Tack för att du uppskattar det jag skriver - det är en fröjd att läsa dina inlägg och dessutom ta del av din kunskap och erfarenhet, Cilla!
Jag har ganska begränsad erfarenhet och har bara varit tvungen att lägga ner massor av jobb på de gamla förbuskade äppelträd som jag tagit över. Behöver det vara så? Om man givit ett äppelträd en bra grundform i unga år utan att ta toppskottet, går det att släppa det när det börjar bli stort utan stor skada, eller blir det till slut ändå tvunget med årlig skötsel på uppemot sex meters höjd eller högre?
En av mina drömmar är en äppelhage, varför inte med betande får som motas bort när äpplena börjar falla. Cider ställer nämligen inte så höga krav på fruktens utseende. Nu säger jag kanske emot mig själv sedan tidigare eftersom min syn på det är att det hanterings- och kvalitetsmässigt kanske inte är det bästa, men det går bra att plocka det som fallit till marken, om det är sorter som tål att falla på det sättet, och det görs även traditionellt på sina håll t ex i Frankrike. Då kan man släppa äppelträden fritt. Men alltså, min fråga är - hur fritt kan man släppa det och det fortfarande ger hyggligt med frukt? Vad är minimum av jobb att lägga ner på ett äppelträd utan att det blir dåligt?
/Bruno
|