|
Solstorm
20-10-2010, 07:19
Knäpparschle i Malmö som skjuter massa folk. Många har ju blivit skjutna när de väntar på bussen. Procentuellt sett så är ju risken väldigt liten att man ska bli skjuten om man åker buss i Malmö, men jag hade varit dörädd om jag skulle stå vid en busshållsplats och vänta där. Hur tänker ni? Skottsäker väst eller? Vad säger malmöiterna på forumet tro?
Aqvakul
20-10-2010, 08:03
Åkte buss ifrån Malmö i söndags kväll - reflekterade inte alls över någon hotbild...
Anki på Öland
20-10-2010, 08:42
Tänkte detsamma när jag hörde nyheterna i morse! Undrade lite hur s.k. "vanliga" svensson vågade bo i Malmö.....
Gossen Ruda
20-10-2010, 09:18
Enligt tidningsuppgifter idag så var det nog ett internt bråk som utlöste skotten. Undviker man den kriminella världen går man säkrare, även i Malmö.
Tickamobster
20-10-2010, 09:28
Jag är malmöbo och ser inte som helst någon hotbild mot mig eller någon jag känner. Alla de män som blivit skjutna den senaste tiden har med undre världen att göra och alla har på något vis en länk till den kriminella. Även om polisen inte säger något om det. Sen bor inte jag i något av de områden som det hänt, kanske känner andra som bor i de områdena annorlunda.
Solstorm
20-10-2010, 09:34
Jag trodde att det sköts lite slumpvis hej och hå men då är det alltså kriminella uppgörelser. Det har jag inte förstått utifrån nyheterna men jag har inte lusläst allt heller. En form av självsanering då kanske, fast risken är ju stor att det trappas upp.
Huggorm
20-10-2010, 09:40
Jo, antagligen är offren sällan helt oskyldiga. Icke desto mindre är det oroande med en stor och växande undre värld med galningar som har mängder med vapen och inte tvekar att använda dom. Polisen borde vara stenhårda när det gäller gängkrigen i våra största städer, annars har vi snart vår egen camorra.
Solstorm
20-10-2010, 09:49
Nu har jag läst runt lite. Polisen säger att offren inte har etnisk svensk bakgrund och att de inte tidigare är kända av polisen. Det kan ju vara rimligt att tro att de är kriminella när de blir beskjutna men nog är det konstigt om ingen utav dem i så fall har varit känd hos polisen sedan tidigare.
Nazister som skjuter?
Huggorm
20-10-2010, 09:57
CITAT (Solstorm @ 20-10-2010, 10:49)  Nu har jag läst runt lite. Polisen säger att offren inte har etnisk svensk bakgrund och att de inte tidigare är kända av polisen. Det kan ju vara rimligt att tro att de är kriminella när de blir beskjutna men nog är det konstigt om ingen utav dem i så fall har varit känd hos polisen sedan tidigare.
Nazister som skjuter? Knappast några nazister. Rivaliserande invandrargrupper skulle jag tro. Kristna assyrier mot muslimska araber kanske, eller så är någon sida från fd. Jugoslavien? Edit: irakier mot irakier var det visst.
Gossen Ruda
20-10-2010, 10:01
Det finns många kriminella som ännu inte är kända av polisen, det är inte någon form av öppet medlemskap.
Solstorm
20-10-2010, 10:02
Det låter ju ganska troligt det också men nog är det konstigt att ingen är känd av polisen sedan tidigare.
Tickamobster
20-10-2010, 10:07
Visst kan det låta konstigt, men det rör sig otroligt mycket folk här i malmö. Och gängen växer stort bland invånarna med invandrarbakgrund. Jag tror det är större än vi nånsin kan ana. Det tycker jag är mer skrämmande!! Att inte veta hur många tokar det finns där ute...
Solstorm
20-10-2010, 10:12
Jag har släkt nere i Skåne och har förstått att verkligheten är en helt annan där på vissa platser. Lätt att sitta här på avstånd och tro att det inte är så farligt men det måste vara annorlunda att bo mitt i det.
Dom kriminella gängen tar över mer och mer,har vi inte redan förlorat kontrollen när domare och åklagare hotas till tystnad.
Anki på Öland
20-10-2010, 10:32
CITAT (Tickamobster @ 20-10-2010, 10:28)  Jag är malmöbo och ser inte som helst någon hotbild mot mig eller någon jag känner. Alla de män som blivit skjutna den senaste tiden har med undre världen att göra och alla har på något vis en länk till den kriminella. Även om polisen inte säger något om det. Sen bor inte jag i något av de områden som det hänt, kanske känner andra som bor i de områdena annorlunda. Utan att känna någon hotbild finns ju möjligehten att helt oskyldigt vara på fel plats vid fel tillfälle och den möjligheten måste ju vara mångdubbelt större i Malmö än i någon annan stad. Att gå ut och käka på restaurant en kväll och sen gå hem skulle i alla fall jag känna en viss oro över....
Eva i Skåne
20-10-2010, 14:10
Jag tror inte detta handlar om gänguppgörelser! Tvivlar på att polisen skulle ljuga om att dom skjutna inte är kända sedan tidigare. Det tycker jag brukar framgå i alla andra fall. Det finns gängbråk som inte alls behöver vara mellan invandrargäng, men det finns också invandrarfamiljer där hela stora släkter är på kant med varandra och det blir strider mellan.
Malmö har många invånare med icke-svensk bakgrund och dom allra flesta är inte kriminella på något sätt utan vill inget hellre än att leva ett lugnt "svensson"-liv. Jag tycker mer det verkar som det är dessa "vanliga" människor som är utsatta nu, men visst känner jag en viss oro för att vistas i Malmö och för att mina barn gör det även om vi ser ut som helyllesvenskar.
Galningar finns det många ute i samhället och vanliga oskyldiga människor oavsett etnisk bakgrund kan drabbas.
Sen håller jag med om att det är hemskt att domare, åklagare m fl hotas i sin yrkesutövning, men jag tror inte det sker enbart av invandrare.
malcolm
20-10-2010, 19:07
Visst finns det galningar som skjuter på folk utan urskillning och detta är lasermannen ett bevis på, där jag bor (Hudidinge, strax söder om Sthlm) fanns det någon (några) som "roade" sig mad ett skjuta på pendeltågsfönster men så vitt jag vet dödades ingen. Otäckt är det i vilket fall och man kan undra vad det är som rör sig i dessa männiekors hjärnor.
Aqvakul
20-10-2010, 19:14
Polisen antyder nu att det kan finnas rastistisk motiv bakom dåden. Har vi fått en malmöitisk laserman?
Huggorm
20-10-2010, 19:16
Åtminstone en gärningsman har ju blivit tagen, och han var själv irakier. Jag tror ändå att det flesta incidenter är uppgörelser i den undre världen, men man vet ju aldrig
Aqvakul
20-10-2010, 19:18
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 20:16)  Åtminstone en gärningsman har ju blivit tagen, och han var själv irakier. Jag tror ändå att det flesta incidenter är uppgörelser i den undre världen, men man vet ju aldrig Jo, det känns ju bättre att de ger sig på varandra än att en galning går lös...
Huggorm
20-10-2010, 19:26
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2010, 20:18)  Jo, det känns ju bättre att de ger sig på varandra än att en galning går lös... Oavsett vilket känns det ganska oroväckande med skjutande på Malmös gator. Smågangsters är aldrig trevligt, men när dom har tillgång till automatvapen och dessutom oblygt använder dom blir det hundrafalt värre
Aqvakul
20-10-2010, 19:27
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 20:26)  Oavsett vilket känns det ganska oroväckande med skjutande på Malmös gator. Smågangsters är aldrig trevligt, men när dom har tillgång till automatvapen och dessutom oblygt använder dom blir det hundrafalt värre  Risken är alltid när fokus hamnar på ett visst brottsligt beteende på en plats att det triggar igång mer av samma slag...
sqrulan
20-10-2010, 19:36
Hörde på bilradion idag att det var en färgad person, känns som om jag redan visste det!
 Spelar det nån roll???
Aqvakul
20-10-2010, 19:49
sqrulan
20-10-2010, 19:49
Ja tyvärr så har jag fått för mej det! Det gäller inte alla bara så att ni inte "hänger" mej nu!
Gunilla T
20-10-2010, 20:22
Tittade nyss på Aktuellt där spaningsledaren intervjuades. Polisen tror att det är en ensam gärningsman och gemensam nämnare för offren är att de alla är invandrare.
Jerzy Scarnecki (som alltid intervjuas) drog paralleller med lasermannen och tidpunkten för hans brott var när Ian och Bert kom i rampljuset. Heta diskussioner om invandring kan trigga igång galningar - det var hans spekulationer.
Huggorm
20-10-2010, 20:31
CITAT (Gunilla T @ 20-10-2010, 21:22)  Tittade nyss på Aktuellt där spaningsledaren intervjuades. Polisen tror att det är en ensam gärningsman och gemensam nämnare för offren är att de alla är invandrare.
Jerzy Scarnecki (som alltid intervjuas) drog paralleller med lasermannen och tidpunkten för hans brott var när Ian och Bert kom i rampljuset. Heta diskussioner om invandring kan trigga igång galningar - det var hans spekulationer. Lasermannen John Ausonius hävdade att han sköt för att ta fokus från bankrånen som han utförde för att bekosta sitt spelberoende. Vad kan denna nya laserman, om det nu finns någon, vilja ta fokus ifrån?
Gunilla T
20-10-2010, 20:36
Om nu det var hans enda motiv, varför skjuta enbart invandrare?
Huggorm
20-10-2010, 20:39
CITAT (Gunilla T @ 20-10-2010, 21:36)  Om nu det var hans enda motiv, varför skjuta enbart invandrare? Det var inte hans enda motiv, han ogillade invandrare också och det föll sig väll därför naturligt att välja sådana som offer
sqrulan
20-10-2010, 20:45
Jag tror nog att det ligger mycket bakom dessa skjutningar, droger och svart handel. Men visst kan det vara nån som bara har fått en knäpp, vem vet! Men nog skjuts det mera nu än tidigare, tyvärr så tror jag att det ofta har med våra nya svenska medborgare att göra.
edit: det blev dubbelt inlägg!
Aqvakul
20-10-2010, 20:49
CITAT (sqrulan @ 20-10-2010, 21:45)  Jag tror nog att det ligger mycket bakom dessa skjutningar, droger och svart handel. Men visst kan det vara nån som bara har fått en knäpp, vem vet! Men nog skjuts det mera nu än tidigare, tyvärr så tror jag att det ofta har med våra nya svenska medborgare att göra. edit: det blev dubbelt inlägg! Tro kan man alltid göra - förhoppningsvis leder polisens utredning till att vi också vet något....
sqrulan
20-10-2010, 21:03
Ja det är nog riktigt fel av mej att sitta här och tycka nåt, jag brukar sällan bry mej om sånt här men jag blir riktigt orolig eftersom det händer så ofta. Jag förstår om människor är rädda för det har blivit så mycket mera hemskheter nu, att man inte ska våga gå ensam i en stad längre är fruktansvärt.
fuchsian
20-10-2010, 21:28
Det är en otäck utveckling som håller på att ske mitt framför våra ögon. Vad ska man göra åt det än hålla sig undan, men det blir ju så fel när ens egen stad förvandlas till en otäck "monster" som man får vara på sin vakt och det gamla goda tiden försvinner. Man kan bli både arg och ledsen, men det hjälper ju inte och inte lönt att slösa sina krafter på det utan att istället börja se sig om att trivs man eller ska en flytta? ... Fuchsian ....
Aqvakul
20-10-2010, 21:31
CITAT (fuchsian @ 20-10-2010, 22:28)  Det är en otäck utveckling som håller på att ske mitt framför våra ögon. Vad ska man göra åt det än hålla sig undan, men det blir ju så fel när ens egen stad förvandlas till en otäck "monster" som man får vara på sin vakt och det gamla goda tiden försvinner. Man kan bli både arg och ledsen, men det hjälper ju inte och inte lönt att slösa sina krafter på det utan att istället börja se sig om att trivs man eller ska en flytta? ... Fuchsian .... Bor du i Malmö?
fuchsian
20-10-2010, 21:37
Perodvis, mer eller mindre.....mig kan man hitta lite vardans när andan faller på, men ömmar för Malmö...Fuchsian......
Red Top
20-10-2010, 21:45
CITAT (sqrulan @ 20-10-2010, 21:45)  Jag tror nog att det ligger mycket bakom dessa skjutningar, droger och svart handel. Men visst kan det vara nån som bara har fått en knäpp, vem vet! Men nog skjuts det mera nu än tidigare, tyvärr så tror jag att det ofta har med våra nya svenska medborgare att göra. edit: det blev dubbelt inlägg! Det blev inte bara ett dubbelt inlägg. Det blev ett inlägg för mycket. Tycker jag.
Huggorm
20-10-2010, 21:53
CITAT (Red Top @ 20-10-2010, 22:45)  Det blev inte bara ett dubbelt inlägg. Det blev ett inlägg för mycket. Tycker jag. Hon har ju rätt, det är i första hand invandrarna som härjar i Malmö. Inget blir bättre av att man försöker dölja det.
sqrulan
20-10-2010, 22:38
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 22:53)  Hon har ju rätt, det är i första hand invandrarna som härjar i Malmö. Inget blir bättre av att man försöker dölja det. Nä så är det! Jag har absolut inget emot människor från andra länder och dom flesta är bra, jag har vänner o arbetskompisr från andra länder. Men jag har ju läst och hängt med ett tag och oftast så får man höra orden "utländsk härkomst", varför är det så då??? Jag är väl en idiot men ibland så tror jag att då dom kommer hit från sina krigshärjade länder så blir dom först glada men innom dom så finns det hemska minnen och minnesbilder som gör livet outhärdligt. Sen så är vi så otroligt olika för här uppe i västerbotten och i min kommun så tar vi emot mååånga men dom VILL ha mera liv och rörelse och otrivs då här uppe i lugnet. Ja om jag ska vara ärlig så fattar jag ingenting???? Jag skulle vilja vara så djäklig att jag vill säga såhär! Dom som kommer hit är tillräckligt starka för att ta sig hit, vissa har retat sin egen regering så dom måste fly. DOM som inte kan och orkar komma hit och aldrig har minsta tanke på att reta någon, dom sitter kvar i bl.a Sudan med flugorna i ögonvrån!!!!! Jag tycker att vi hjälper fel personer!
Solstorm
21-10-2010, 05:02
Det är ju inte bara i Malmö de finns, i Göteborg finns också flera rivaliserande utländska ligor. Om människor kommer hit för att de behöver skydd så nog tycker jag att de borde hålla sig i skinnet så att de får stanna. Problemet är väl att det inte spelar någon roll. Oavsett nästan hur de bär sig åt så får de stanna, om en familjemedlem i en familj som söker uppehållstillstånd mördar någon så får hela familjen uppehållstillstånd pga det. Det anses inhumant att skicka tillbaka familjen om en familjemedlem sitter i fängelse. Herregud sådana signaler det ger om hur de ska bära sig åt för att få uppehållstillstånd.
*Stintan*
21-10-2010, 06:56
Vad är det som talar för att detta skjutande i Malmö skulle vara bråk mellan rivaliserande utländska ligor? Inget vad jag förstår. Tror snarare det är någon galen rasist som triggats igång av allt snack om SD:s rasism och invandrarfientlighet. Varför ska det skyllas på invandrare jämt? Det finns väl galningar och kriminella även med svensk bakgrund. Tror ni att kriminalvården skulle kunna läggas ner om vi sparkade ut alla invandrare? Det låter nästan så när man läser en del inlägg här.
Detta misstänkliggörande av invandrare så fort det händer något är skrämmande och leder inte till någon positiv stämning människor emellan. Vi är alla människor och ingen är väl bättre eller värd mer än någon annan oavsett var vi kommer ifrån.
Aqvakul
21-10-2010, 06:59
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 22:53)  Hon har ju rätt, det är i första hand invandrarna som härjar i Malmö. Inget blir bättre av att man försöker dölja det. Det är fantastiskt hur ni som bor en dagsresa härifrån har initierade kunskaper om vad som sker i Malmö. Polisen lutar alltmer åt att de flesta skottlossningarna snarare är riktade mot invandrare än initierade av invandrare. Visst finns det problem i Malmö, som i alla större städer, men det handlar också om mycket annat än invandring och etnicitet. Ser man det på avstånd så är det lätt att förenkla problematiken.
Solstorm
21-10-2010, 07:15
CITAT (Solstorm @ 20-10-2010, 10:49)  Nazister som skjuter? Här spekuleras åt olika håll i tråden. Det kan ju vara antingen någon rasist eller kriminella ligor. Om man tittar bakåt på vad som brukar vara orsaken när det skjuts så är det ju vanligast att det är kriminella uppgörelser. Det är ju knappast fördomsfullt att säga att här finns utländska kriminella ligor som härjar i Sverige. Om någon till äventyrs tror det så är pk-skygglapparna alldeles för tjocka.
*Stintan*
21-10-2010, 07:52
CITAT (Solstorm @ 21-10-2010, 08:15)  Här spekuleras åt olika håll i tråden. Det kan ju vara antingen någon rasist eller kriminella ligor. Om man tittar bakåt på vad som brukar vara orsaken när det skjuts så är det ju vanligast att det är kriminella uppgörelser. Det är ju knappast fördomsfullt att säga att här finns utländska kriminella ligor som härjar i Sverige. Om någon till äventyrs tror det så är pk-skygglapparna alldeles för tjocka. Dom finns väl överallt, inte bara i Sverige. Har någon påstått att det inte finns hos oss? Vem har satt på skyglappar?
Aqvakul
21-10-2010, 08:02
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 07:56)  Vad är det som talar för att detta skjutande i Malmö skulle vara bråk mellan rivaliserande utländska ligor? Inget vad jag förstår. Tror snarare det är någon galen rasist som triggats igång av allt snack om SD:s rasism och invandrarfientlighet. Varför ska det skyllas på invandrare jämt? Det finns väl galningar och kriminella även med svensk bakgrund. Tror ni att kriminalvården skulle kunna läggas ner om vi sparkade ut alla invandrare? Det låter nästan så när man läser en del inlägg här.
Detta misstänkliggörande av invandrare så fort det händer något är skrämmande och leder inte till någon positiv stämning människor emellan. Vi är alla människor och ingen är väl bättre eller värd mer än någon annan oavsett var vi kommer ifrån.
Huggorm
21-10-2010, 08:44
Det som pekade på att det var rivaliserande gäng var att det varit det så många gånger förr. Sedan kom det ju fram mer uppgifter, och nu finns det kanske lite som tyder på att det är en ny laserman. Lasersikte är det dock osäkert om han har, det är en enda person som sett en röd prick en gång.
Smarterchild
21-10-2010, 08:58
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 09:44)  Det som pekade på att det var rivaliserande gäng var att det varit det så många gånger förr. Sedan kom det ju fram mer uppgifter, och nu finns det kanske lite som tyder på att det är en ny laserman. Lasersikte är det dock osäkert om han har, det är en enda person som sett en röd prick en gång. Det framgick redan igår morse, sen att vissa i den här tråden valde att vifta bort möjligheten att svenska medborgare utan utländsk bakgrund skulle kunna begå mord är väldigt roande. Man kan ju som åskådare börja spekulera i graden av allmänbildning hos sådana odlaiter.
Gunilla T
21-10-2010, 09:02
CITAT (Smarterchild @ 21-10-2010, 09:58)  Det framgick redan igår morse, sen att vissa i den här tråden valde att vifta bort möjligheten att svenska medborgare utan utländsk bakgrund skulle kunna begå mord är väldigt roande. Man kan ju som åskådare börja spekulera i graden av allmänbildning hos sådana odlaiter.  Jag skulle nog kalla det fördomar
Huggorm
21-10-2010, 09:09
Det som framkom i går morse var att tre skjutningar inträffat under natten, och att en person anhållits. Det framkom senare att det varit just ett gängbråk, men att de två andra skjutningarna inte var inblandade. En av skjutningarna var just sådan att denna nya laserman kan ha utfört den. Den andra bestod i att någons bil blivit beskjuten under natten, vilket liknar de varningar man ser i gangsterfilmer. Det skjuts hela tiden i Malmö, och inte allt har med denna laserman att göra.
Chamomille
21-10-2010, 09:17
Skär av hela skiten och skicka ut i Atlanten. Djävla krimminellas Mecka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|