CITAT (omk @ 22-10-2010, 16:07)

Är det nån som vet vad som händer med katten om man INTE avmaskar (mot bandmask först o främst, men även andra masksorter) ?
Har letat lite på nätet men inte direkt hittat nåt, där står bara ATT man ska göra det.
Jag tänker lite på lo, räv, grävling o andra vilda, mindre rovdjur, de måste ju också få mask !? Hur överlever dom ett "maskangrepp" ?
Kräks dom upp själva "huvudmasken", när den blir så stor, att själva maten inte "får plats" ?

Som sagt så höll min katt på att dö av spolmask. Det blev stopp i tarmarna av all masken. Hon åt och mådde bra på kvällen, spydde på natten och var helt apatisk på morgonen. Veterinären trodde först att hon hade svalt något som hade fastnat. Vi röntgade, gav kontrastmedel, röntgade igen, gav henne olja och dropp och väntade på att hon skulle bajsa. (Jag jobbade hos veterinären då så det var lätt att hålla på. På kvällarna tog jag med henne hem så hon fick sova hemma, på morgnarna tog jag med henne dit.) Efter flera dagar, precis när veterinären ville operera, kräkte hon upp ett stort nystan med mask

Han avmaskade och så var det inte mer med det.
Självklart har de vilda djuren inälvsparasiter. Många dör, de som klarar det bäst pga god hälsa överlever. Det är en del av det naturliga urvalet. Blir det väldigt mycket parasiter i ett område dör många djur, och då dör även parasiterna för att värdarna blivit för få, så det går i cirklar. Mina höns har gapmask som jag får hålla på och avmaska mot. Koltrastarna i trädgården äter samma smittade daggmaskar, alltså måste koltrastarna också ha gapmask.