CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 20:01)

Jaha så du har inte skrivit att kvinnorna bär denna klädsel av fri vilja ?
Här t ex kopierat direkt ur ett av dina inlägg.
"Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. "
Så du tror inte att det kan vara så att denna klädsel , som jag återigen påpekar , är något som " uppfanns " för mycket länge sedan och att vi INTE VET om dagens kvinnor då verkligen bär den av egen vilja.
Hittade citatet här.
CITAT (Rihane @ 07-10-2010, 18:11)

.......
Klandrar dig inte för att du inte tror mig när jag beskriver det jag sett med egna ögon och dom människor jag pratat med, men undersök själv då.
Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. Om du inte har muslimer i din omgivning, snälla sök på bloggarna som finns. (Det går på någon minut bara så det kan du göra även om du inte vågar prata med muslimer). Sök på dom bloggar med hiqab/hijab-bärande kvinnor. Lite avancerat att tro att deras män sitter brevid med en piska när dom beskriver sin verklighet. Du kan säkert ställa en och annan fråga där även om du inte ser deras ögon.
Om allt talar för att det är kvinnans val, varför envist påstå att just det, är det, som är muslimska kvinnors förtryck? Förtryck med klädesplagg?
Burkan och talibanerna i Afganistan är något annat. Burkan där var ett tvång att bära av talibanledarna. "Inget" var tillåtet i det landet ett tag. Radio och musik var förbjudet. Jag såg ett program på TV där muslimska män(dessa förtryckande hemska muslimska män) och kvinnor skickade sina döttrar till underjordiska skolor(förbjudna av talibanerna) bara för att dom skulle få undervisning. Jag gör mina egna kopplingar om likheter i förtryck.
.....
Bra då kan jag förklara att jag skrev att du skulle ta reda på hur det ligger till själv, om du inte trodde på det jag skrev i mitt första inlägg.
Sluta lägga ord som jag inte har skrivit. Den heltäckande klädseln har jag mycket lite erfarenhet av och inte kunnat fråga om på ett lämpligt sätt än. Trodde det framgick av mina inlägg ifrån början.
Kan som sagt mycket lite om klädesplaggens-historia för att svara om det, som du ens kan kräva svar på mig för. Därför mitt första svar till dig om din egen klädsel, som visst det är relevant.
Varianter av både hijaben och hiqaben kan du spåra långt tillbaka i tiden i flera delar av världen. Jag tror att dessa klädesplagg ligger kvar som traditionell klädsel och har överfförts till koranens text om att klä sig anständigt. Men det är en vild gissning från min sida.
Lägger in det för någon kanske vet mer exakt.