CITAT (Christa @ 13-10-2010, 18:28)

Jag har full koll på det du nämner både i detta och tidigare inlägg. Min dator är sprängfylld med material. Enligt min mening finns det dock betydligt mer att göra.
En uppfattning som jag delar med Socialstyrelsen.
Jag känner till åtskilliga exempel där det inte funkat på vårdcentralerna och det behövs också mycket mer information till allmänheten.
Man behöver börja redan med barnen och där pågår en del. För några år sedan drog de ner på skolgympan med den idén har de som tur är övergivit.
Kostinformation i skolan är också viktigt. Det är sannolikt lättare att påverka barn och ungdomar den vägen än genom att föräldrarna tjatar.
Tycker du att det som görs är fullt tillräckligt? Är du övertygad om att alla vårdcentraler har en bra rådgivning till sina patienter?
Anser du att hälsoproblemen minskar hos svenska folket?
Naturligtvis görs det inte tillräckligt men det måste ske en avvävgning mellan behov och resurser. Det jag ville framhålla var att det faktiskt förekommer massor med förebyggande arbete därför att sjukvården även den vägen försöker minska belastningen.
Samverkan mellan olika organisationer sker också därför att samarbete kan frigöra resurser och därmed få en mera effektiv hantering av olika frågor. Har själv suttit i en ledningsgrupp för hela länet som arbetade med övergripande folkhälsofrågor.
Sedan är jag nog ganska övertygad om att information inte löser allt, det är svårt att informera bort problem. Vi har ett eget ansvar och ett hyfsad baskunskap om vad som är bra och mindre bra. Som bekant gör vi inte alltid det som är enbart hälsofrämjande.
En ögonblicksbild från vårdcentralen fick jag förra veckan. Blev tvungen att göra ett läkarbesök förra veckan. En mycket trevlig läkare ställde tre inledningsfrågor till mig;
Hur lever du? Röker du? Hur mycket alkohol dricker du?
Tror att detta är rutin numera.