Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Självklart för mig, att man skottar spår om det behövs
          netaave
          Inlägg 20-10-2010, 14:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem sedan:
          12-04-2004
          Medlem nr: 3 244



          Lite löjligt att inte detta beaktats tidigare då tongue.gif

          http://www.unt.se/uppsala/snoskottare-ska-...ng-1081461.aspx


          --------------------


           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-10-2010, 16:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ett lokdraget tåg klarar kanske ett snödjup på uppåt metern om det inte är packad snö, motorvagnar ett par dm och uppåt halvmetern. Skånska snödrivor undantagna. Dvs ute på linjen men där är det inga större problem. Fast uppvirvlande snö packas under tågen och i boggierna, det blir som is. Bromsrörelsen sätts ur spel och spiralfjädrar blir stumma. Skivbromsar är ett annat bekymmer. När tåget skall stanna värms skivorna upp. När tåget sen kör vidare virvlar snö upp som sen fryser på skivorna när dessa svalnat. Isbark på bromsskivorna sätter dessa ur spel.

          Sen vi växlarna. Snö virvlar upp efter tågen och hamnar mellan stödrälsen och växeltungan. Isklumpar ramlar ner och lägger sig på samma ställe. Det finns växelvärme men man kan inte kräma på hur mycket som helst. Är det snöstorm blåser det in så mycket snö att värmen inte hänger med och hela växeln isar igen. Försöker man då lägga om växeln går den inte i kontroll, det krävs bara nån mm is emellan. Ofta kan man inte lägga tillbaka den för då ligger det is och snö på andra sidan. Till slut kanske den tinar men det kan ta några timmar och under den tiden är det stopp. Den går dock inte sönder, för det mesta.

          Sen får man också tänka på att när det senast var ordentlig vinter fanns det inte X2000 som kör i 200. Knappast ens vanliga tåg i 160, maxhastighetyen var 140. Det är stor skillnad på hur mycket snö som virvlar upp i olika hastigheter. Det går enormt mycket fler tåg nu och dessutom var personaltätheten större. Visst, man kan anställa några tusen gubbar med kvast och hacka och postera ut dessa vid växlarna. Inget trevligt jobb och räkna med att par stryker med pga olyckor. Vem skall betala? Sen var inte folk så stressade på den tiden och företagen var beredda på lite stopp, nu är det Just in time som gäller. Även om det är snöstorm.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 17:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon