Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Överutnyttjande av planetens resurser
          Gunilla T
          Inlägg 13-10-2010, 17:08
          Länk hit: #1

Gäster

År 2030 behöver vi två jordklot om vi fortsätter i samma takt att utnyttja jordens resurser, allt enligt Världsnaturfonden.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/larm-om-o...urser-1.1188164

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-10-2010, 16:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det intressantaste med rapporten är att så många människor gång på gång tror på domedagsprofeter. Redan i Bibeln talas det om alla ekologiska katastrofer som snart inträffar. "Forskare" har alltid talat om att mänskligheten snart dör ut och att jorden går under. Konstigt nog har de alltid fel. Möjligen beroende på människans uppfinningsförmåga. Alla vi som är lite äldre och hela livet varit intresserade av miljöfrågor kommer ihåg Rachel Carson och Georg Borgström. Domedagsprofeter som haft fel.

Titta istället på alla forskningsresultat som visar att vi kan fortsätta att öka vår standard, köra våra bilar och äta gott utan att det blir några större miljöproblem. Jag kan inte se att vi har några katastrofala problem i framtiden som vi inte redan har en hel del lösningar på.

Det är också intressant när människor talar om konsumtionssamhället. Oftast om andras konsumtion.
          Jag konsumerar massor av obehövliga saker.
          Jag bor i villa. Klart slöseri! Vi använder tre rum och kök till tre vuxna personer. Överklassfasoner! Jag har bil. Usch! Jag använder el. Fult! Jag har husdjur som jag inte äter. Resursslöseri! Till råga på allt så odlar jag även oätliga växter för nöjes skull. Skamligt! Jag har tom en dator. Elslöseri!

En god människa bor tillsammans med två personer i ett rum och kanske ett kök. Lägenheten ligger självklart i ett större hyreshus. Använder det kollektiva badrummet i källaren. Har utedass och komposterar avföringen. Naturligtvis bor man i en större tätort med goda kommunikationer. På fritiden träffas vi på biblioteket och läser böcker i den trampgeneratordrivna lampans sken. Arbetsplatsen ligger inom cykelavstånd. Kan inte eventuell partner få arbete i närheten så byter man partner. På den allmännna marken runt huset odlas grönsaker och foder till kaninerna. En gång i veckan samlas man för att slakta några kaniner så att vi får lite animaliskt protein, annars orkar vi inte arbeta tillräckligt.

Jag undrar hur många som egentligen vill vara en miljömässigt god människa?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Red Top
          Inlägg 14-10-2010, 18:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Jan Lindgren @ 14-10-2010, 17:57) *
          Hej!
          Det intressantaste med rapporten är att så många människor gång på gång tror på domedagsprofeter. Redan i Bibeln talas det om alla ekologiska katastrofer som snart inträffar. "Forskare" har alltid talat om att mänskligheten snart dör ut och att jorden går under. Konstigt nog har de alltid fel. Möjligen beroende på människans uppfinningsförmåga. Alla vi som är lite äldre och hela livet varit intresserade av miljöfrågor kommer ihåg Rachel Carson och Georg Borgström. Domedagsprofeter som haft fel.

Titta istället på alla forskningsresultat som visar att vi kan fortsätta att öka vår standard, köra våra bilar och äta gott utan att det blir några större miljöproblem. Jag kan inte se att vi har några katastrofala problem i framtiden som vi inte redan har en hel del lösningar på.

Det är också intressant när människor talar om konsumtionssamhället. Oftast om andras konsumtion.
          Jag konsumerar massor av obehövliga saker.
          Jag bor i villa. Klart slöseri! Vi använder tre rum och kök till tre vuxna personer. Överklassfasoner! Jag har bil. Usch! Jag använder el. Fult! Jag har husdjur som jag inte äter. Resursslöseri! Till råga på allt så odlar jag även oätliga växter för nöjes skull. Skamligt! Jag har tom en dator. Elslöseri!

En god människa bor tillsammans med två personer i ett rum och kanske ett kök. Lägenheten ligger självklart i ett större hyreshus. Använder det kollektiva badrummet i källaren. Har utedass och komposterar avföringen. Naturligtvis bor man i en större tätort med goda kommunikationer. På fritiden träffas vi på biblioteket och läser böcker i den trampgeneratordrivna lampans sken. Arbetsplatsen ligger inom cykelavstånd. Kan inte eventuell partner få arbete i närheten så byter man partner. På den allmännna marken runt huset odlas grönsaker och foder till kaninerna. En gång i veckan samlas man för att slakta några kaniner så att vi får lite animaliskt protein, annars orkar vi inte arbeta tillräckligt.

Jag undrar hur många som egentligen vill vara en miljömässigt god människa?
          MVH
          Jan Lindgren

Förstår inte hur du kan hävda att de hade fel. confused.gif Förklara gärna vad du menar.

Tack vare Rachel Carson är DDT förbjudet i stort sett i hela världen. Georg Borgström var om jag inte minns fel, den förste svensken att bl a hävda att vi borde införa returglassystem.

Båda dessa var bland de första miljödebattörerna. Jag kan inte se att de hade fel. Debatten har ju fortsatt och är väl ännu mer levande i dag.

Eller är det din mening att vi ska börja använda DDT igen och börja slänga alla flaskor och burkar på tippen? Eftersom det säkert finns någon smart individ, som så småningom kommer på en lösning?

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gunilla T   Överutnyttjande av planetens resurser   13-10-2010, 17:08
          gnon49   Ja vi förfasar oss. Samtidigt slår säkert julhande...   13-10-2010, 17:34
          fuchsian   Ja, tänk bara tanken.... alla dessa prylar hamnar ...   13-10-2010, 17:47
          theseraphim   Ja, tänk bara tanken.... alla dessa prylar hamnar ...   13-10-2010, 17:58
          Christa   År 2030 behöver vi två jordklot om vi fortsätter i...   13-10-2010, 18:00
          fuchsian   Det är för jävligt.... även att man bidrar till de...   13-10-2010, 18:46
          Gunilla T   Är det någon som kan förklara detta? Vi måste öka...   13-10-2010, 21:19
          Markus_H   Är det någon som kan förklara detta? Vi måste öka...   13-10-2010, 22:02
          clivia   Ekonomi är en flummig och omtvistad "vetenska...   14-10-2010, 11:06
          fuchsian   Det är nog inte löst på ett kick, om det ens kan l...   13-10-2010, 21:32
          mamamaggan   Ja va sjutton ska vi göra ? Det är skrämmande det ...   13-10-2010, 22:09
          fuchsian   Så sant är det, och just detta skrämmer så. Kansk...   13-10-2010, 22:22
          Orkidétjuven   Här är en ganska intressant artikel från veckan so...   14-10-2010, 05:35
          Gunilla T   Här är en ganska intressant artikel från veckan so...   14-10-2010, 11:27
          Christa   Nu när så många både i Sverige och i andra länder ...   14-10-2010, 06:27
          theseraphim   Nu när så många både i Sverige och i andra länder ...   14-10-2010, 08:52
          Gunilla T   Det är svårt i praktiken att förhindra sådant då d...   14-10-2010, 10:09
          skånepåg   Det är inte klokt, se bara hur det var för hundra ...   14-10-2010, 09:18
          Gossen Ruda   Fast det är ett problem att avgöra hur mycket av r...   14-10-2010, 09:35
          Gunilla T   Världsnaturfondens lista över länder som lämnar st...   14-10-2010, 14:50
          Gunilla T   Inte bra att bli så upprörd , ta det lite lungt oc...   14-10-2010, 17:10
          Jan Lindgren   Inte bra att bli så upprörd , ta det lite lungt oc...   14-10-2010, 17:48
          officinalis   Att människan skulle helt dö ut ser jag inte som r...   14-10-2010, 17:59
          Jan Lindgren   Hej! Rachel Carsons insats var att berätta små...   15-10-2010, 09:39
          Red Top   Hej! Rachel Carsons insats var att berätta små...   15-10-2010, 10:57
          Carl   Det bästa för jorden skulle vara att en kraftig pa...   15-10-2010, 14:53
          Jan Lindgren   Hej Red Top! Mina påståenden hämtar jag från e...   15-10-2010, 16:03
          malcolm   ... och inte är det Dobidoo på TV ikväll heller......   15-10-2010, 16:34

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 20:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon