Tack för lite uppmuntran

Jag visste inte heller att sorkisar kunde vara så otroligt enerverande. Har varit lyckligt ovetande och lidit lite passande med folk som klagat. Men så i vinter fick vi fullständig invasion på området där kolonilotterna är. NU vet jag..
OT, men ALLA tulpanlökar försvann, corogi, jordärtskockor mfl. perenner. Corogin och Jordärtskockorna kom igen för de åt knölen, roten med rötter fick vara kvar så de bildade nya knölar under sommaren. När jag skulle skörda potatisen i år fick jag en chock. Trode sorken försvunnit under sommaren i och med att snön som skyddat försvan. Nixpix. Istället för potatisen var det fina hålor kvar där de varit. Gångar jag kunde sticka in hela armen i gick genom landet.. Vi hittade kanske lika mycket som vi satte i våras. Max. Kollade skockorna förra helgen, där är välgrävt i hela landet så sorkarna har börjat förse sig igen. Där jag BOR nu har jag korkad som jag är gjort potatislandet i värsta sorkhörnan. Alltså, där blev de uppätna samt att de ruttnade i år. Här hemma har jag större valmöjlighet och tänker på sikt anlägga en ny odlingsbädd, skaffa pallkragar och göra som ni föreslår, försöka sorksäkra. Men det orkar jag nog inte redan till nästa år.
Officinalis, ingen dum ide alls!!! OM jag får tag i någon som gräver upp ett land åt mej/plöjer tills nästa säsong så kan det vara värt det. Jag ska ändå anlägga ett odlingsområde, i år la jag bara ut en bädd att odla i. Hos sorkarna...
Mer jag faktiskt tänker odla..
Jag planerar att ta sticklingar på min dragon och sprida för att säkra framtiden.
Jag planerar att säkra en plats att odla kirskål på, årets fick bara sjukdommar
Här finns ett äppleträd, jag ska plantera två till- har inte kollat vilka än.
Jag ska försöka föröka vindruvan som var otroligt god men felplacerad för att ge stor skörd.
Jag ska odla GULbeta som sniglarna inte åt och som växte trots att rödbetan i samma pallkrage inte gjorde det. De var mumsiga!!
Sådär, det finns att odla trots allt...