Så kom du frosten i natt för första gången denna säsongen, -3° C. Det blev bråttom idag att ta in och rädda det som står ute, bl.a. 5 amaryllisar. Nu är dom planterade i kruka, inburna i uterummet, där dom står och ser lite hängiga ut. Under hyllan på en tevagn i "mörkaste" hörnet. Det blir jättevarmt där på dagarna då solen lyser, men ingen frost om inte tempen sjunker ner mot -10 grader eller under. Det är så kul att läsa era inlägg, om hur man bör sköta sina favoriter, för det är en oerhört tjusig blomma.Det är första gången, som jag tagit reda på dom efter jul. Orsaken till det var en lök, som jag köpte på Odla - Carmen. En mörkt, djupröd, silkeslen blomma, som alla kommenterade med "Åhhh!". Dom har stått nergrävda i halvskugga/skugga under en Frilandshibiskus, men inte fått någon näring, mer än vad jorden tillfört. Nu får vi se eftervart, vad som sker där ute...enligt flaxss bilaga, så skall det vara en av de mest lättskötta blommorna, men kanske lite egensinniga, om dom inte får vad som förväntas...Jag kryssar mina fingar!
|