Jag jobbar som företagssköterska och tycker det är bra att man lägger mer och mer resurser/stimulera arbetsgivare att satsa på företagshälsovården. Jag träffar här unga personer som är i början av sitt arbetsliv och kan prata mkt baskusnkaper med dem gällande förhållandet, livsstil, träna för att hålla för sitt arbete, äta rätt, alkohol och tobaksprevension mm mm. Jag träffar dessutom människor som får hälsoundersökningar där man i tidigt skede kan förebygga ex hjärtkärlsjukdomar. Personer som inte skall belasta den traditionella sjukvården med dessa undersökningar men som jag har möjlighet att remittera till vid ev sjukdomsdebut eller symtom som talar för att det kan bli problem längre fram. Jag träffar dessutom personer för arbetsförmågeutredningar, personer som varit långtidssjukskrivna. Vi har ganska bra möjlighet att hjälpa många tillbaka till arbete helt eller delvis... Så jag tycker det är bra att satsa på främjande/förebyggande insatser. Till skillnad ifrån vårdcentraler/sjukhus som skall arbeta med de sjuka företrädesvis. Sedan är allt samarbete av godo dvs Friskvård/Friluftsfrämjande/Träningsanläggningar.
--------------------
Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.
|