CITAT (Myosotis @ 24-10-2010, 10:21)

Bra inlägg och intressant länk om resistens. Jag måste nog avmaska nu, katterna är odrägliga och konstant vrålhungriga.
Vuxna katter avmaskas årligen mot spolmask skriver SVA, och vid konstaterad infektion mot bandmask. Man kanske skulle avmaska bara mot bandmask ibland och så bara en gång om året mot spolmask också?
Lite OT: Jag såg också programmet och tyckte det var intressant, den här populationen av stora katter i Egypten hade jag t.ex. aldrig hört talas om. Jag tycker ofta man hittar fel i naturprogram, mycket störigt. Jag är fågelintresserad och brukar sitta och svära åt alla dumheter medierna kläckar ur sig, det värsta är ju att folk tror mer på nån såkallad expert på tv än på vad en kunnig fågelmänniska säger.
Det här kattprogrammet var ganska seriöst, jag hittade bara en sak att störa mig på faktiskt, och det var att de sa att gula katter var "färgstarka", alltså inte camouflagefärgade, samtidigt som de visade landskap bestående av gul ökensand där tamkatten utvecklades. Men även här i Sverige smälter en gul/röd katt in förvånansvärt bra. Jag har en röd och en svartvit och man ser praktiskt taget alltid den svarte först, även i mörkret där han lyser med sin haklapp.
Tack Myo!

Det där med gula katter var faktiskt något jag också reagerade på. Dels för att min värld heter det röda katter men det är ju egentligen bara en fråga om semantik.

Men också dels för att jag tänkte som du; att "gula"(/röda) katter måste väl ha ett utmärkt kamouflage i en ökenmiljö.

Sedan tänkte jag att redan då pysslade man med kontrollerad avel för att förstärka vissa önskvärda egenskaper.