CITAT (Jan Lindgren @ 03-10-2010, 19:20)

Kväve försvinner ur marken på grund av bakteriers aktivitet. Utan dessa bakterier så hade kväveföreningarna ökat konstant i jorden vilket hade varit förödande. Kväve avgår också i stor mängd som kväveoxider vilket är skadligt. Växthusgas. Täckning av gödsel minskar kväveförlusterna. Det är speciellt viktigt när det gäller flytgödsel. Alltså lägg inte naturgödsel ovanpå marken.
MVH
Jan Lindgren
Hej igen, jag har inte tittat här på ett tag, men är mkt tacksam över era svar. Nu undrar jag ändå (min grundfråga eg.) över tex Jans svar här ovan. Om jag nu täcker kodyngan jag samlat in och lagt på landen - täcker med tång och löv ex.vis - så säger alltså ditt och andras svar att kvävet inte i lika hög grad omvandlas till växthusgas eftersom det inte har lika stor kontakt med luften? Men löv och tång ger ju ganska "luftiga" täckningar, det blir ju inte precis lufttätt, om man säger så. Min tanke är att kvävet ändå kan ombildas och läcka ut om man inte innesluter alltsammans i en tät behållare? Eller var är det jag trampar snett i tankarna? Vill gärna begripa detta utifrån ett praktiskt odlarperspektiv...
tack på förhand, Eklo
Redigerat av EKLO: 15-10-2010, 10:19