Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla kastanj/Hjälp en nybörjare
          Tim(jan)
          Inlägg 25-10-2010, 11:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 34 865

Hej! Jag är ny på det här forumet och även i odlarvärlden, så ni får gärna ha lite överseende för mina växttermer.

Jag tog en lång härlig höstpromenad idag och hittade några hästkastanjer under ett stort fint träd. Odlarlusten väcktes snabbt inom mig. Som barn var jag mycket odlingsintresserad, men på senare år har min tid varit ockuperad av popmusik och berusningsdrycker. Nu vill jag återuppta mitt barndoms intresse i min lilla etta.
          Min första fråga till er odlingskunniga är om det ens är möjlig att odla fram ett litet kastanjeträd i en kruka inomhus, och hur jag i så fall ska gå tillväga. Allt från jord, krukstorlek, placering av planta och annat man bör tänka på.
          Om ni tycker att det här är en för stor uppgift för en ”grönjöling” som mig får ni gärna komma med förslag på andra projekt som är mer lämpade för mig och mina omständigheter.

Tack på förhand!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-10-2010, 20:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

alla växter går att ha inne åtminstone ett år. björk, bok, asp, ek, ask, gran, tall, hästkastanj, lönn, hassel med flera är alla växter som vill ha vintervila för att lyckas bra med och hålla sig vitala och att kunna blomma och föröka sig. dom KAN klara sig mer än ett år men längre det går och bristen på vintervila så tynar dom bort.

en del växter som kommer från områden där det blir vinter och vill ha vinter för att hålla sig vital och blomma, dessa om dom växer/planteras i åretrunt varmtklimat så kan dom växa väldigt mycket i nått/några år och därefter tackla av rätt så snabbt och dö.

vill man nu plantera växter som vill ha vinter som ute, så blir det enbart ett test, långvarig odling och trivsel ska man nog inte vänta sig. däremot sår man kärnor och frön av tropiska växter som vill ha varme åretrunt så kan man få glädje av växterna under långtid och dom kommer att trivas inne väldigt bra åretrunt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-07-2025, 21:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon