CITAT (Jan Lindgren @ 15-10-2010, 10:39)

Hej!
Rachel Carsons insats var att berätta små historier utan vetenskapligt värde. Jag trodde i min ungdomliga okunskap på henne. Idag har jag insett att hennes insats var utan större värde. Användningen av DDT och en del andra växtskyddsmedel hade minskats i alla fall. Hennes påstående om snabb död av massor av organismer var totalt felaktig. Vi använder fortfarande massor av DDT vilket räddar många människors liv.
Enligt Georg Borgström så skulle mänskligheten i stort sett svält ihjäl nu. Bevisligen hade han inte förstått särskilt mycket av utvecklingen inom jordbruket. Returglassystemet är ett intressant miljöproblem. I vissa fall sparar det energi, i andra fall är det bara dumt. Glas läggs idag på tippen. Helt ofarligt. Är det betalda förpackningar läggs det av någon anledning i en särskild hög. Sorteringen är snarast en religiös handling som inte har något med verkligheten att göra. Den nuvarande glassorteringen kostar oss massor av pengar utan att det medför några miljövinster. Detsamma gäller metallförpackningar.
Mitt förslag är att lägga allt glas i samma container oberoende om det är fönsterglas, burkar och flaskor inköpta utomlands eller svenska förpackningar. Sälj glaset om det går, använd glaskrosset till fyllnadsmaterial om det är lämpligt eller lägg det på tippen. Transportera inte värdelöst glaskross några längre sträckor. Det medför bara ökade koldioxidutsläpp.
MVH
Jan Lindgren
Rachel Carson var ju faktiskt marinbiolog. Det du kallar för "små historier utan värde", var hennes sätt att på ett lättförståeligt sätt, förklara för det amerikanska folket, vad som hände med miljön, när man vräkte ut kemiska medel utan att ta hänsyn till ekosystemet.
Hennes artiklar och böcker öppnade ögonen på folk, inklusive politiker, och väckte den kemiska industins vrede. Hennes insatser ledde bl a till bildandet av
Environmental Protection Agency, EPA, en myndighet underställd kongressen, vars uppgift är att verka för bättre hälsa hos befolkningen och minskad miljöförstöring.
Det enda av hennes påståenden, som inte kunnat bevisas, var väl att DDT kan ge upphov till cancer hos människor. Detta hade säkert också kunnat påvisas, om forskningen på det området inte hade bromsats av kemiindustrin.
Det är bra att du är engegerad i miljöfrågan, men ibland undrar jag var du hämtar dina tvärsäkra påståenden ifrån.