CITAT (Vippan @ 21-10-2010, 10:26)

Man får inte kritisera invandring och kriminalitet hur som helst, någon kan ju få moralpanik.
Där håller jag med dig, inte hur som helst utan önskvärt är ju att diskussionerna baseras på mera fakta än fördomsfulla påståenden. Det är alltid enklast och mest riskfritt att ständigt upprepa det som många säger - "invandring får inte kritiseras" är ett sådant påstående. Visst får invandring både kritiseras och diskuteras, det har det alltid gjorts. Det media och det politiska etablissemanget försökt göra är att rensa bort det mest fördomsfulla i diskussionerna vilket snabbt resulterat i slutsatsen "invandring för ej diskuteras.
Själv är jag varken för eller emot invandring utan försöker ha en pragmatisk inställning till det hela. Invandringen kommer aldrig att minska - snarare tvärtom eftersom vi kommer att få ta emot miljöflyktingar som inte längre kan överleva i sina länder. Sverige är ett förhållandevis tomt land fortfarande.
Som jag ser det är den absolut viktigaste frågan då om hur vi kan leva i samexistens med varandra framöver. Skall vi trappa upp motsättningarna och konflikterna eller acceptera det som inte kan förändras och fundera över vad vi själva kan göra. Det minsta som alla kan göra är att avstå från att sprida fördomar.
Invandrare är de som verkligen lider av utanförskap. Om man känner sig som en främling och icke accepterad i sitt nya land , ja, då känns det inte heller lika angeläget att t ex. underordna sig landets lagstiftning.
Vi mår alla bäst i ett samhälle som visar tolerans mot det som är annorlunda och där vi kan leva i harmoni med varandra, det gäller både invandrare och svenskar. Att polariseringen fortsätter att trappas upp kommer att drabba alla i samhället.