CITAT (flaxss @ 18-10-2010, 16:07)

kvittar vilken årstid det är så vill jag ändå bo i Italien.
men vi bor ju nästan i samma del av sverige. jag tycker det är hyfsat bra och bo här när det gäller klimat/väder. det som skiljer med här och trädgården i nord/östra skåne är det lägsta. vintern i trädgården är ca 3-6grader varmare. men annars är våren-hösten ganska likartade. så för växternas skull kvittar det egentligen, här har jag allt i krukor nästan så det gör inget att vintern är lite värre. sedan gillar jag att bo i inlandet ändå, fast mörkaste småland lockar ju inte.
men norr om Borås/Göteborg skulle jag nog inte vilja flytta. ska jag flytta för växternas skull skulle det nog bli södra skåne såfall eller väst eller östkusten eller där sommaren är väldigt varm.
Men du får rycka upp dig med att Borås stoltar med VG's värmerekord, officiellt värmerekord på 36grader.
Jo visst, men överlag är väl sommaren blötare och mer mulen här än t.ex. nere i Skåne eller Halland... Det är inte sällan man ser hur molnen hopar sig på horisonten när man kör hem från kusten speciellt under sensommar/höst.
Dessutom brukar datumet för sista vårfrosten skilja sig 2-3 veckor och datumet för första höstfrosten lika mycket. Så visst även om det inte skiljer mycket i grader, är det behagligare med 17 graders sol än 19 graders regn. Både växter och människor mår märkbart bättre.
Och vill man inte hålla på att bära in och ut är det ju faktist en hel del växter (fikon, hibiskus, kvitten, trägårdsfuchsia, flertal rosor för att nämna några få) mån får välja bort här jämfört med i Skåne/Halland bara för att det är så jäkla blött!
Jag uppskattar din uppmuntran men den här bitterheten är redan ingrodd...