|
Jag har en bekant där Oranie, Gravenstein och Åkerö växer delvis i skugga från ett stort hus. Träden står inte alls ljust och öppet. De ger massor av goda äpplen. Fast i år gav Gravensteinern inte så mycket, men jag har för mig att den gärna går in i vartannatårsbördighet. Träden är inte så storvuxna. Åkeröträdet gav över 80 kg äpplen.
Det är väl främst sommaräpplen som mognar på trädet? Inte sällan tycker jag att äpple blir som bäst om det lagras plockade ett tag innan förtäring.
Äpplen som växer lite svårt blir också bra till cider.
I Normandie, t ex, måste cideräppelträden växa i mager jord för att de ska utveckla arom, klimatet är annars för milt.
/Bruno
Plantera dina träd på din lilla tomt! Ifall utrymmet är litet så kolla efter träd på svagväxande grundstam. Det blir inget att klättra i eller hänga hängmatta i, men det kanske ändå inte är möjligt på din lilla tomt? Äpple kan växa fullständigt nöjaktigt även om de har sol bara en del av dagen. Det har jag sett med egna ögon, och även sådana träd som gett massor av härliga äpplen. Om de inte är ätmogna när du plockar dem, så låt dem ligga ett tag tills de är bra att äta.
Det är bra att plocka vartefter hursomhelst, så man slipper en massa fallfrukt. Jag förvarar i klappboxar, fungerar väldigt bra.
Kör hårt! Ju fler äppelträd, desto bättre!
/Bruno
|