CITAT (Lena i Torslanda @ 12-10-2010, 20:55)

Det framkom ju också tydligt att sjukvården inte kommer att få något extra tillskott ekonomiskt för detta. Det innebär ju i praktiken att man får finansiera inom befintlig ram - alltså på bekostnad av annat.
De exempel som nämndes var övervikt, rökning och alkohol. Jag tror inte det finns någon numer som inte vet att det är skadligt med rökning, för mycket alkohol och för mycket felaktig mat. Vad får dig att tro att sjukvården kan påverka människors beteende? Några thoraxkliniker i landet har haft som krav att man ska vara rökfri viss tid innan sin hjärtoperation. Detta har kritiserats av många patienter!!! Av de som slutat röka inför operationen har 50 % börjat inom ett år efter operationen. Det säger en hel del om människors vilja till förändring. Men visst är det skönt att kunna lägga ansvaret på någon annan.
Det finns väldigt mycket man kan göra. Jag skulle kunna svara med flera A4-sidor men det viktigaste som jag ser det är att man lyfter frågan. Det finns stora kunskapsluckor både hos sjukvårdspersonal och hos allmänheten. Dessutom är det viktigt att få fram nya alternativ när det gäller motion. När jag bodde ensam hade jag kunnat ge vad som helst för att ha någon att promenera med. Mina vänner bodde dock för långt bort för att kunna följa med på promenad en vardagskväll. Jag har lite idéer kring detta och kanske kan jag påverka nu när det ligger i tiden.
Länken nedan visar lite olika vinklingar på hela frågan.
http://www.lakartidningen.se/events/registration.php?semId=9