CITAT (lokatten @ 11-10-2010, 21:20)

Jag tycker också det är underbart med kompost!
Jag jobbar inom trädgård- jag hjälper till i folks trädgårdar och det är många villaägare som inte har någon trädgårdskompost. Ogräsrens mm åker de iväg till tippen med, sen köper de jord i säck istället. Jag försöker verkligen att få kunder att starta komposter och jag har lyckats med flera då jag förklarat fördelarna med kompostering och att trädgården blir ett ekologiskt kretslopp. Men många förstår inte sambanden i naturen. Själv komposterar jag allt ogräs som jag rensar bort på min kolonilott. Grenar klipper jag i mindre bitar, större grenar som inte kan komposteras bygger jag växtstöd och spaljéer av. Nedfallna löv krattar jag in i rabatterna och lägger på mina land. Måste pröva att göra en sån där limpa också.
När jag vågat, har jag tiggt häckklipp av grannar. Mina komposter är som kära "degar" som matas för att trivas. Barnen börjar tycka det är jobbigt med gräset i min cykelkorg och att jag är ute och rotar efter ruttet hö på någon åker (vilket jag givetvis bett om, och fått tillstånd till). Jorden är ett under i sig, minst lika mycket som det som växer ur den!