Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera äppelträd i halvskugga, går det?
          Lovinda
          Inlägg 30-09-2010, 17:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 24 732

Jag skulle gärna vilja plantera ett äppelträd, antingen på framsidan eller på baksidan av min lilla radhustomt. Jag bor i södra Stockholm.
          Problemet är om det är tillräckligt mycket sol på tomten för äppelträd.
          På framsidan är det sol till kanske 11-12, på baksidan är det eftermiddags- och kvällssol, men några större träd som delvis skuggar. Behöver äppelträd riktigt soligt läge?
          Och OM jag ska plantera - kan man göra det nu på hösten eller ska man vänta till i vår?
          Mycket tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-10-2010, 03:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Inga problem med detta inte! Om du vill ha ett småväxande äppelträd, dvs som inte blir större än 4 meter i bredd och höjd, så söker du bara den sort som du gillar och ser till att den är satt på svagväxande grundstam, t ex den som heter B9. Alla äppelträd består av två individer som du kanske vet - en rot och så en stam med krona. Dessa är sammanväxta, och det är grundstammen, roten, som styr storleken mest.

Åkerö och Gravensteiner är båda ljuvliga sorter som uppskattas av de flesta. Slå upp lite och sök på google så hittar du mer info.

Sommarfrukt som mognar redan i augusti är t ex Transparente Blanche. Härlig när den kommer, men inte alls lagringsbar. På ett par veckor måste man plocka och använda all frukt - sedan är den förbi. De tidiga tycker jag själv är goda i små mängder och under kort tid. Inte alls samma krispighet som de senare mogna äppela har.

För säsongen efter det, dvs en bit i september, finns t ex Oranie, Frösåker, Lobo, Ringstad och en lång radda till. Jag känner inte till någon av dem som man kan lagra något vidare. De äpplen som man kan äta direkt och ändå lagra är nästa och nästnästa grupp som mognar, och då blir det så många att välja på att man får gå till en pomologi på bibblan.

--------------------

Citera
          Bruno66
          Inlägg 25-10-2010, 12:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 33 622

Härligt med all din kunskap, Cilla! Den inspirerar.

Gravnesteiner har jag för mig växer väldigt kraftigt, blir stort med bastanta grenar. Men jag undrar hur det blir på B9? Detta äpple lämnar knappast någon oberörd.

Åkerö ska ju ta lång tid innan det ger äpplen - men hur är även den på B9, kommer bördigheten tidigare då? Vackra, lite märkliga äpplen när det gäller färgen.

Transparent Blanche är omtyckta av barnen här, men kortlivat. Hur är det med Mantet? Det är tidigt och har en underbar doft kände jag på Julita äppeldagar. Det ska vara ett vackert träd, också, men jag vet inte hur pass krispigt det är och andra egenskaper.

Jag tycker det är jättesvårt att välja när man inte vet så mycket. Det är oerhört mycket att lära om alla äpplen ifall man söker efter något speciell, och inte ett äpple i största allmänhet.

Förresten, när man läser i sortlistor hos en del plantskolor så står där om de kan växa i halvskugga, t ex.

/Bruno

Redigerat av Bruno66: 25-10-2010, 12:55

Citera

Inlägg i den här tråden
          Lovinda   Plantera äppelträd i halvskugga, går det?   30-09-2010, 17:44
          Jan af Lisö   Äpplen behöver sol för att utveckla smak och färg,...   01-10-2010, 07:30
          Cilla   Jag är tyvärr benägen att hålla med. Det verkar va...   01-10-2010, 22:29
          johanna_zon3   Jag skulle satsa på ett plommonträd istället. På v...   03-10-2010, 09:18
          Bassam   Hej Det är funkar men du ska få lite frukt med d...   03-10-2010, 19:25
          Bruno66   Jag hade ett äppelträd som växte på norrsidan av e...   07-10-2010, 14:08
          Lovinda   Tack så jättemycket för era svar!!! Br...   14-10-2010, 19:44
          Cilla   Om jag hade dina solförhållanden och inte någon an...   15-10-2010, 00:49
          Bruno66   Jag har en bekant där Oranie, Gravenstein och Åker...   15-10-2010, 11:20
          Bassam   Hej Det problem med lite sol att träd ger lite f...   15-10-2010, 11:27
          Lovinda   Tack, vad ni är snälla som svarar! Jag har fåt...   15-10-2010, 20:58
          Cilla   Det är lite drömskt med äppelträd, ja. Personlighe...   15-10-2010, 22:48
          Lovinda   Oj oj oj Cilla... det svindlar nästan när jag läse...   18-10-2010, 20:29
          Jan af Lisö   Det skall finnas en variant på Åkerö som heter ...   25-10-2010, 14:37
          Bruno66   Var/hur får man tag i den? /Bruno   26-10-2010, 22:25
          Jan af Lisö   Åkerö från Gripsholm skall finnas i Julitas genban...   27-10-2010, 08:15

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-01-2026, 07:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon