Genom att behandla pallkragarna, håller träet längre. Jag har behandlat mina med en blandning av linolja och terpentin. De har fått stå ett tag så att terpentinet fått dunsta lite, så det inte hamnar i jorden. (Naturlig terpentin är också giftigt).Utvändigt har jag strukit dem med samma olja, blandad med blått färgpigment i pulverform. De äldsta pallkragarna har nu tre odlingssäsonger bakom sig. Med dessa har jag inte nöjt mig med linoljestrykning, de har även klättsinvändigt med plast från jordsäckar, vilket hindrat jorden och alla dess nedbrytande organismer, att angripa träet i pallkragarna.
-Behandlar man trä med något som förhindra nedbrytning, så måste man utgå från att det i någon grad är giftigt. Lösningsmedlet terpentin har förhoppningsvis redan dunstat bort när jag fyllt pellkragarna med jord.
- Naturliga färgpigment (som jag använt) är inte giftfria
- Träet i pallkragar är av enkel kvalitet
- Pallkragar är dyra. Blir det inte billigare att bygga själv. Tänker att spillvirke borde vara det optimala.
Jag gillar mina pallkragar stenhårt, men lite självkritiskt tänker jag att det nog finns bättre sätt. Tills jag kommit på bättre sätt, fortsätter jag såhär!
|