CITAT (Markus_H @ 15-10-2010, 12:04)

Jan; forskarna är inte eniga och det finns de som förespråkar mer ekologisk odling i U-länder i tropikerna för där är utlakning av näringsämnen ett större problem. Sen är inte "ekologisk" det samma som KRAV. KRAV finns i Sverige och är en organisation. I mångt och mycket är deras regler bra men på vissa områden behöver de säkert arbetas om.
Hej!
Lyckligtvis är sällan alla forskare eniga. Jag tror att urlakning kan bli ett större problem med naturgödsel. Du kan inte styra mineraliseringen så att det inte blir lättlöslig näring vid fel tillfälle, samtidigt måste man utnyttja det naturgödsel som finns. Att elda kogödsel kan inte vara ett bra alternativ.
Jag tror dock att det är bättre med en kunnig "ekologisk" odlare än en okunnig konventionell. Att ge en okunnig odlare tillgång till mineralgödsel och växtskyddsmedel kan orsaka kraftiga miljöskador. Så oberoende av inställning så måste Afrikas bönder få en bättre utbildning. Biståndet till U-länder har haft på tok för liten inriktning mot jordbruk.
En liten ovetenskaplig anekdot. Jag var en gång tvungen att lyssna på en missionär som var aktiv i Afrika. På missionsstationen odlade man en massa grödor och var noga med att återföra skörderester och ogräs till jorden. Så småningom blev det en mullrik jord som gav bra skördar. Lokalbefolkningen brände marken varje år. Så hade man förmodligen gjort i århundraden. Pedagogiska västerlänningar skulle nu visa lokalbefolkningen att man inte skulle bränna av marken så man ordnade visningar av det fina odlingsresultatet. Svaret de fick var att eftersom jorden på missionsstationen var så bra så blev skörden bra. Lokalbefolkningens sämre skördar hade inget att göra med att man brände marken.
Slutsatsen är att bättre utbildning behövs så att man i första hand utnyttjar lokala resurser maximalt.
MVH
Jan Lindgren