CITAT (mamamaggan @ 14-10-2010, 00:00)

Det är också så att det är inte alltid ett " bra " levnadssätt garanterar att man är/blir frisk.
Generna bestämmer en hel del . Såg ett program om enäggstvillingar härom dagen . Läkarna hade ett underbart utgångsläge för att kolla vad arv, miljö mm gör för vår hälsa eftersom enäggstvillingar har en exakt likadan uppsättning gener.
Bl a fick man se ett tvillingpar , två män i 50-års åldern . Den ena rökte , åt " fel " ( vad nu det är i dessa tider ) , drack och motionerade inte. Han blev opererad för en förträngning i ett blodkärl.
Tvillingbrodern , som skötte sig examplariskt blev uppmanad att låta undersöka sig men vägrade till en början. När han väl gick med på det så hade han en exakt likadan förträngning på samma plats och opererades direkt.
Tillhör själv gruppen som bantat sedan tonåren och aldrig lyckats när jag ätit " nyttigt " , fettsnålt osv. Ihärdig motion har heller inte gett något.
Nu , när jag äter mindre med kolhydrater och mer mättat fett har jag gått ner och håller min vikt. Mitt kolesterolvärde har blivit mycket bättre , ligger nu klart under gränsvärdet.
Så hur vet vi egentligen vad som är bra ?
Man kan vara genetiskt disponibel för det ena och det andra men faktum kvarstår. Diabetes typ 2 ökar kraftigt i länder med västerländsk livsstil. Förr kallades det åldersdiabetes eftersom det framförallt var äldre som fick det. Nu är det många barn i USA som får det.
När det kosten så kan vi vara överens om en sak. Socker och andra snabba kolhydrater är inte bra för hälsan. Har för mig att svenskarna ligger i topp när det gäller godisätande. Söta drycker är bland det skadligaste man kan konsumera. Förr var det lyxskatt på sådant och varför de tog bort den kan jag inte förstå.
Jag trodde också att jag följde alla hälsoråd men blev sjuk ändå. Nu har jag skaffat mig en djupare kunskap och jobbar mig så sakteliga tillbaka till att bli frisk igen.
Har sökt ett antal gånger till primärvården men de råd jag fått där har gjort mer skada än nytta och ofta har jag inte fått något annat än läkemedel.
Hur de jobbar på vårdcentralerna är enligt Socialstyrelsen väldigt olika. Min sambo bror som hade över 200 i blodtryck frågade om han kunde göra något själv och fick svaret att nej det är ärftligt.