Bra tråd med jättebra handgripliga tips för mig som fortfarande har en del undringar, trots att jag nu haft mitt torp i 5-6 år.
Hitintills har jag haft lite grundvärme på i kök o på toa, men det blir dyyyrt med dagens elpriser. Fördelarna har varit att jag kan åka till torpet ett par ggr på vintern, och hyfsat snabbt få upp värmen så jag kan övernatta. Jag har då inte tömt och stängt av vattnet, och ännu har inget frusit sönder. Jag oroar mig dock varje vinter för att det ska bli elavbrott och vad som då händer. Varje höst funderar jag på om jag inte ska kallställa istället, men jag känner mig osäker på allt som i så fall ska göras. Stänga av huvudström till allt inkl pump antar jag, öppna alla kranar, spola ur toa o i med frostskydd, ja så långt är jag med. Men jag har en liten varmvattenberedare som förstås måste tömmas - och är orolig för att det kan bli problem då jag sätter på den igen till våren? Och pumpen i brunnen, tänk om den inte går igång? Har en sån där brunn som bara är ett "rör" som sticker upp. Det finns även en hydrofor (hydropress?) som jag inte ens vet hur den töms... Jag antar att dethär är självklarheter för den som kan det, väldigt "basic", men för mig är det en helt okänd vetenskap

som får mig att känna mig som en riktigt hispig torptant med en jättestor tumme mitt i handen
När jag frågat folk runtomkring mig, så säger alla olika saker, ofta tvärtemot varandra, så jag har liksom nästan gett upp. Men inte riktigt, så jag tar gärna emot lite fler tips från er praktiska som vet hur man gör!