Hej! Officinalis har helt rätt. Man måste utnyttja de lokala resurserna. Alla bönder jag känner utnyttjar sin naturgödsel optimalt. Många bönder utnyttjar certifierat avloppsslam.
Det är mycket viktigt att tillföra så mycket kol som möjligt till odlingsjorden. Praktiskt taget all naturgödsel utnyttjas så det finns inte mer att tillgå för "ekologisk" odling. För att vi ska få tillräckligt med mat måste vi använda mineralgödsel. Den användningen ger mer organiskt material som vi kan använda för att höja humushalten i jorden och mata maskarna.
Att se tilll att marken alltid är täckt med växter är en teknik som i stor utsträckning används av konventionella odlare. Det är också en teknik som används för att minska mängden nematoder. Idag är det sällan man ser "svartträda". Kan dock förekomma hos enstaka "ekologiska" odlare för att få bort svåra ogräs.
Alla odlare använder "nyttodjur" för att få bort växtparasiter där så är möjligt.
Att variera växtföljden är i allmänhet helt nödvändigt för att få stora skördar. Det gör alla odlare oberoende om de är konventionella eller "ekologiska" odlare.
Mekanisk ogräsrensning är bra ibland och helt olämplig ibland. Herbecider är ofta det bästa alternativet ur miljösynpunkt.
Ett nytt miljöproblem har dykt upp som oroar mig och även en del bönder. Vi har börjat framställa biogas av organiskt material som naturgödsel och skörderester. Processen utnyttjar kolet som blir gas och på så sätt försvinner från jordbruket. Restprodukten innehåller alla näringsämnen som växten behöver och återförs som gödsel. Så långt låter allt bra men frågan är vad som händer på sikt. För att jorden ska behålla vatten och näring så är en bra humushalt viktig. Vad kommer att hända när allt mindre organiskt material återförs till jorden. Minskade skördar och ökat läckage? Ingen vet, men jag anser att det är viktigt att vi är försiktiga med utbyggnaden av biogasproduktionen.
Det finns inget som är helt svart eller vitt inom odling. Vi måste acceptera olika odlinsformer. Alla kan bidra på något sätt. Däremot finns det ingen anledning till att kraftigt subventionera någon speciell teknik. Självklart spelar det ingen roll för hungern i världen om en hobbyodlare får en låg skörd. Vi odlar mest för att det är kul. Det jag reagerar på är propagandan att alla världens odlare ska odla enligt kravreglerna. Jag begriper inte att någon kan vilja minska skördarna när så många människor svälter. För mig är det omoraliskt och omänskligt. MVH Jan Lindgren
|