Usch va tråkigt... jag hoppades så på att du skulle ha bara lite stam på den. Jo jag vet att vissa växter kan man föröka med bara ett blad, ex. saint paulia men varför det är så vet inte jag...det jag däremot vet är att det funkar INTE med Hoyor, utan där är det tyvärr då att det måste finnas en bit av stammen kvar, tror att detta är pga att de nya anlagen sitter på stammen vid bladfästena. Precis som pelargoner..
Ja jag kan bara hålla med om att 60 kr är mycket pengar för ett blad som inte kommer att bli annat... jag själv betalade 100 kr för min stickling men den växer, om än långstamt... nya blad är där med.
Tyvärr är det nog så att plantskolan inte heller vet om att det är så, de blir nog lika lurade som du..... att sälja bara ett blad är väldigt populärt i bland annat i USA vid Alla Hjärtans dag... är därför den har fått smeknamnet "ValentinesHoya" ett lätt sätt att tjäna pengar på en "söt" blomma. Detta är juh nått som tyvärr spridigt sig hir till Sverige och jag tror att plantskolor och dyl köper in sånt här från utländska grossister som bara vill tjäna pengar. Det som är trist om det är så som jag misstänker är juh att de som borde veta, alltså plantskolor och liknande, verkar inte ha en susning... utan det är vi "vanliga" människor som får lära dem... *suck*
Jag hoppas att du har bättre lycka nästa gång (om det blir nån nästa gång) för Hoyor är en underbar växt med underbara blommor.
Mvh M.
|