Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vindruva 'Vitis Silga Blå', Recept på vinbryggning av egna druvor??!!
          Britt Pt
          Inlägg 16-10-2010, 17:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 5 354

000.gif Äntligen har jag efter 8 år fått en riklig skörd av blå druvor, ca 8 kg, som jag fryst in o tänkt försöka göra
          vin - men det är svårt att hitta bra recept. Tacksam om ngn har provat göra o kan vidarebefordra tips! thanks.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Janne56
          Inlägg 18-10-2010, 17:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 312

Hej,
          Jag har experimenterat i drygt 10 år med att göra vin på egna druvor. Så gott som alla druvor som vi kan odla här i Sverige är egentligen inte särskilt lämpliga att göra vin på. Den druva som jag har jobbat med är Nordica - en blå druva. Efter allt experimenterande har jag dock fått fram viner, som vi (och även andra) tycker är bra. Nordica-druvan har en väldigt speciell smak och det gäller att dämpa den smaken mycket för att uppnå en "normal vinsmak". Jag blandar Nordica-vinet med körsbärsvin och rödbetsvin. På så sätt neutraliseras Nordica-smaken och man får ett bra rödvin. Jag har även gjort ett vitt vin på Nordica-druvorna och det blev alldeles utmärkt.
          Du har vinsorten Zilga och den har också speciell smak och man kan kanske göra på samma sätt som med Nordica-vinet. Jag har inte provat denna druva så jag vet inte men det kan vara värt ett försök. Om du vill kan jag ge en beskrivning på hur jag gör. Det blir dock en väldigt lång beskrivning.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 20:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon