då inte komplettera och bli attraktivare på arbetsmarknaden.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
07-10-2010, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:06)  Låter som de nödhjälpsarbeten som fanns på 30-talet , hade en släkting som fick vara med och bygga vägar.
Tror inte på den väg som dagens regering har , t ex så har man dragit ner på vuxenutbildningen. Den som är arbetslös kan då inte komplettera och bli attraktivare på arbetsmarknaden. Det där är inte riktigt sant. För första gången på 10 år har antalet komvux-studerande ökat (2009), dessutom har man infört yrkesvux, som ger ett högre csn-bidrag och ges även till de som har tidigare gymnasieutbildning. Detta gör man därför att man vill locka arbetslösa att omskola sig till yrken där det råder brist på arbetskraft.
|
|
|
|
|
07-10-2010, 13:01
|
Medlem

|
CITAT (Mollis @ 07-10-2010, 10:49)  Det där är inte riktigt sant. För första gången på 10 år har antalet komvux-studerande ökat (2009), dessutom har man infört yrkesvux, som ger ett högre csn-bidrag och ges även till de som har tidigare gymnasieutbildning. Detta gör man därför att man vill locka arbetslösa att omskola sig till yrken där det råder brist på arbetskraft. Så tidningsartiklarna som talar om att man skurit ned pengarna till Komvux med 30% ljuger ? Även att man nekar ungdomar att bättre på sina betyg för att komma in på högskolan är lögn ? Var finns omskolningen i dag ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
07-10-2010, 13:54
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 14:01)  Så tidningsartiklarna som talar om att man skurit ned pengarna till Komvux med 30% ljuger ? Även att man nekar ungdomar att bättre på sina betyg för att komma in på högskolan är lögn ?
Var finns omskolningen i dag ? Om scb´s statistik ljuger så... Jag sa inget om att bättra på sina betyg för att komma in på högskolan. Yrkesvux för omskolning finns över hela landet, det finns nog hos er också, på skolverket kan man se exakt vilka kurser/utbildningar som ingår i den satsningen.
|
|
|
|
|
08-10-2010, 01:49
|
Medlem

|
CITAT (Mollis @ 07-10-2010, 14:54)  Om scb´s statistik ljuger så... Jag sa inget om att bättra på sina betyg för att komma in på högskolan. Yrkesvux för omskolning finns över hela landet, det finns nog hos er också, på skolverket kan man se exakt vilka kurser/utbildningar som ingår i den satsningen. Du skrev . om jag inte misstar mig , att man satsat mer på Komvux . De som vill läsa upp sina betyg går då på Komvux och gör det men den möjligheten har man tagit bort. Vet inte vilken info du gått efter hos SCB men jag har hittat detta som visar en tydlig nedgång för KOMVUX http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____27820.aspx
Redigerat av mamamaggan: 08-10-2010, 01:50
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
08-10-2010, 07:22
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 02:49)  Du skrev . om jag inte misstar mig , att man satsat mer på Komvux . De som vill läsa upp sina betyg går då på Komvux och gör det men den möjligheten har man tagit bort. Vet inte vilken info du gått efter hos SCB men jag har hittat detta som visar en tydlig nedgång för KOMVUX http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____27820.aspx http://www.skolverket.se/sb/d/1770/a/20806Jag säger bara att jag tycker att det du säger inte är helt sant då du skyller allt på nuvarande regering, nedgången började ju redan för 10 år sedan. 2009 ökar antalet och man sätter in yrkesvux-satsning, men det tål inte att nämnas?
|
|
|
|
|
08-10-2010, 09:32
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Mollis @ 08-10-2010, 08:22)  http://www.skolverket.se/sb/d/1770/a/20806Jag säger bara att jag tycker att det du säger inte är helt sant då du skyller allt på nuvarande regering, nedgången började ju redan för 10 år sedan. 2009 ökar antalet och man sätter in yrkesvux-satsning, men det tål inte att nämnas? Att nedgången började för 10 år sedan beror till stor del att dåvarande regeringens storsatsning Kunskapslyftet slutade då. Det måste man också ta i beräkningen när man tittar på statistiken. Själv läste jag in gymnasiet just under Kunskapslyftet, pluggade i 3 terminer in hela gymnasiet. Fick samma pengar som jag hade haft på jobbet om jag inte missminner mig, och dessutom fick jag arbeta extra, precis som jag alltid gjort när jag jobbat också. Det var tider det. EDIT: Googlade för säkerhets skull och hittade att Kunskapslyftet var under perioden 1997-2002. I viket fall var det extremt många som läste på komvux under de åren, så de ska tas bort från statistiken för att få en rättvis bild tycker jag.
Redigerat av Anma: 08-10-2010, 09:34
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Carl Regerings arbets linje 06-10-2010, 16:00 herkules kortare arbetsdagar och låt folk gå i pension tidi... 06-10-2010, 16:04 Anma kortare arbetsdagar och låt folk gå i pension tidi... 06-10-2010, 16:12 Aqvakul Detta är ingeT nollsummespel. Det handlar ju om at... 06-10-2010, 16:12 Huggorm Kortare arbetsdagar med sänkt lön skulle göra gott... 06-10-2010, 16:19 bergvallmo Kortare arbetsdagar med sänkt lön skulle göra gott... 06-10-2010, 16:42 theseraphim Ett land har nog aldrig som mål att ha 0% i arbets... 06-10-2010, 16:20 Huggorm Det finns mer jobb därute än vad Arbetsförmedlinge... 06-10-2010, 16:29 Gunilla T Noll arbetslöshet har aldrig varit vare sig mål el... 06-10-2010, 16:38 Anma Jag tror att vi är ca 6 miljoner människor som är ... 06-10-2010, 16:38 theseraphim Jag tror att vi är ca 6 miljoner människor som är ... 06-10-2010, 17:19  eugenia Jag menade inte att det finns jobb till alla som v... 07-10-2010, 21:12   theseraphim Det stämmer att socialdemokraterna satsade på olik... 07-10-2010, 22:30 Carl Borde inte alla regeringar inse detta faktum! ... 06-10-2010, 16:51 gnon49 Styrmedel ger nog bara begränsad effekt. Företagen... 06-10-2010, 16:58    Anma Något måste det vara som inte stämmer när folk kan... 06-10-2010, 18:46         Aqvakul Så tidningsartiklarna som talar om att man skurit ... 07-10-2010, 13:21     Huggorm AF kollar ingenting , iaf inte för de jag känner t... 06-10-2010, 20:06      mamamaggan Läs mitt inlägg igen, jag ville inte kasta ut någo... 06-10-2010, 20:35       Huggorm OK så du vill ha invandringsstopp . Skillnaden är ... 06-10-2010, 20:47        mamamaggan Det skrev jag väll inte? Bara för att jag inte skr... 06-10-2010, 20:57  *Stintan* Jag har gjort detta i många år nu, och det är inga... 07-10-2010, 10:09   Huggorm Tror du det funkar lika lätt för den som har famil... 07-10-2010, 10:17    *Stintan* Det är en fråga om att anpassa sig efter verklighe... 07-10-2010, 10:24     Huggorm Det förutsätter ju att man inte är ensamstående fö... 07-10-2010, 10:36    herkules Det är en fråga om att anpassa sig efter verklighe... 07-10-2010, 10:59    mamamaggan Det är en fråga om att anpassa sig efter verklighe... 07-10-2010, 13:09     Huggorm Bitter OCH avundsjuk skulle jag vilja tillägga.
V... 07-10-2010, 15:00 andersen Inför medborgarlön, sänk arbetstiden till 36timmar... 06-10-2010, 17:23 theseraphim Inför medborgarlön, sänk arbetstiden till 36timmar... 06-10-2010, 18:00  andersen Om man bara får jobba en viss tid kommer timlönern... 06-10-2010, 18:10   theseraphim Arbetet i sig, skall ju utföras, och om man då räk... 06-10-2010, 19:36 andersen Ang flytta, bo på camping mm, så kan ju inte famil... 06-10-2010, 18:20 gnon49 Vi har ju haft lika stor eller större arbetslöshet... 06-10-2010, 20:21 Solstorm Som sagts tidigare i tråden så brukar ekonomer räk... 07-10-2010, 09:13 theseraphim Jag brukar kalla mig en Socialmoderat då jag har l... 07-10-2010, 10:44 Anma Jag brukar kalla mig en Socialmoderat då jag har l... 07-10-2010, 11:01  Markus_H Mig veterligen har medborgarlön aldrig varit en ak... 07-10-2010, 11:10 Solstorm Visserligen är jag ingen försvarare av medborgarlö... 07-10-2010, 10:49 Huggorm Visserligen är jag ingen försvarare av medborgarlö... 07-10-2010, 10:52  *Stintan* Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag sälj... 07-10-2010, 10:56   Huggorm Du är ju helt sanslös! Ska man leva på havregr... 07-10-2010, 11:13    herkules /.../Nja, jag brukar jobba på vintern och ... 07-10-2010, 11:18    Anma Nja, jag brukar jobba på vintern och leva på somma... 07-10-2010, 11:18  Anma Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag sälj... 07-10-2010, 10:58  herkules Men hur många skulle välja att arbeta? Om jag sälj... 07-10-2010, 11:01 theseraphim Visserligen är jag ingen försvarare av medborgarlö... 07-10-2010, 10:55 Blomfrun Jag har i många år haft en idé om hur man ska lösa... 07-10-2010, 15:22 theseraphim Jag har i många år haft en idé om hur man ska lösa... 07-10-2010, 16:18 Blomfrun Med "kvotera" menar jag inte att alla må... 07-10-2010, 16:27 mamamaggan Grannen , som är duktig svetsare , blev arbetslös ... 07-10-2010, 23:15 anncharlotte Grannen , som är duktig svetsare , blev arbetslös ... 08-10-2010, 01:13 herkules alliansens arbetslinje går väl ändå mest ut på att... 08-10-2010, 07:37 theseraphim alliansens arbetslinje går väl ändå mest ut på att... 08-10-2010, 08:47  herkules JA det är väl så de rödgröna vill måla upp det och... 09-10-2010, 10:09 mamamaggan Här är de svar jag fått från SCB när jag frågade o... 08-10-2010, 19:37 Mollis Här är de svar jag fått från SCB när jag frågade o... 09-10-2010, 08:59 mamamaggan Mollis , om man läser vad som står i det du länkar... 09-10-2010, 19:19
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|