|
Nu är ju nästan säsongen över i köksträdgården och man sitter där med facit i handen: Jisses, varför har jag inte sått det här tidigare??!? Det var ju så enkelt och är ju så gott? Och varför i hela friden sådde jag det där igen, det tar sig ju aldrig och det som kommer upp äter jag i alla fall inte...  I avdelningen MÅSTE SÅ NÄSTA ÅR IGEN så finns palsternacka! Första året jag gjorde det och de är hur fina som helst! Och sedan bönor som t o m min man tycker är gott. Perfekt att stoppa i frysen. Självklart kommer där även att finnas persilja, sallat av olika sorter, morötter mm. Och i avdelningen INTE NÄSTA ÅR IGEN så står faktiskt rädisor på listan. Jag sår dem och de kommer snabbt upp, jag äter en och sedan står de bara där och tar upp plats. Tycker det är gott men glömmer bort dem och jag hänger inte med. Tror inte jag kommer att så majrova heller, ätbart men inte någon höjdare i min värld. I avdelningen ETT FÖRSÖK TILL står majs. Av de ca 20 korn jag stoppade ned grodde 5 och och där är det smååå kolvar på dem. Jag som hade tänkt mig ett vajande minifält...  Så med facit i hand: hur gick det för er denna säsong?
Måste så nästa år igen: Vitkål, rödkål, salladskål och squash för att det är grönsaker som vi äter och som går att lagra. Portlak för att det är en underbart god och nyttig bladgrönsak och tomat 'Oregon Spring' för att den är jättebra att frysa in. Lök har jag odlat från frö för första gången i år och det kommer jag att fortsätta med, för den förkultiverade blev lika stor som sättlökarna.
Inte nästa år igen: Blomkål och broccoli eftersom de inte blir mycket av, men tar stor plats. Kronärtskocka för att den alltid blir full med löss och vi äter bara lite. Slanggurka i växthus eftersom jag alltid får en massa spinn på den. Jag ska försöka odla gurkor intill huset i stället och kanske "bygga" in dem i bubbelplast.
Ett försök till:Malabarspenat. Den står stilla i växten hela sommaren, men det kanske är så att man ska plocka blad lite då och då för att den ska växa på. Därför provar jag med att beskära den nästa år.
Squashen har i år slagit rekord hos mig: 40-50 kg, varav minst 15 kg ligger på lagring i förrådet att ätas upp under hösten.
Nästa år ska jag prova att odla bruna bönor.
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2010, 12:46
Angående malabarspenaten min växer så det knakar med 4m rankor Hemligheten: Odla i stor svart hink, gärna inglasat el i skyddat läge. Även en supersommar brukar det vara för kallt i marken för att malabarspenat ska växa ordentligt, den växer inte snabbare genom beskärning eller plockning.
Själv ska jag odla sojabönor igen + fler roliga betsorter
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-09-2010, 13:46)  Angående malabarspenaten min växer så det knakar med 4m rankor Hemligheten: Odla i stor svart hink, gärna inglasat el i skyddat läge. Även en supersommar brukar det vara för kallt i marken för att malabarspenat ska växa ordentligt, den växer inte snabbare genom beskärning eller plockning. Jag odlar också min i hink iväxthuset, men den är ändå långsam. Den har visserligen en mindre hink (6 l), så det kan ju bero på det kanske. Sista veckan har den däremot satt fart och kastat ut lianer på 2 håll, men bladen är så mycket mindre än förra året
Odla igen: Palsternacka för den växer bra, behöver inte mycket omvårdnad och går bra att frysa förvälld och är god i många maträtter. Mangold för den är otroligt lättodlad, innehåller inte oxalsyra, år 2-årig (även om jag förmodligen rensar bort och sår nytt i vår), användbar till mycket ex mangold lasagne som blev en succe tom för kräsna barn, bladen kan användas som spenat, stjälkarna som sparris kokta med hollandaise och nya blad växer fram när du plockar. Lök och potatis trots att de blev pyttiga i år. Var det för varmt och därigenom för torrt i början av sommaren? Squash, en härligt smakande grönsak som lätt går att variera till maten och som är lättodlad. Kryddor: persilja, citronmeliss, gräslök, timjan, mynta .... härligt att bara plocka färskt då man vill ha, ex då man grillar ute. Sallader av olika slag och absolut ruccola
Inte odla igen: Rädisor, håller med tidigare inlägg. Dill, verkar inte gilla min trädgård.
Trädgårds-tänk: Perenner är perfekt att ha! Alltid vackert och lättskött. Har investerat många nu i höst och hoppas på stor rikedom från nästa vår. Fruktträd står på tur, gäller bara att välja sort nu.
CITAT (LottaK @ 19-09-2010, 17:12)  Mangold för den är otroligt lättodlad, innehåller inte oxalsyra, år 2-årig (även om jag förmodligen rensar bort och sår nytt i vår),
Inte odla igen: Rädisor, håller med tidigare inlägg. Va!? Är mangold tvåårig? Hade jag ingen aaaning om. Eller finns det olika? Trodde att alla odlade rädisor! Skönt att höra att man inte är ensam... Det är man ju i o f s sällan...
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2010, 17:23
Mangold blommar andra året ofta hinner man skörda massor av blad våren år 2 innan den går upp i blom. Olika sorter är dock olika härdiga många F1 sorter tycker jag övervintrar sämre än många av de äldre sorterna
fuchsian
19-09-2010, 17:46
Jag ska ge mig på tomater, olika sorter för att se vad som trivs här hos mig, sedan har jag tänkt på lingontuva i nåt hörn, samt jordgubbar. Amerikanska blåbären är så goda, växt bra, likaså vinrankan och minikiwin. Kanske ett mindre persiko-el. blommonträd finns i tankarna. Har inte intresse för mer köksväxter än lite lätt att stoppa i munnen. ....fuchian...
Piccante
19-09-2010, 17:47
Odla igen; mangold absolut!
tveksam; rädisa och morot blev misslyckade i år.
kanske försöka igen; spenat, blev usel i år men ska göra nytt försök.
Alexander-VG-zon3
19-09-2010, 17:54
CITAT (Markus_H @ 19-09-2010, 18:47)  Odla igen; mangold absolut!
tveksam; rädisa och morot blev misslyckade i år.
kanske försöka igen; spenat, blev usel i år men ska göra nytt försök. tillägg - odla igen - Mangold blev jätte bra, och god. mer lök och bönor. inte odla igen - prujon blev jätte dålig från frösådd. små plantor än. däremot dom köpta är lite större. nästa år köps det purjo. frösådd dill dog däremot dom köpta plantorna är/blev fina och har gett många nya frön. dill ska jag inte själv så mer däremot hoppas jag på självsådda plantor. försök igen - håller med spenat vill jag försöka igen. likså vill jag faktiskt försöka med morot igen. tror dom fick fel jord och för mycket vatten.
Nästa år upprepar jag sparrispotatis och timo, som blev jättefina och det var första året för de sorterna. Ska som vanligt också prova ett par nya potatissorter nästa år. Upprepar också extra mycket rödbetor, sådde ovanligt mycket i år och det är väldigt bra att ha. Fyra sorters tomater var härligt och fick plats "inhängnade" i kompostgallerfyrkant omsvept av täckduk - mognade mkt snabbare än tidigare år utan skydd. Broccolin fortsätter jag med, ska så mer och strunta i blomkålen för att få plats
Nästa år struntar jag kanske i isbergssallaten, för krångligt med alla åkersniglar inne i huvudenas alla kringelikrokar.
Måste tänka på att också ha höga ärter och bönor nästa år, det blev för lite med låga plantor. Funderar på att göra iordning ett extra bra land för gul lök, mina blir för små.
Ingen sallad - det samlade för mycket sniglar och då vågade inte dottern plocka. Men morötterna blev en höjdare - ska vara lite duktigare på att gallra, bara. Solrosorna kanske får komma åter, men då på någon annan plats. Nu var de för nära huset och krävde en massa vattning - det orkar vi inte med.
Ska odla igen Potatis skulle aldrig kommit på iden om jag inte vunnit sättpotatis Vi (=gubben) gjorde en ram typ pallkrage fast större av spillvirke,men det blev mer över så jag fick ett mindre också till grönsaker.potatisen var jätteroligt att odla uppskattar att vi tagit upp minst 10kg under sommaren och idag tänkte jag ta upp det som var kvar blev en hink full med jättefina potatisar men en sort var små så de får stå kvar ett tag till.Dill o persilja köpte vi plantor har växt jättebra men jag använger inte så mycket persilja sallad såddejag flera sorter var finare i början men det blir repris.Ska försöka igen bönor köpte frön de skulle blötläggas kom inte upp ett strå...kom dom öht i jorden jag grunnar på det än. Måste säja att efter denna sommar har jag kommit på att det är roligt att odla ätbart tack vare min vinst känns som jag vann mycket mer än potatisen vill inte låta religiös men tror nog ni förstår
Klint, om nu bönorna ens kom i jorden (  ), kan det ha varit för kallt i jorden? De ruttnar annars lätt om jordtempen är under 12 grader. Vann också sättpotatis och den har kommit så in i baljan! de som har blivit gröna sparar jag som sättpotatis till nästa år.
Peztis Vet inte Vet att jag frågade här om potatisen så den sätte jag efter dina råd Bönorna 1vecka senare ja alltså då blötla dem sen vete f-n va som hände men som sagt nästa år DÅ....
Odla igen: Morötter - alltid uppskattat av barnen, ser nog till att så mer nästa år. Dill och persilja - bra till mat och att frysa inför vintern. Sockerärtor - baren älskar att plocka och äta dem. Gurka - blev nästa löjligt bra utdelning i år, jättekul. Tomater - går inte att undvika. Gul lök - även om det blev lite klen skörd i år efter att rävungarna hade trampat ner all blasten på försommaren...
Inte odla igen: Ruccola - blir massor men åtgången är skral. Spritärt - orkade inte ta hand om dem.
Försök igen: Sallad - i alla fall Romansallad, Plocksalladen lockar lite väl många sniglar. Pumpa - gör ett nytt försök efter fjolårets fiasko. Vitlök - testar om vi kan få ha den ifred för katt och räv, annars får det vara. Majs - dålig utdelning, nedtrampade och uppätna i år, men jag provar nog igen.
/magnus
Odla igen
Jättepumpa, växer så det knakar. Majs, sköter sig själv Vattenmelon. enkel Djungelgurka, för barnens skull Ormgurka, speciell smak Paprikatomat, god
Odlar inte
Trädkål, snacka om kålfjärils invasion Rädisor, se förgående ha ha Kiwano, växer helt otroligt med en stor skörd MEN vad skall man med dom till, smakar inte gott enligt mig.
Provar igen Luftgurka, den han aldrig blomma ? så får väl försöka odla den ännu tidigare.
officinalis
25-09-2010, 11:40
CITAT (vips @ 22-09-2010, 10:44)  (..) Sallad - i alla fall Romansallad, Plocksalladen lockar lite väl många sniglar. (..) Testa rödbladiga sallatssorter och se ifall du lyckas bättre med sniglarna!
flingan
25-09-2010, 14:20
perenner salvia, gräslök,citronmellis,fransk körvel,anisisop,timjan,rabarber,krusbär svarta vinbär röda vinbär, äpple,pepparrot,jordärtskocka,oregano,mynta.
odlar alltid vitlök,purjo , salladslök, gul lök , rödlök,Palsternacka,rödbetor,svartrot,chilli,tomat,persilja, dill, spansk körvel, rosmarin
odla igen vintersalat,spenat, mangold,squash,gurka, en första rädisskörd,bönor (massor med bönor) bondbönor, sockerärt,
kanske odla fänkål, grönkål
inte odla igen jordgubbar, morot,haverrot,
CITAT (Klint @ 22-09-2010, 10:07)  Peztis Vet inte Vet att jag frågade här om potatisen så den sätte jag efter dina råd Bönorna 1vecka senare ja alltså då blötla dem sen vete f-n va som hände men som sagt nästa år DÅ.... Oj, har jag givit dig råd och så sket det sig?! Sorry...  CITAT (vips @ 22-09-2010, 10:44)  Vitlök - testar om vi kan få ha den ifred för katt och räv, annars får det vara. Vad har ni för katter som kliver runt vitlöken? De brukar ju sky den...
Vi har studentexamen under värsta planteringstiden, så jag måste vara lite radikal nästa år.
Bestämt
Inte odla paprikor och chili alls nästa år ( man sparar såddetiden till feb-mars då) inte rädisor inte asiatiska bladgrönsaker
Fundersam
med olika kålsorter, men absolut inte trädkål
Ska odla
Det mesta annars, men inga experimet , med luffa, exotiska växter,
ska gärna odla mycket
majs ( både mjölmajs, sockermajs och popmajs) Mangold, den är bara så vacker slanggurka ( den trivs i sandhinkar så bra, vi skördar färska än!! ( förut kunde vi få 2-3 st vid midsommar och sedan fick plantor spinn eller något annat elände.
Jag funderer även
om jag skulle äntligen orka höstså morötter och palsternacka!
Tror det är första gången jag hör någon odla mangold bara för att den är vacker...  Men jag håller med, min står i blomsterrabatten, inte i landet!
CITAT (Peztis @ 27-09-2010, 20:14)  Tror det är första gången jag hör någon odla mangold bara för att den är vacker...  Men jag håller med, min står i blomsterrabatten, inte i landet! Vi äter det också,  tom, fryser in, men har inte riktigt hittat någon höjdar-favorit-recept. Ibland lyckas vi med mangoldmat, ibland inte. Jag funderar på allvar att plantera mängder av mangold på min paradrabatt, där jag behöver lite ögonfångare på sommaren.
katah, varför inte! En del platerar ju rabarber så! det är ju som sagt ett vackert bladverk och fyller upp snabbt.
Peztis! Inte sket de sej! Potatisen som du gav råd om blev helt perfekt, de där bönorna glömmer vi nu (vilket jag antagligen gjorde redan i somras)
Jag fick tagetesfrön (röda) och petade ner dem som kantväxter och de blev jättefina sammetslena kuddar av de blommorna, så det blir det mer av. Sen blir det sallat. Jordärtsskockor. Rädisor tycker jag är en hit, jag river dem på rivjärn och har i sallader i stället för rödlök. En krydda som fått revival hos mig i år är persilja. Både gott att nypa av och slänga ner i sallader. Mynta och persilja i en tomatsallad, jättegott! Ringblommor blir det som vanligt och efter ett besök i Äppelfabrikens köksträdgård blir det även studentnejlikor. Vitlök har jag redan petat ner och rabarber står kvar som vanligt. Svartvinbärsbuskarna har utökats.
Mera tveksamt är om jordgubbar och smultron får vara kvar. Smultronen tar för mycket plats och revar sig för mkt och jordgubbarna betas (!) av rådjuren. Morötter ger jag upp så länge jag inte fått fason på jorden, min lerjord verkar inte vara gynnsam för morötter. Asiatiska blad har jag provat på och de flesta sorterna verkar vara ämnade för att använda i matlagningen, inte sallader, de är så otroligt peppriga, det skippar jag nog nästa år. Jag gör nog däremot ett nytt försök med spenat och grönkål, två floppar i år.
Bolltistel
28-09-2010, 20:54
Jag tänkte utöka min löksamling med piplök och kajplök.
Morötter är en hit med barnen så nästa år blir det blandade färger i landet för ännu mer överraskningseffekt. Jag ska prova att odla i ren sand och se om jag kan slippa de flerbenta morötterna på det sättet. Sockerärter också, till barnen.
Den rucola jag sådde förra året (2009) har nu brett ut sig något ofantligt och blommar glatt för tillfället. Jag ska plantera om en del av den och se om den överlever ingreppet, och gräva bort resten. Just nu känns det som om jag skulle kunna försörja hela Stockholms län med rucola. Jordärtskockorna håller för övrigt jämna steg med rucolan, men jag befarar att de är lite mer svårutrotade.
Sparat utsäde av vitlök (cledor och primor) får ett par land, och likaså sparrispotatisen (ursprungligen från NordGen så dessa knölar får man klema med och inte glömma bort).
Dill använder vi knappt men det är snyggt, så en liten tuva tänker jag ha. Likaså koriander. Favoritkryddor i år har varit basilika, fransk dragon och grönmynta. Förutom den självklara gräslöken då. Och salvian. Jag tänker försöka få tag på marockansk grönmynta.
Det blev Västeråsgurkeinvasion i år så lite färre gurkplantor blir det nästa år, och någon annan sort (finns en vit taggig sort på Runåbergs som verkar kul). Frön till orm-melon har jag också lyckats köpa på mig så det ska provas.
Vintersquash/pumpa är en utmaning (10 kvm växt och en enda frukt brukar det bli typ) så det kommer jag inte kunna motstå, särskilt inte eftersom jag köpt massor av olika sorters frön till prydnadspumpor. Det kommer att bli svårt att klippa gräsmattan. En F1 planta med sommarsquash för säker skörd i ett hörn när allt annat slår fel. Och så spenat och mangold på våren.
Mer tomater. Jag ska satsa på att ha (nästan) alla färger. Hoppas det blir ett lika bra tomatår som i år.
Chilin och paprikan ska jag försöka övervintra, men mår de för dåligt blir det ny sådd, *tidigt* denna gången.
Men vad roligt det är att läsa om alla era tankar i detta ämne! Jätteskoj att ni skriver!
Lyckas inte med morötter och räddisor, vet inte varför. Vattnar antaligen för lite. Broccoli och kål blev angripna så det tror jag inte att jag orkar testa igen.
Däremot vill jag absolut fortsätta med tomater som stormtrivs mot min stenmur, ärtor och squash. Phyllasis har jag har haft 2 år i krukor och de blir jätte fina buskar med mycket frukt.
Försöka igen med bönor, som inte vill ta sig från frön. Har ni något tips på någon bra sort?
Måste också fråga om inlägget "slanggurka ( den trivs i sandhinkar så bra, vi skördar färska än!! ( förut kunde vi få 2-3 st vid midsommar och sedan fick plantor spinn eller något annat elände."
Är det bara sand i hinkarna du odlar i??
officinalis
06-10-2010, 18:50
pibe02, Jag har odlat Provider och Mont 'd or i år. Den förstnämna en brytböna och den andra en vaxböna. Båda beställda från Runåbergs. De har haft bra grobarhet. Täcker du vid sådd? Fåglarna kan gärna stoppa i sig bönorna.
Jag blir rent och skärt ledsen av att bli påmind om vad man kunde ha odlat om inte alla oönskade djur och bladmögel fanns.. Det skär i mitt odlar-stympade hjärta, men så kul för er!!
Här ska nästa år odlas det som faktiskt överlever sork, sniglar, larver, flugor...
Majs, en positiv överraskning!! Sorken nådde dem inte, sniglarna ratade dem. Persilja, gurka och sallad i balkonglådor. Med 2300 m2 trädgård(plus kolonilott) är det enda stället det går att odla.. Gurka och squash i murarbaljor, stående på berget. Där kommer sniglarna inte åt så lätt. Vi fick en squash i år och några gurkor, första på flera år. Jag ska försöka rädda några corogi och jordärtskockor i höst från sorken, sorksäkra en pallrage och göra ett nytt försök nästa år. Chili, physalis och paprika övervintrar jag så de hoppas jag få odla på! Tomater, har hittat ett ställe de ej får bladmögel på innan de mognat, HURRA!! Blå mandelpotatis och blå kongo och marinepotatis. Får skaffa pallkragar och sorksäkra, men det blir sista försöket.
Ickeätligt:
Luktärtor, jag ger mig inte någon sensommar ska bli varm igen så man sitter ute och njuter av dem live, annars blir de läckra bukett (sniglarna ratar dem!!!). Leanderklocka Solrosor
Jag kommer säkert så perenner, men där är inget bestämt..
Jag låter kanske lite gnällig, men har tappat sugen när "allt" blir uppätet. Jag har försökt odla mangold för den är så vacker, men halvt/helt uppäten av sniglar är den inte så vacker längre, men jag förstår att man gör det! Solen genom mangoldblad, läckert!!
Wilmer! Ge inte upp!!!
Det här året har ju varit rätt hemskt vad gäller sniglar - i alla fall vinbergssnäckor som jag har. Någon spansk skogssnigel har jag som tur är inte!!!
Men jag inbillar mig att det har varit ett jobbigt år för er med spanska skogssnigeln...
Lina och Olav
08-10-2010, 12:18
Odla igen: Squash, potatis, morötter (orangea), palsternacka, röd- och gul lök, rödbetor, sallat sockerärtor, chili (dock ska jag begränsa mig lite 30 plantor var kanske lite för mycket...) Inte odla: Rädisor - samma anledning som tidigare talare, aubergine - hann aldrig bli mer än cm stora frukter, majs - ynkligare majskolvar än mina får man leta efter, morötter (flerfärgade) - inte goda, nya zeeländskspenat - använde inte mkt av den. Sista chansen: Tomater - vill så gärna lyckas med dom. Har odlat i två år och båda år har tomaterna ruttnat på plantan innan dom hunnit mogna
fuchsian
08-10-2010, 13:19
Ska ge mig på aklejor nästa vår, samt lägre sort av Gladiolus. Den jag har är sååå himla lång och vacker och blommar fortfarande. Tar in lökarna strax och de får nog bli på en annan plats. Någon lättskött tomatsort skulle inte heller skada, men frösår dom inte, utan köper plantor. ..fuchian...
CITAT (Peztis @ 07-10-2010, 19:21)  Wilmer! Ge inte upp!!!
Det här året har ju varit rätt hemskt vad gäller sniglar - i alla fall vinbergssnäckor som jag har. Någon spansk skogssnigel har jag som tur är inte!!!
Men jag inbillar mig att det har varit ett jobbigt år för er med spanska skogssnigeln... Tack! Nja, jag tar nog time out i allafall. Eller odlar majs på allt ett år.. Vi har i allafall kunnat odla potatis, men nu tog sorken i princip all potatis och de är redan och äter upp alla skockorna igen. De har lämnat ändbiten så de återhämtar sig, men vi får inget att äta direkt. Majsfält, det vore något det, haha. Sniglarna har inte varit värre i år än andra år, de är lika illa. Jag hinner säkert ändra mig under vintern och så står jag där och sliter i vår och gråter i höst igen
Bolltistel
08-10-2010, 14:20
Inte visste jag att sorkar kunde vara så ruskiga skadedjur. Funkar råttgift....? Pallkragar med finmaskigt hönsnät i botten och upp längs hela insidorna kanske skulle kunna skydda? Annars kan jag verkligen rekommendera att odla potatis i hink (jag har använt murarhinkar med ett par små dräneringshål borrade 10 cm upp på sidorna). Funkar hur bra som helst.
officinalis
08-10-2010, 15:04
CITAT (Wilmer @ 08-10-2010, 14:21)  Tack! Nja, jag tar nog time out i allafall. Eller odlar majs på allt ett år.. Vi har i allafall kunnat odla potatis, men nu tog sorken i princip all potatis och de är redan och äter upp alla skockorna igen. De har lämnat ändbiten så de återhämtar sig, men vi får inget att äta direkt. Majsfält, det vore något det, haha. Sniglarna har inte varit värre i år än andra år, de är lika illa. Jag hinner säkert ändra mig under vintern och så står jag där och sliter i vår och gråter i höst igen  En otroligt arbetskrävande idé: Gräv ur alla odlingsbäddar och bottna med tätt hönsnät och fyll tillbaks jorden. Det borde hålla en del sork borta.
Tack för lite uppmuntran  Jag visste inte heller att sorkisar kunde vara så otroligt enerverande. Har varit lyckligt ovetande och lidit lite passande med folk som klagat. Men så i vinter fick vi fullständig invasion på området där kolonilotterna är. NU vet jag.. OT, men ALLA tulpanlökar försvann, corogi, jordärtskockor mfl. perenner. Corogin och Jordärtskockorna kom igen för de åt knölen, roten med rötter fick vara kvar så de bildade nya knölar under sommaren. När jag skulle skörda potatisen i år fick jag en chock. Trode sorken försvunnit under sommaren i och med att snön som skyddat försvan. Nixpix. Istället för potatisen var det fina hålor kvar där de varit. Gångar jag kunde sticka in hela armen i gick genom landet.. Vi hittade kanske lika mycket som vi satte i våras. Max. Kollade skockorna förra helgen, där är välgrävt i hela landet så sorkarna har börjat förse sig igen. Där jag BOR nu har jag korkad som jag är gjort potatislandet i värsta sorkhörnan. Alltså, där blev de uppätna samt att de ruttnade i år. Här hemma har jag större valmöjlighet och tänker på sikt anlägga en ny odlingsbädd, skaffa pallkragar och göra som ni föreslår, försöka sorksäkra. Men det orkar jag nog inte redan till nästa år. Officinalis, ingen dum ide alls!!! OM jag får tag i någon som gräver upp ett land åt mej/plöjer tills nästa säsong så kan det vara värt det. Jag ska ändå anlägga ett odlingsområde, i år la jag bara ut en bädd att odla i. Hos sorkarna... Mer jag faktiskt tänker odla.. Jag planerar att ta sticklingar på min dragon och sprida för att säkra framtiden. Jag planerar att säkra en plats att odla kirskål på, årets fick bara sjukdommar Här finns ett äppleträd, jag ska plantera två till- har inte kollat vilka än. Jag ska försöka föröka vindruvan som var otroligt god men felplacerad för att ge stor skörd. Jag ska odla GULbeta som sniglarna inte åt och som växte trots att rödbetan i samma pallkrage inte gjorde det. De var mumsiga!! Sådär, det finns att odla trots allt...
Bolltistel, fällor finns ju.. Men jag hoppas på den naturliga stabiliseringen, detta kan inte vara en normal nivå av sork! Jag har odlat potatis i murarbaljor, men problemet är att de lätt ruttnar om man sätter dem för sent.. Får vara tidig alltså!
PIBE02, du har inte sniglar? Hos oss tar de morötterna precis när hjärtbladen stuckit upp och bönorna älskar de!
Om sork kan jag ju berätta att vissa år är de vidriga - har också varit med om gångarna i potatislandet och då känns det så hopplöst! Men på't igen! Hos mig har det varit lugnt på sorkfronten (peppar-peppar!!!!!!!!) men vidrigt på vinbergssnäcksfronten som kan skövla växter de med. Det ska väl alltid vara något...
Är tveksam till att hönsnät funkar. Man brukar ju säga att en liten mus behöver ett hål stort nog att peta en blyertspenna igenom. Det är LITE det! Finns det hönsnät som är så täta som 5 mm i hålen?
Det enda (?) som brukar hjälpa är att störa ut sorken och att klippa gräset (högt gräs är ju perfekt att gömma sig).
Peztis, jag hoppas de dör i vinter.. Det var invasion förra vintern, de hade gnagt i sig träd, vildrosbuskar, grävt hål i hela vägbanken osv. Vid lotten. Här hemma var det mitt eget fel, jag la potäteåkern helt fel. Nu har jag tagit in Physalis, chilisar och paprika så om de bara överlever en vinter till ska jag odla dem nästa år. Jag vill verkligen också odla pumpa igen, ska bara fundera på hur  Det är ju så gott! (se där, nu drar jag iväg igen med odlingsdrömmarna, minnet är kort).
Vildörtsträdgård
15-10-2010, 16:56
Odla slanggurka i hink! Hur gjorde du Katah? Jord/sand, vilken sort, var placerade du hinkarna, hade du spalje till varje hink....snälla berätta mer!
Ska definitivt sås/odlas igen - Black Sweet Cherry, tomat - stor skörd och så löjligt god - Golden Cherry, tomat - enormt stor skörd och god som godis - Squash - oj vad vi har skördat och så lättskött - Palsternacka - rotfrukter i ugn är gott som tillbehör till de grillade köttet - Morötter - årets godaste tillbehör: lättkokta, späda morötter med en skvätt olivolja och massa pressad vitlök - Maris Peers, potatis i hink - superfin skörd och mkt tunt skal - Kryddor i mängder - älskar mitt kryddland - Physalis - vi skördar fortfarande från krukorna på balkongen
Inte igen - Mangold - vi åt inte ett blad - Paprika - mkt jobb för liten skörd - Chili - stod mest och skräpade utan att användas - Gurka - försökt två år i rad, men de dör. Jag ger upp. - Luftlök - ok de ser roliga ut, men vad tusan är de bra för?
Ok, en chans till - Dill - jag vill ha dill! Första året fick vi bra skörd, men blommade direkt. I år blev det knappt något.
Första gången - Vitlök - har funderat på det länge, nu är det dags - Gul lök - lite nyfiken
cbe:
Jamen visst var det skoj med palsternacka! Jag är så nöjd med min skörd så det MÅSTE jag så nästa år igen!
Dill tillhör inte mina favoriter, ok gott på färskpotatis och till sill och lite till men nä... Dessutom så kan det vara svårt att få den att växa som du märkte i år. En fd arbetskamrat sådde dill för en massa år sedan och den var hur fin som helst. Det är allt bra olika. Gul lök glömde jag helt bort i år! Kanske tur med facit i hand - det blev ju så varmt och torrt och löken blir inte så bra av det. Men nästa år får det nog allt bli en radda igen.
Svärmor kom hem från Serbien för någon vecka sedan och hade med sig fröer på meloner och vita paprikor! Ska bli skoj att prova dem i vår!
fuchsian
19-10-2010, 17:57
Nu har jag nog tagit vatten över huvudet. Hadde inget att göra och har beställt en massa frön och amaryllissar. Fick en sändning förra veckan men har nu ytterligare beställt lite till, mest är det perenna, Aklejor, violer och ettåriga klängare och änglatrumpeter förstås. Nu är frågan att skaffa ett litet växt/såhus till början av året. Aklejorna sår jag nu på hösten men sen får man se hur mycket vi kommer att resa under vintern och att jag kan passa ihop mina fröer. Känner mig lycklig, bara att se på påsarna..... ...Fuchsian...
smuleborg
14-12-2010, 21:32
Det är vinter, hur kul som helst. Vedklyvning och längdskidåkning håller humöret uppe  . Och småfåglarna, bl.a. åtta domherrar (fyra par) som är som barn på tomten. Vilken härlig tråd, det kommer en vår  . Varje säsongPersilja Potatis, ett par sorter Stör- och vaxbönor Sockerärtor Ett par tre salladssorter Mangold (vi äter den också!) Tomater, några sorter Morötter Rödbetor Cirkelbetor Inte nästa säsongRädisor om jag får bestämma (sambon har en annan uppfattning) Majrova (nu får sambon ge sig) Blomkål (blir angripen) Spenat Vill odla nästa säsongChili (har varit på tapeten länge) Dill, igen, funkade här för ett par år sedan, blev inte av förra säsongen (låter endel gå i blom för syns skull) Vitlök (här kommer vi liksom aldrig till skott) Palsternacka, p.g.a. av det som står att läsa i denna tråd Våra perenna kryddor kan vi inte vara utan. En planta fransk dragon köps varje år. Vitkål skulle vilja, men - det blir som med blomkålen  .
Årets mest framgångsrika grönsaker: Slanggurka på friland "Market more 76" produktiv och sjukt god Jordärtskockor "Bianca" extremt produktiva och underhållsfria och så blommar de också Vintersallad tål frost och är god Rabarber som blekts under svart plast på våren, helt utan surhet. Bönor av alla sorter Mangold "Perpetual spinach", smala skaft, mindre blad Mynta, alla vänner älskar myntate, bästa presenten, själv använder jag den inte Grönkål går att ha i allt
Ger upp: Ruccola blir aldrig äten och äckligt stark Sparrisärt var inte så upphetsande Palmkål ospännade Tomater får bara brunröta på lotten Paprika och cili blir liksom inget av dem
Måste prova/utöka 2011: Meloner i varmbädd Nakenfröpumpa för frönas skull Dill bästa kryddan i allt Perenna grönsaker (luftlök, knölvial, syra, spenatskräppa, rotkörvel, kajplök, piplök, ärtvicker, lungrot, rankspenat m.m.)
Nu blev det väldigt få sluta med grönsaker och väldigt många att odla igen grönsaker. Måste minska ner på antalet, har gjort en karta i excel där jag försöker knåpa in alla sorter, men det får ju knappt plats trots att jag har 120m2.
Preussen
18-12-2010, 11:46
att så igen? bond och sojabönor. vitlök har jag redan i jorden. bladpersilja, morötter och palsternacka. sockerärtor.
utöka? bönor av dess olika slag, stör som lågväxande gröna bönor.
ger upp? persiljerot, nu får det vara nog.
Detta års mest framgångsrika grönsak: Enkelt, odlade bara en, några pytte pyttesmå vitlökar blev det, skitfail men ändå, ensamma, alltså mest framgångsrika..  Skämt å sido. Nästa år: Chili!! 4 olika sorter, skall snart börja. Paprika, älskar paprika, 1 sort beställd, en sort redan planterad. Körsbärstomat, en sort beställd, ska bli riktigt spännande. Gurka, älskar gurka, ska bli spännande att testa.. Vitlök, åter igen. Skall göda den och sånt som man skall detta året, satt ca 20 st! Örter, Timjan, Rosmarin, Gräslök etc etc i en stor fet pallkrage! ''Bare in mind'' som amerikanarna säger, att jag fortfarande är tonåring tom, bor i radhus, absolut inget ''odlingsland'' eller liknande what ever, och det blir min första odling!
Ingrid Zon3
21-12-2010, 22:23
Härlig tråd att läsa denna årets mörkaste dag!
Fick hallucinationer om den danska körveln, ser ut som grön spets, mjuk och len att ta på, och tuffare är det mesta i kryddlandet. Den första skattningen av den använde vi för att smaksätta färsk vitkål som vi "slakat" med hett vatten. Serverat med bratwurst och kall öl på altanen i kvällssol... ojoj det känns inte som om det var på samma planet.
Mera körvel blir det definitivt nästa år!
Edit: Sorkår i fjol, huh? Förklarar kanske varför katten levererade minst en sork om dagen i somras. Potatisen odlade vi i svarta hinkar så den gick de miste om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|