Mycket riktigt är jag särskilt intresserad av den fristående spaljé jag planerar just nu och vad den kan ge. Samtidigt har jag plats för ett par dvärgträd och två fullstora också. Men spaljén är jag särskilt nyfiken på, hur mycket jobb det blir, vad den kan ge i förhållande till den yta den tar, och vad den tillför trädgården.
Här har jag hittat en som driver upp väldigt små äppelträd och hävdar att det är väldigt lite jobb med det:
http://www.midfex.org/yale/intro.htmlJag misstänker att en spaljé kan ge mer per ytenhet än vad dessa minidvärgträd kan göra. Eftersom spaljén är tvådimensionell kan jag tänka mig att den kan få bli 2,5 meter hög. Det blir inte särskilt trassligt att flytta stegen utefter "äppelstaketet". På den höjden kan jag tänka mig att få plats med 6 grenvåningar.
Sen måste man troligen sätta sig in i väldigt noga i äppelträdets funktion. Jag gissar att sporrbeskärning och föryngring av grenar kan bli åtgärder som är aktuella så småningom för att ge spaljéträdet lite extra liv. Och beskärning som kan locka fram grenar där sådana fattas. I Nya Beskärningsboken finns lite tips hur man kan göra.
Jag har tänkt mig en spaljé med horisontella grenar och 2 m mellan träden.
Det är lite roligt med dvärgträden, att det är just vid lekstugan de passar. Och så ett par fullstora träd runt huset, som är från 40-talet, och äppelträd hör liksom hemma i en sådan trädgård som ju ofta hade fokus mot självförsörjning. Och, Cilla, jag kan tänka mig att vara varsam med just dessa träd, som ska få bli stora och växa efter sin natur.
/Bruno