Kryddor är ju grunden till god mat. Är ofta ensam fleradagar iveckan under årstiden "sparkföre" i Böle. Då experimenterar jag vilt. Iblandfår jagta till portion nr två för att rädda anrättningen. Blir ett bra så får tvåan vila i frysen.
Men skam att sägandes är vi inte så "receptoriska" någon av oss ifamiljen. Möjligen sonhustrurna. Eva, jag och sönerna har mer stilen "Vad gör vi av det här då?".
Vi harnågrafå hållpunkter 1 Kött skall vara rött till rosa i mitten Den grå/bruna ytan skall vara så tunn som möjligt och innerdelenså jämn i kulören som vi fixar. Rättesnöre är att hela köttbiten skall ha rumstemp vid anrättningstidpunkten. Ta fram entrecoterna vid lunchen ur kylen eller på morgonen ur frysen. Sätt en ny plastpåse om förpackningen (utan att förluta) ochställ några timmar i varmt kranvatten. Köttet blir perfekt tinat men aldrig mer än tre timmarföre stekningen. Det blir garanterat mört.
Bryn kött ihet panna före färdigstekning. Använd gärna två plattor och två pannor. Elplattor svalnar långsamt. Nu kryddar du. Långstekning av stekar, sadel och fågel kan man i allmänhet krydda från början. Oftast har man ju marinerat dem.
Åter till kryddningen enl min filosofi. Använd få kryddor till köttet. Svart,vit-eller kryddpeppar. Fläsk och tamfågel kvicknar till av ingefära. Vilt lyfter av enbär. Nöt och allt rött kött av lite, lite kaffe och en gnutta messmör. (Östersund är messmörets huvudstad).
I såsen kan du sedan slå dig lös och experimentera. Det går alltid att börja om om det blir fel. Senaste trial and errorgrejen fick en läcker svampsås att skära sig. Orsak — jag blandade riktigt smör och flytande margarin av missriktad snålhet.
Lök av diverse slag, färska kryddväxter, hemtorkade eller köpta är kul att testa. Prova olika citrusfrukter och deras skal. Lite gammalmodig som jag är så föredrar jag riktig grädde och gräddfil i matlagning framför cremefraiche och youghurt. (Skengraviditeten hålls tillbaka av lagom stora portioner).
Detfinns en intressant kryddvärld i våra svenska trädgårdar. Bärbuskarna! Vissa annueler! Vissa vårlökars blommor! Träden på gården och i skogsbacken (gran, tall, en mm) (öh! undvik idegran!). Svamp som krydda är inte heller fel. Malda trattisar t ex.
|